اینتل تولید گرافیک پرچم‌دار Arc A780 را تکذیب کرد

یک‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل رسما تأیید کرده است که برخلاف ادعای افشاگران، هرگز برنامه‌ای برای تولید Arc A780 نداشته و این گرافیک دسکتاپی را عرضه نمی‌کند.
تبلیغات

رایان شروت،‌ از اعضای تیم بازاریابی تراشه‌های گرافیکی اینتل، در مصاحبه‌ای جدید گفته است که این شرکت هرگز برای عرضه‌ی گرافیک دسکتاپ Arc A780 برنامه‌ریزی نکرده است و قصد ندارد چنین محصولی روانه‌ی بازار کند. نخستین‌بار در فصل اول سال جاری میلادی شایعه‌هایی مبنی‌بر این موضوع مطرح شد که Arc A780 به‌عنوان قوی‌ترین مدل از گرافیک‌های دسکتاپی سری Arc Alchemist روانه‌ی بازار می‌شود.

اینتل در رویدادها و بیانیه‌های مطبوعاتی‌اش به چنین مدلی اشاره نکرده بود و پس از فصل اول ۲۰۲۲ نیز، شایعه‌های چندانی درباره‌ی این گرافیک منتشر نشد. مدتی قبل، اینتل یکی از گرافیک‌های سری Limited Edition را به‌نمایش گذاشت که مدلش مشخص نبود. همین موضوع باعث شد برخی کاربران بگویند احتمالاً گرافیکی که تیم آبی به‌نمایش گذاشته، A780 است. اکنون مشخص شده است که آن مدل Limited Edition درواقع مدل مرجع گرافیک‌های دسکتاپی اینتل با نورپردازی RGB است. انتظار می‌رود مدل Limited Edition گرافیک‌های Arc A770 و Arc A750 دردسترس قرار بگیرد.

طبق گفته‌ی رایان شروت، اینتل هرگز برنامه نداشت که گرافیک A780 را روانه‌ی بازار کند. در روزهای اخیر، اینتل گفته است که A770 و A750 در نقش رقیبی برای RTX 3060 انویدیا ظاهر می‌شوند. بدین‌ترتیب، احتمالاً اینتل فعلاً گرافیکی برای رقابت با RTX 3070 و مدل‌های قوی‌تر ندارد.

در جدول زیر، می‌توانید مشخصات و وضعیت گرافیک‌های دسکتاپی سری Arc Alchemist اینتل را مشاهده کنید. همان‌طورکه می‌بینید، احتمالاً اینتل برنامه‌ای برای عرضه‌ی Arc A350 نیز ندارد؛ البته عرضه‌نشدن این گرافیک هنوز تأیید نشده است.

مشخصات فنی گرافیک‌های دسکتاپ سری Intel Arc Alchemist

مدل

تراشه‌ی گرافیکی

تعداد هسته‌های Xe

ظرفیت حافظه

باس حافظه

وضعیت

Arc A780

ACM-G10

۳۲

۱۶ گیگابایت GDDR6

۲۵۶ بیت

تأیید عرضه‌نشدن

Arc A770

ACM-G10

۳۲

۱۶ یا ۸ گیگابایت GDDR6

۲۵۶ بیت

تأیید عرضه

Arc A750

ACM-G10

۲۴

۸ گیگابایت GDDR6

۲۵۶ بیت

تأیید عرضه

Arc A580

ACM-G10

۱۶

۸ گیگابایت GDDR6

۱۲۸ بیت

دیده‌شده در یک درایور

Arc A380

ACM-G11

۸

۶ گیگابایت GDDR6

۹۶ بیت

عرضه‌شده

Arc A350

ACM-G11

۶

۴ گیگابایت GDDR6

۶۴بیت

احتمال عرضه‌نشدن

Arc A310

ACM-G11

۴

۴ گیگابایت GDDR6

۶۴ بیت

دیده‌شده در یک درایور

در چند روز گذشته، اینتل با همکاری رسانه‌ها و یوتیوبرهای مطرح، برخی از گرافیک‌های خود نظیر A750 و A770 را به‌نمایش گذاشته است. همچنین، افشاگران جزئیات A310 را منتشر کرده‌اند. از بین هفت مدل گرافیک Arc Alchemist که در شایعه‌ها ظاهر شده بودند، فعلاً عرضه‌ی دو مدل رسماً تأیید شده است. با درنظرگرفتن تعداد زیاد شایعه‌ها درباره‌ی A310، می‌توانیم عرضه‌ی این مدل را نیز قطعی بدانیم. مدتی پیش، گرافیک میان‌رده‌ی A580 در یک درایور مشاهده شد. به‌غیر از آن درایور، هیچ نشانه‌ی دیگری از این گرافیک ندیده‌ایم.

احتمالاً اینتل در ماه آینده‌ی میلادی گرافیک‌های کلاس دسکتاپ خود را رسماً رونمایی می‌کند. انویدیا و AMD نیز شاید تا قبل از پایان پاییز، نسل جدید گرافیک‌های خود را رونمایی کنند. البته برخی شایعه‌ها می‌گویند عرضه‌ی گرافیک‌های سری RTX 4000 انویدیا ممکن است به‌تأخیر بیفتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات