نتایج ناامیدکننده پردازنده گرافیکی Intel Arc A380 در بنچمارک اولیه

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌ی گرافیکی Arc A380 اینتل در بنچمارک انجام‌شده‌ی SiSoftware، نتایج ناامیدکننده‌ای به‌دست آورد.
تبلیغات

هنوزهم اطلاعات پردازنده‌های گرافیکی Arc (Alchemist) اینتل کاملاً فاش نشده است. همچنین به‌دلیل کمبود مداوم تراشه و شایعاتی درباره‌ی پیشرفت آهسته شرکت‌ها در ساخت درایورها، انتظارات کاربران از پردازنده‌های گرافیکی کاهش یافته است. این شرکت می‌گوید از ماه آینده استفاده از اولین مدل‌های پردازنده‌های گرافیکی آن در لپ‌تاپ‌ها را شاهد خواهیم بود؛ اما تاکنون به‌جز چند افشای اطلاعاتی و تیزرهای تبلیغاتی کوچک، جزئیات زیادی از محصول آینده‌ی اینتل منتشر نشده است.

به‌نوشته‌ی تک‌اسپات، به‌لطف بررسی SiSoftware روی سخت‌افزار جدید اینتل پیش از عرضه، اکنون ایده‌ی بهتری درباره‌ی توانایی کارت گرافیک سطح پایه A380 در مجموعه Alchemist داریم. ازنظر مشخصات، ظاهراً A380 به ۱۲۸ واحد محاسباتی برای مجموع ۱,۰۲۴ شیدر مجهز است که با ۶ گیگابایت GDDR6 با سرعت ۱۴ گیگابیت‌‌بر‌‌ثانیه جفت می‌شود. علاوه‌بر‌این، ۱۶ واحد ماتریس Xe (XMX) نیز در آن وجود دارند.

همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که SiSoftware تنها از معیارهای OpenCL در آزمایش خود استفاده کرد؛ بنابراین، نتایج ممکن است نشان‌دهنده‌ی عملکرد در محیط بازی نباشد. با وجود داشتن باس مموری ۹۶ بیتی، کارت A380 اینتل کمی کُندتر از Radeon RX 6500 XT AMD بود که باس مموری ۶۴ بیتی با ساختاری ساده‌تر دارد. همچنین، این قطعه بسیار کُندتر از کارت‌های گرافیک سطح پایه RTX 3050 و GTX 1660 Ti انویدیا عمل کرد.

نتایج بنچمارک پردازنده گرافیکی Intel Arc A380

به‌جز مصرف انرژی ۷۵ واتی که به‌طور چشمگیری کمتر از ۱۰۷ وات RX 6500 XT و ۱۲۰ وات GTX 1660 Ti است، باقی نتایج به‌دست‌آمده برای پردازنده‌‌ی گرافیکی اینتل رضایت‌بخش به‌نظر نمی‌رسد. این احتمال وجود دارد که اینتل A380 را برای رایانه‌های شخصی کوچک به بازار عرضه کند که در آن‌ها حرارت کم و عملکرد بی‌صدا شاید باقی ضعف‌ها را جبران کند.

انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی سری A500 و سری A700 عملکرد بهتری داشته باشند. SiSoftware هنوز آن‌ها را آزمایش نکرده است؛ پس باید زمان بیشتری برای دسترسی به نتایج منتظر بمانیم. سری A700 از ۵۱۲ واحد محاسباتی همراه با ۱‍۶ گیگابایت GDDR6 در باس ۲۵۶ بیتی بهره‌مند خواهد بود و بنچمارک‌های فاش‌شده نشان می‌دهند عملکردش ممکن است نزدیک به GeForce RTX 3070 Ti باشد.

ناگفته نماند انتظار می‌رود سری A500 میان‌رده با RTX 3060 یا حتی RTX 3060 Ti مقایسه‌شدنی باشد. اینتل می‌گوید اولین کارت‌های گرافیک دسکتاپ Arc در سه‌ماهه‌ی دوم امسال عرضه می‌شوند، بنابراین، زمان زیادی نمی‌گذرد تا بتوانیم عملکرد آن‌ها را در عمل بسنجیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات