AMD ابزار آنلاین جدیدی برای مقایسه گرافیک ارائه داد

یک‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ابزار آنلاین جدید AMD عملکرد گرافیک‌های این شرکت را هنگام اجرای بازی‌های محبوبی مثل Resident Evil Village با گرافیک‌های انویدیا مقایسه می‌‌کند.
تبلیغات

AMD به‌تازگی ابزار آنلاین جدیدی برای مقایسه‌ی پردازنده‌های گرافیکی دردسترس قرار داده است. در نگاه اول، ممکن است فکر کنید این ابزار عملکردی جانبدارانه دارد؛ اما نتایج نشان می‌دهد با ابزاری مواجه هستیم که گرافیک‌ها را عادلانه باهم مقایسه می‌کند. معمولاً مقایسه‌ی قطعات سخت‌افزاری از روی بنچمارک‌های رسمی شرکت‌ها کار درستی نیست؛ چون بارها دیده‌ایم شرکت‌هایی مثل AMD، انویدیا، اینتل و اپل حقه‌هایی به‌کار می‌گیرند تا محصولشان را با روشی به‌ظاهر منطقی بهتر از محصول رقبا نشان دهند.

AMD در تلاشی برای «شفافیت کامل» درقبال عملکرد محصولاتش نمودارهایی منتشر کرده است که گرافیک‌های Radeon RX 6000 را با گرافیک‌های Nvidia GeForce RTX 3000 مقایسه می‌کنند. بسته به نوع بازی، گاهی اوقات نماینده‌ی انویدیا بهتر از AMD عمل می‌کند. دیدن این موضوع در نمودارهایی که ای‌‌ام‌‌دی‌‌‌ رسماً منتشر کرده، در نوع خود جالب است.

نمودار مقایسه کارت گرافیک AMD با انویدیا در ابزار آنلاین رسمی ای ام دی تصویر اول

پس از انتخاب گرافیک مدنظر، نمودار به‌صورت آنی به‌روزرسانی می‌شود تا امتیازات هر محصولی را مشاهده کنید که نتیجه‌ی بنچمارک‌گیری خودِ AMD هستند. همچنین، می‌توانید برای مقایسه‌ی گرافیک‌ها از معیارهای FPS یا $/FPS بهره ببرید. AMD می‌گوید: «تمامی اعداد مربوط به عملکرد را ای‌‌‌‌ام‌‌‌‌‌‌دی‌‌‌‌‌‌ ثبت و در آزمایشگاه‌های داخلی این شرکت تأیید کرده است.»

AMD در ابزار آنلاین خود عملکرد گرافیک‌ها را در ۱۱ بازی محبوب بررسی کرده است. شماری از بازی‌ها نظیر Assassin's Creed Valhalla و Resident Evil Village و Forza Horizon 5 به‌طورکلی سازگاری مناسبی با گرافیک‌های AMD دارند؛ بنابراین، ممکن است فکر کنید که AMD برخی بازی‌ها را به‌طور هدفمند انتخاب کرده؛ اما جالب است که در بنچمارک‌های ارائه‌شده،‌ بازی‌ها همیشه بهترین عملکرد خود را با گرافیک AMD ارائه نمی‌دهند.

نمودار مقایسه کارت گرافیک AMD با انویدیا در ابزار آنلاین رسمی ای ام دی تصویر دوم

برای مثال، نمودار Resident Evil Village نشان می‌دهد که گرافیک GeForce RTX 3090 Ti این بازی را بهتر از Radeon RX 6900 XT در وضوح ۳٬۸۴۰ در ۲٬۱۶۰ پیکسل و تنظیمات گرافیکی Max و DX12 اجرا می‌کند. به‌طور مشابه، گرافیک GeForce RTX 3080 Ti عملکرد بهتری از Radeon RX 6800 XT از خود نشان می‌دهد. GeForce RTX 3080 نیز قوی‌تر از Radeon RX 6800 ظاهر شده است.

البته در برخی نمودارها، نتایج عجیبی به‌چشم می‌خورد. در چند بنچمارک AMD، گرافیک GeForce RTX 3090 ضعیف‌تر از GeForce RTX 3080 Ti ظاهر شده است؛ درحالی‌که بررسی کارشناسان دیگر چنین موضوعی را نشان نمی‌دهد. AMD در بخش پایین صفحه گفته است که داده‌ها احتمال دارد در برخی جاها نادرست یا شامل اشتباه نگارشی باشند. اعداد اعلامی AMD در اکثر مواقع با منطق جور درمی‌آید.

اگر وضوح را به ۱٬۹۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل کاهش دهید، مجموعه‌ی کوچک‌تری از گرافیک‌های میان‌رده و پایین‌رده وارد جدول می‌شوند. فردی که گرافیکی مثل Radeon RX 6950 XT را بخرد، قطعاً به‌دنبال وضوح‌های فراتر از ۱٬۹۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل است (نظیر 4K یا 1440p). AMD هیچ مقایسه‌ای بین قدرت Ray Tracing گرافیک‌های انجام نداده است. گرافیک‌های انویدیا معمولاً در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. ناگفته نماند به‌دلیل نبود جزئیات مرتبط در مقایسه، نمی‌توانیم عملکرد گرافیک‌ها را کاملاً بررسی کنیم.

با وجود نکات مثبت ابزار آنلاین AMD، به شما توصیه می‌کنیم به‌منظور تصمیم‌گیری نهایی حتماً نظر کارشناسان معتبر حوزه‌ی فناوری را در اولویت قرار دهید و بنچمارک‌های متفرقه‌ای را مشاهده کنید که رسانه‌ها ثبت می‌کنند. همچنین، به شما پیشنهاد می‌کنیم قیمت جدیدترین گرافیک‌ها را در بخش محصولات زومیت ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات