سومین تراشه گرافیکی DG2 اینتل ممکن است با ۲۵۶ واحد اجرایی عرضه شود

یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ممکن است اینتل نوع سومی از پردازنده‌ی گرافیکی DG2 خود را با ۲۵۶ واحد اجرایی و اسم رمز SOC 3 به بازار عرضه کند.
تبلیغات

کاربری در توییتر با نام کاربری KOMACHI با انتشار پستی، از مشاهده‌ی وصله‌هایی در کتابخانه‌ی به‌روزرسانی‌های سیستم گرافیکی اینتل (IGSCU FU) برای لینوکس خبر داد که به پردازنده‌ی گرافیکی DG2 سومی اشاره می‌کند. اسم رمز این پردازنده‌‌ی گرافیکی SOC 3 عنوان شده و ظاهراً به ۲۵۶ واحد اجرایی (۱۲۸ در ۱۶ هسته Xe) مجهز است.

intel-dg2-gpus

Intel DG2 SOC3

به‌گزارش Videocardz، با اینکه سومین پردازنده‌ی گرافیکی DG2 اینتل بین SOC1 و SOC2 فهرست شده است، دلیل اسم رمز SOC3 را می‌توان راه‌اندازی دیرهنگام این پردازنده‌ی گرافیکی دانست.

این اولین‌بار نیست که اطلاعاتی از سومین پردازنده‌ی گرافیکی DG2 اینتل فاش می‌شود؛ زیرا در سپتامبر ۲۰۲۰ نیز نمودار برد مدار چاپی (PCB) حاوی اطلاعات پردازنده‌ی گرافیکی DG2 با ۳۸۴ واحد اجرایی به بیرون درز پیدا کرد. این اتفاق در حالی افتاد که اینتل هنوز رندرهای رسمی تراشه‌های SOC و SOC2 را منتشر نکرده و عواملی مانند ابعاد دای (Die) مشخص نشده بود.

طبق اطلاعات قبلی، به‌نظر می‌رسد این پردازنده‌ی گرافیکی اینتل که قرار بود با ۳۸۴ واحد اجرایی عرضه شود، در‌واقع همان SOC3 با ۲۵۶ هسته‌ است. حدس می‌زنیم که ابعاد دای (Die) باید حدوداً نصف SOC1 (بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ میلی‌مترمربع) باشد.

intel-dg2-gpu-family

خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی DG2 اینتل

مشکل این‌‌جا است اینتل تا‌‌به‌حال در هیچ‌کدام از اسلایدهایی که اخیراً فاش شده، به SOC3 اشاره‌ای نکرده است. البته تیم آبی قبلاً ۲۵۶ واحد اجرایی را با عنوان SKU3 موبایلی فهرست کرده بود؛ اما این واحد به‌وضوح به پردازنده‌ی گرافیکی SOC1 تعلق داشت.

نسخه‌ی سوم پردازنده‌ی گرافیکی DG2 را می‌توان انتخابی مناسب برای Arc A500 دانست. این نسخه با تجهیز به نیمی از هسته‌های SOC1، احتمالاً عملکردی در سطح RTX 3060 یا RX6600 ارائه خواهد کرد.

اینتل به‌تازگی نوع جدیدی از پردازنده‌ی گرافیکی DG2_G12 را به درایورهای گرافیکی i915 خود اضافه کرده است. این زیرپلتفرم ممکن است همان SOC3 شایعه شده باشد. باید توجه کرد که این احتمال نیز وجود دارد که برنامه‌ریزی اینتل برای عرضه‌ی SOC3 حذف شده باشد و وصله‌‌ی مشاهده‌شده در کتابخانه‌ی به‌روزرسانی‌های سیستم گرافیکی اینتل (IGSCU) به‌سادگی وصله‌ای استفاده‌نشده برای پردازنده‌ی گرافیکی‌ای باشد که قرار نیست منتشر شود.

درپایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اطلاعات فاش‌شده ثابت می‌کنند که هنوز ابهامات زیادی درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist وجود دارند و برای اطلاع از آن‌ها باید تا زمان رونمایی کامل در ۴ ماه آینده منتظر بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات