نخستین بنچمارک‌های کارت گرافیکی Arc A380 اینتل منتشر شد

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی مجزای اینتل با نام Arc Alchemist A380 به‌زودی رونمایی خواهد شد. برخی اطلاعات جدید نشان می‌دهند که چه نوع عملکردی را می‌توانیم از این پردازنده انتظار داشته باشیم.
تبلیغات

طبق اطلاعات فاش‌شده، کارت گرافیکی A380 در محاسبات همه‌منظوره روی واحد پردازش گرافیکی به امتیاز 2870 Mpix/s دست می‌یابد و تقریبا عملکردی مشابه پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ RTX 3050 Ti و RTX 3050 NVIDIA به‌ارمغان می‌آورد.

اطلاعات فاش‌شده از SiSoftware تأیید می‌کند که کارت گرافیکی موردانتظار اینتل به‌احتمال زیاد برای کلاس دسکتاپ طراحی شده است و از نظر مشخصات نیز، مبتنی‌بر تراشه گرافیکی XE-HPG DG2 خواهد بود. با استناد به شایعات پیشین، گمان می‌رود کارت گرافیکی مذکور با لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته خواهد شد و هشت هسته‌ی Xe آن به ۱۲۸ واحد اجرایی (EU) دست خواهد یافت.

این در حالی است که ظاهرا مدل‌های برتر این خانواده ۵۱۲ واحد EU و ۳۲ هسته Xe دارند. البته به‌نظر می‌رسد که مدلی پایین‌رده‌تر نیز به نام A350 وجود دارد که در بطن آن، تراشه‌ی گرافیکی DG2-128EU با قابلیت رسیدن به ۹۶ واحد اجرایی جای خواهد گرفت.

به‌طورکلی، در بنچمارک‌های SiSoftware مشخص نیست که درایورها در چه شرایطی هستند؛ اما بیشتر آزمون‌ها به‌تازگی گرفته شده‌اند. شواهد حاکی از آن است که اینتل قصد دارد نام کارت‌های جدید را Axxx بگذارد و اعداد آن مطابق با سطح عملکرد آن کارت خاص باشد. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که سری Arc A3XX اینتل ممکن است درواقع همگی مبتنی‌بر تراشه‌ی گرافیکی DG2-128EU باشند. همچنین، گفته می‌شود که مدل‌های بالارده مبتنی‌بر تراشه گرافیکی پیشرفته 512EU ممکن است A7XX یا A5XX نام‌گذاری شوند.

طبق بنچمارک‌ها، کارت گرافیکی A380 به سرعت کلاک ۲/۴۵ گیگاهرتز دست می‌یابد؛ اما مشخص نیست که فرکانس یادشده مربو۶ به بیشینه‌ی عملکرد است یا خیر. بااین‌حال، چنین سرعت کلاکی A380 را در محدوده‌ی کارت‌های گرافیکی مبتنی‌بر AMD Navi 22 و Navi 23 قرار می‌دهد. علاوه‌براین، این کارت ۶ گیگابایت حافظه GDDR6 خواهد داشت و از قرار معلوم، تمام پیکربندی‌های خانواده Arc Alchemist با قابلیت ردیابی پرتو و مجموعه ویژگی XeSS ارائه می‌شوند که نوعی ارتقای تصویر در کارت‌های اینتل است.

در نسخه‌ی دسکتاپ این کارت، می‌توان انتظار داشت که سرعت پین ۱۶ گیگابیت‌برثانیه و متعاقبا پهنای باند به ۱۶۸ گیگابایت‌برثانیه برسد. قیمت کارت گرافیکی یادشده هنوز مشخص نیست؛ اما پیش‌بینی می‌شود که قیمتش بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار باشد. همچنین، انتظار داریم که اینتل اولین پردازنده‌ی گرافیکی Arc خود را در کنفرانس خبری CES ۲۰۲۲ معرفی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات