پردازنده‌های گرافیکی Arc اینتل به آخر خط رسیده‌اند؟

یک‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شایعه‌های جدید از پایان عمر گرافیک‌های مستقل Arc اینتل خبر می‌دهند. این یعنی فرزند گرافیکی اینتل پیش‌ از ورود به دنیا، چشم از جهان فروبست.
تبلیغات

یکی از افشاگران معتبر ادعا کرده است که گرافیک‌های مستقل Arc اینتل برای همیشه به‌‌دست فراموشی سپرده می‌شوند. کاربری به نام Moore’s Law is Dead یا به‌اختصار MLID در توییتر از نگرش منفی مسئولان اینتل به پردازنده‌های گرافیکی Arc خبر داده است که امسال با مدل‌های Alchemist معرفی شده بود و احتمالاً اواخر عمر خود را طی می‌کنند. MLID به‌نقل یکی از مدیران اجرایی اینتل اعلام کرده است که کار سری Arc تمام است و منبع دیگری نیز گفته اینتل در حال پایان‌دادن به تلاش‌های خود برای تولید گرافیک‌های مستقل است.

چنین خبری را نمی‌توان واضح‌تر از این بیان کرد؛ ولی ازآن‌‌جا‌که هنوز منبعی رسمی آن را تأیید نکرده است، باید کمی در باورکردن آن محتاط بود. حتی افشاکننده‌ی این خبر نیز گفته است باور‌کردن چنین خبری اصلاً خوشایند نیست و خود او را هم ناراحت کرده است. اگرچه اخیراً شایعه‌هایی مبنی‌بر احتمال لغو پروژه‌ی گرافیک‌های مستقل Arc اینتل شنیده شده است، اینتل هربار به‌سرعت آن‌ها را تکذیبو اعلام کرده است که گرافیک‌های Arc عمری طولانی خواهند داشت و کار روی نسل دوم پردازنده‌های گرافیکی Battlemage نیز با تمام قدرت آغاز شده است.

همچنین، MLID به اظهارات منبعی درباره‌ی پیشرفت سری Battlemage اشاره کرده است؛ ولی اینتل این بار به‌جای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات سری Alchemist مثل A7 و A5 و A3 ، قصد دارد روی مدل‌ ارزان‌قیمتی تمرکز کند که فعلاً یکی از آن‌ها مدل B3 خواهد بود. این امر با کاهش هزینه‌ها، امکان بهبود بیشتر درایورها را به اینتل می‌دهد که در سری Arc Alchemist مشکلات زیادی برای شرکت مذکور به‌وجود آورده و تأخیرهای فراوانی را منجر شده بود.

اگرچه خبر جدید مبنی‌بر توقف پروژه‌ی Arc Alchemist بیشتر جنبه‌ی شایعه دارد و هنوز هیچ منبع موثقی آن را تأیید نکرده است، باتوجه‌‌به عرضه‌ی پرتأخیر و ناامید‌کننده‌ی سری Alchemist، نمی‌توان زیاد به سرنوشت گرافیک‌های مجزای اینتل خوش‌بین بود و خبر لغو تولید آن نیز از ابتدا بارها منتشر شده است. افزون‌براین، مشکلات مالی اخیر اینتل که با وجود هزینه‌های سنگین توسعه‌ی Arc بدتر نیز شده است، می‌تواند دلیل دیگری برای رهاشدن پروژه‌ی گرافیک‌های مستقل اینتل یا حداقل محدود‌شدن آن باشد.

اخیراً نیز پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، اعلام کرده بود که درحال‌حاضر نمی‌توان به عملکرد آینده‌ی این شرکت خوش‌بین بود و اقداماتی برای تعدیل سبد محصولات Team Blue انجام می‌شود که حذف گرافیک‌های Arc می‌تواند بخشی از اقدام مذکور باشد. همان‌طورکه MLID بیان می‌کند، اینتل باتوجه‌‌‌به بحران‌های فعلی‌اش، هزینه‌های بخشی که تا سال‌ها به سوددهی نمی‌رسد، نمی‌تواند پرداخت کند.

روی‌هم‌رفته، احتمال صحت خبر لغو عرضه‌ی گرافیک‌های Arc زیاد است. بااین‌حال، اگرهم این خبر درست نباشد، به‌احتمال زیاد از عرضه‌ی سری گرافیک‌های Alchemist برای طیف گسترده‌ای از محصولات کامپیوتری و لپ‌تاپی خبری نخواهد بود. MLID پیش‌بینی می‌کند که اینتل به عرضه‌ی گرافیک‌های مستقل ارزان‌قیمتی از سری Battlemage بسنده کند که مطمئناً نمی‌توانند با محصولات قدرتمند AMD و انویدیا رقابت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات