انویدیا می‌گوید دو تراشه‌ AI این شرکت کار یک ساله ۱۰ طراح تراشه را در چند روز انجام می‌دهند

چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا اعلام کرده است دو پردازنده‌ی گرافیکی هوش مصنوعی قادر هستند تراشه‌ای را که توسط ۱۰ نفر طی یک سال طراحی می‌شود، فقط در چند روز طراحی کنند.
تبلیغات

انویدیا پردازنده‌های گرافیکی و تراشه‌های مختلف دیگری تولید می‌کند. این شرکت همچنین یکی از پیشگامان و بازیگران اصلی در حوزه‌ی هوش مصنوعی (AI) است و به‌همین دلیل تعجبی ندارد که از هوش مصنوعی برای طراحی تراشه با سرعتی بالا استفاده کند.

به گزارش Neowin و براساس بیانیه‌ی اخیر بیل دالی، دانشمند ارشد و معاون ارشد تحقیقات انویدیا، این شرکت طراحی تراشه‌هایی را با استفاده از یک ژنراتور طرح‌بندی سلولی استاندارد خودکار به‌نام NVCell آغاز کرده است که نه‌تنها به‌ نقد و یافتن معایت ساخت انسانی در چیدمان تراشه می‌پردازد، بلکه می‌تواند با سرعتی بسیار بیشتر از انسان، تراشه طراحی کند. ظاهراً برای طراحی تراشه فقط به دو پردازنده‌ی گرافیکی هوش مصنوعی نیاز است تا ۹۲ درصد کار را فقط در چند روز انجام دهند؛ فرایندی که به‌طور معمول توسط ۱۰ نفر در مدت یک‌ سال انجام می‌شود.

طراحی تراشه با هوش مصنوعی

NVCell در مورد این فناوری گفت:

دو پردازنده‌ی گرافیکی هوش مصنوعی کار را برای ما انجام می‌دهند. با استفاده از این پردازنده‌ها به‌میزان درخورتوجهی در نیروی کار صرفه‌جویی خواهیم کرد. کاری که یک گروه ۱۰ نفره برای انتقال یک کتابخانه‌ی فناوری جدید در مدت سال انجام می‌دهند، اکنون با چند پردازنده گرافیکی فقط در چند روز قابل انجام است؛ پس از آن نیروهای انسانی می‌توانند هشت درصد باقی‌مانده کار را پیش ببرند. در بسیاری از موارد، طراحی ایجادشده توسط پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی بهتر از نمونه‌های طراحی‌شده توسط انسان است و بنابراین با این اقدام هم در صرفه‌جویی در نیروی کار و هم در طراحی بهتر عمل می‌کنیم.

البته انویدیا تنها شرکتی نیست که تحت تأثیر طراحی تراشه توسط هوش مصنوعی قرار گرفته است. گوگل نیز در ژوئن سال گذشته موارد مشابهی را مطرح و اعلام کرد از عملکرد یادگیری تقویتی در زمینه‌ی چیدمان تراشه، بسیار شگفت‌زده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات