افت شدید قیمت کارت گرافیک همچنان ادامه دارد؛ کاهش ۵۰ درصدی قیمت RTX 3080

جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش بلومبرگ اعلام می‌کند به دلیل کاهش ارزش رمزارزها افت قیمت کارت‌های گرافیک بسیار بیشتر از حد تصور است. قیمت برخی مدل‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این روند همچنان ادامه دارد.
تبلیغات

قیمت پردازنده‌های گرافیکی در حال کاهش است و از چند ماه پیش چنین روندی را در بازار شاهد بوده‌ایم. گزارش جدید دیجیتال ترندز به نقل از بلومبرگ نشان می‌دهد سرعت افت قیمت کارت گرافیک بیشتر از آن است که تصور می‌کردیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حین کاهش ارزش رمزارزها، قیمت GPU به میزان ۵۰ درصد افت کرده که اتفاقی قابل‌توجه است.

کارشناس بلومبرگ این موضوع را بررسی می‌کند که چگونه قیمت کارت‌های گرافیک هم‌زمان با پایین آمدن ارزش اتریوم افت کرده است. در ماه‌های اخیر وضعیت بازار رمزارز در شرایط خوبی نبوده و اکثر رمزارزهای بزرگ نظیر بیت کوین با افت ارزش مواجه شده‌اند. براساس داده‌ها، میانگین قیمت کارت گرافیک رده‌بالای RTX 3080 در بازار محصولات دست دوم از اواخر آوریل ۲۰۲۲ (اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱) تاکنون تقریباً ۵۰ درصد افت کرده است.

در سال‌های اخیر عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا بازار با کمبود شدید کارت گرافیک مواجه شود و به‌نظر می‌رسد این وضعیت به مرور زمان در حال رسیدن به هفته‌ها و روزهای پایانی‌اش است. عواملی مثل تعطیلی کارخانه‌ها درنتیجه‌ی دنیاگیری ویروس کرونا روی کمبود GPU اثر گذاشتند، اما افزایش شدید تقاضا از سوی ماینرهای رمزارز نقش بسیار پررنگی در بغرنج شدن وضعیت بازار گرافیک ایفا کرد. برای مثال در نیمه‌ی اول ۲۰۲۱ یک‌چهارم از تمام کارت‌های گرافیک فروخته‌شده به دست ماینرها رسید. برخی از تحلیلگران می‌گویند ماینرها مجموعاً ۱۵ میلیارد دلار کارت گرافیک صرفاً برای استخراج اتریوم خریداری کرده‌اند.

افزایش ناگهانی ارزش رمزارزها باعث شد ارزش انویدیا و AMD در سال گذشته‌ی میلادی سر به فلک بکشد. درآمد انویدیا در دو سال اخیر رشد ۵۰ درصدی تجربه کرده، آن هم در شرایطی که تیم سبز می‌گوید کمتر از یک درصد از کل درآمدهای گیمینگ این شرکت ناشی از فروش گرافیک‌های متمرکز بر ماینینگ است.

انویدیا برای کاهش تقاضا از سوی ماینرها سیستمی به کارت‌های گرافیکش اضافه کرد تا عملکرد کارت‌های گیمینگ در استخراج رمزارز تضعیف شود، اما هکرها در زمانی سریع توانستند سیستم انویدیا را دور بزنند.

تقریباً غیرممکن است که بتوانیم آثار دقیق بازار رمزارزها بر قیمت کارت گرافیک را محاسبه کنیم. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده دو ماه پیش انویدیا را ۵٫۵ میلیون دلار جریمه کرد؛ چون تیم سبز در چند سال اخیر نتوانسته جزئیات آثار رمزارزها بر درآمدهایش را به‌صورت شفاف اعلام کند.

افت قیمت کارت گرافیک در حالی ادامه پیدا می‌کند که کارشناسان می‌گویند بازار ارزهای رمزنگاری‌شده در حال از دست دادن سرمایه‌ی حدودا ۸۰۰ میلیارد دلاری است. در ماه‌های اخیر قیمت کارت‌های گرافیک به قیمت پیش‌فرض اعلام‌شده توسط انویدیا و AMD نزدیک شد، اما در اتفاقی جالب هم‌اکنون می‌توانید شماری از گرافیک‌های جدید را حتی با قیمت کمتر از قیمت پیش‌فرض خریداری کنید.

در دوران جالبی برای کارت‌های گرافیک به سر می‌بریم؛ از یک طرف قیمت این محصولات در حال افت شدید است و از طرفی دیگر شرکت‌های انویدیا و AMD برای عرضه‌ی نسل جدید GPUهای خود آماده می‌شوند. انویدیا هم‌اکنون مشغول کار روی کارت‌های سری RTX 4000 برپایه‌ی معماری Ada است و AMD روی کارت‌های سری Radeon RX 7000 برپایه‌ی معماری RDNA 3 کار می‌کند. هر دوی این خانواده از کارت‌های گرافیک تا پیش از پایان سال جاری میلادی عرضه خواهند شد. انتظار می‌رود یکی از مهم‌ترین تغییرات نسل جدید کارت‌های گرافیک، افزایش محسوس مصرف انرژی باشد.

با افت شدید قیمت کارت گرافیک، ماینرها در حال فروش گرافیک‌های دست دوم هستند و کارشناسان نسبت‌ به کلاه‌برداری در این زمینه هشدار داده‌اند. به‌نظر می‌رسد شماری از گرافیک‌های دست دوم دارای حافظه‌ی معیوب هستند و ماینرها موفق به پیدا کردن راهی شده‌اند تا معیوب بودن حافظه را از دید خریدار پنهان کنند.

در صورتی که قیمت رمزارزها مجدداً بالا برود، احتمالاً باری دیگر شاهد افزایش تقاضا از سوی ماینرها برای کارت‌های گرافیک خواهیم بود. البته ممکن است وضعیت فعلی بازار رمزارز مشابه سال ۲۰۱۸ باشد. در سال ۲۰۱۷ قیمت رمزارز بالا رفت و بازار با کمبود شدید کارت گرافیک مواجه شد، اما در سال ۲۰۱۸ قیمت افت کرد و مشکل بازار رفع شد. وقتی قیمت رمزارزها افت کرد، انویدیا و AMD تعداد زیادی کارت گرافیک در انبارهای خود داشتند که تقاضا برای آن‌ها کمتر از حد انتظار بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات