AMD از کارت‌های گرافیک RX 6750 XT ،RX 6950 XT و RX 6650 XT رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جدیدترین کارت‌های گرافیک AMD با توان بیشتر و عملکرد بهتر رونمایی شدند. پرچم‌دار جدید AMD با ۱۶ گیگابایت حافظه، ۲۶٫۸ میلیارد ترانزیستور و توان ۳۳۵ وات به قدرت ۲۱٫۵ ترافلاپس دست پیدا می‌کند.
تبلیغات

ای ام دی و انویدیا در دوران دنیاگیری ویروس کرونا با وجود علم‌ به مسائلی مانند کاهش تولید، کاهش درآمدهای مردم و البته پررنگ‌شدن نقش دلالان تصمیم گرفتند کارت‌های گرافیک میان‌رده‌ی خود را با قیمت‌هایی مثل ۳۲۹ دلار و ۴۲۹ دلار روانه‌ی بازار کنند. در آن شرایط نه‌تنها تحلیلگران و مشتریان بلکه تولیدکنندگان نیز به‌خوبی می‌دانستند که کارت‌های گرافیک با این قیمت قابل‌تهیه نیستند. دلالان در دوران کرونا باعث شدند قیمت کارت گرافیک به‌شدت افزایش پیدا کند. به‌نظر می‌رسد AMD در قیمت‌گذاری کارت‌های جدیدش رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است.

براساس آنچه The Verge می‌نویسد AMD روز گذشته جدیدترین کارت‌های گرافیک خود را رونمایی کرد. قیمت کارت‌های جدید AMD نشان می‌دهد تیم قرمز به‌جای قیمت‌گذاری ظاهری و جعلی تصمیم گرفته قیمت محصولاتش را براساس وضعیت بازار تعیین کند. کارت‌های گرافیک جدید AMD شامل AMD Radeon RX 6950 XT و Radeon 6750 XT و Radeon 6650 XT هستند که به‌ترتیب با قیمت ۱٬۰۹۹ دلار، ۵۴۹ دلار و ۳۹۹ دلار دردسترس مشتریان قرار می‌گیرند.

در دوران کرونا مشتریان برای تهیه‌ی کارت‌های گرافیک مجبور بودند چندصد دلار بیشتر از آنچه انویدیا و AMD اعلام کردند، پول بپردازند. با در نظر گرفتن این‌ که اخیراً قیمت کارت های گرافیک افت کرده، احتمال دارد علاقه‌مندان بتوانند کارت‌های جدید سری Radeon را با قیمتی که AMD اعلام کرده است بخرند.

این خبر خوبی است؛ چون «قیمت» تقریباً جالب‌ترین نکته‌ی مربوط به کارت‌های گرافیک جدید AMD است.

مشخصات فنی کارت‌های گرافیک جدید AMD

-

AMD Radeon RX 6950 XT

AMD Radeon RX 6750 XT

AMD Radeon RX 6650 XT

پردازنده‌ی جریانی

۵٬۱۲۰ (۸۰ واحد محاسباتی)

۲٬۵۶۰ (۴۰ واحد محاسباتی)

۲٬۰۴۸ (۳۲ واحد محاسباتی)

واحد ROP

۱۲۸

۶۴

۶۴

کلاک گیم

۲٬۱۰۰ مگاهرتز

۲٬۴۹۵ مگاهرتز

۲٬۴۱۰ مگاهرتز

کلاک بوست

۲٬۳۱۰ مگاهرتز

۲٬۶۰۰ مگاهرتز

۲٬۶۳۵ مگاهرتز

قدرت FP32

۲۱٫۵ ترافلاپس

۱۲٫۸ ترافلاپس

۹٫۹ ترافلاپس

کلاک حافظه

۱۸ گیگابیت‌برثانیه GDDR6

۱۸ گیگابیت‌برثانیه GDDR6

۱۸ گیگابیت‌برثانیه GDDR6

پهنای باس حافظه

۲۵۶ بیت

۱۹۲ بیت

۱۲۸ بیت

حافظه‌ی گرافیکی

۱۶ گیگابایت

۱۲ گیگابایت

۸ گیگابایت

اینفینیتی کش

۱۲۸ مگابایت

۹۶ مگابایت

۳۲ مگابایت

توان نهایی برد

۳۳۵ وات

۲۵۰ وات

۱۸۰ وات

لیتوگرافی

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

تعداد ترانزیستور

۲۶٫۸ میلیارد

۱۷٫۲ میلیارد

۱۱٫۰۶ میلیارد

معماری

RDNA 2

RDNA 2

RDNA 2

تراشه

Navi 21

Navi 22

Navi 23

قیمت

۱٬۰۹۹ دلار

۵۴۹ دلار

۳۷۹ دلار

شایعه‌ها می‌گویند AMD به‌زودی کارت‌های گرافیک نسل جدید را بر پایه‌ی معماری RDNA 3 معرفی می‌کند. کارت‌های جدید RX 6950 XT و RX 6750 XT و RX 6650 XT هیچ شباهتی به کارت‌های RDNA 3 ندارند. اساساً این محصولات را نمی‌توانیم کارت‌هایی جدید خطاب کنیم. عدد ۵۰ در نام کارت‌های AMD نشان می‌دهد با مدل بهبودیافته‌ی RX 6900 XT و RX 6700 XT و RX 6600 XT مواجه هستیم. مدل‌های جدید همچنان متکی‌بر همان تراشه‌های قدیمی هستند، اما از فرم‌ور جدید، سرعت کلاک بالاتر و حافظه‌ی سریع‌تر استفاده می‌کنند.

AMD می‌گوید عرضه‌ی دو کارت گرافیک RX 6900 XT و RX 6700 XT همچنان ادامه پیدا می‌کند، اما RX 6650 XT در بازار جایگزین RX 6600 XT می‌شود.

دستیابی به عملکرد بهتر در کارت‌های سری 6x50 XT خبر خوبی است، اما نباید انتظارات زیادی داشته باشید. هر یک از کارت‌های گرافیک حدوداً پنج تا ۶ درصد سریع‌تر از مدل عادی خودشان هستند. در برخی از بازی‌ها تفاوت بین کارت‌ها تا یک فریم‌برثانیه هم کاهش پیدا می‌کند. در برخی بازی‌ها شاهد تفاوت ۱۰ فریم‌برثانیه‌ای یا حتی بیشتر هستیم.

البته این بهبودها در قدرت کارت‌های AMD بدون هزینه نیست: توان کارت‌هایی که AMD معرفی کرده حدوداً ۲۵ وات تا ۳۰ وات بیشتر شده است و این یعنی کارت‌های جدید انرژی بیشتری مصرف و گرمای بیشتری تولید می‌کنند.

مقایسه‌ی قیمت استاندارد کارت‌های گرافیک

AMD

قیمت

Nvidia

-

۱٬۹۹۹ دلار

GeForce RTX 3090 Ti

-

۱٬۴۹۹ دلار

GeForce RTX 3090

-

۱٬۱۹۹ دلار

GeForce RTX 3080 Ti

Radeon RX 6950 XT

۱٬۰۹۹ دلار

GeForce RTX 3080 12GB

Radeon RX 6900 XT

۹۹ ۹ دلار

-

Radeon RX 6800 XT

۶۴۹ دلار / ۶۹۹ دلار

GeForce RTX 3080

Radeon RX 6800

۵۷۹ دلار / ۵۹۹ دلار

GeForce RTX 3070 Ti

Radeon RX 6750 XT

۵۴۹ دلار

-

Radeon RX 6700 XT

۴۷۹ دلار / ۴۹۹ دلار

GeForce RTX 3070

Radeon RX 6650 XT

۳۹۹ دلار

GeForce RTX 3060 Ti

Radeon RX 6600

۳۲۹ دلار

GeForce RTX 3060

-

۲۴۹ دلار

GeForce RTX 3050

Radeon RX 6500 XT

۱۹۹ دلار

-

Radeon RX 6400

۱۵۹ دلار

-

AMD هیچ‌یک از این حقایق را پنهان نمی‌کند. سخنگوی تیم قرمز به رسانه‌ها گفته که کارت‌های جدید «قرار نیست پیشرفت‌های عمده‌ای تجربه کنند» و در این کارت‌ها «هیچ چیزی از نظر فیزیکی تغییر نکرده است.» AMD تلاش می‌کند به کاربران نشان دهد که کارت‌های جدیدش نسبت‌به کارت‌های گرافیک انویدیا از لحاظ عملکرد به ازای دلار و عملکرد به ازای وات بهتر هستند:

اگر بتوانید کارت‌های گرافیک جدید را با قیمت اعلام‌شده از سوی AMD تهیه کنید، می‌توانیم مهر تأیید بر ادعاهای تیم قرمز بزنیم. محصولات جدید AMD برای گیمرهایی که منتظر عرضه‌ی کارت‌های RDNA 3 نیستند، ایدئال به‌نظر می‌رسند. AMD می‌گوید هر سه کارت گرافیک جدیدش اکنون در بازار قابل‌تهیه هستند. نه‌تنها AMD بلکه شرکای تجاری این شرکت نظیر ازراک، ایسوس، گیگابایت، بایوستار، MSI و... نیز کارت‌های جدید را برای فروش گذاشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات