فناوری AMD FidelityFx Super Resulution چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
مطالعه 5 دقیقه
شرکت AMD سعی دارد جلوه‌های بصری را هنگام اجرای بازی‌های رایانه‌ای بهبود بخشد. این شرکت فناوری Fidelity FX Super Resolution را بدین منظور توسعه داده است.
تبلیغات

گیمرهای رایانه‌های شخصی از این موضوع اطلاع دارند که بالا ردن تنظیمات گرافیکی، می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد بازی‌ها داشته باشید. با این‌حال، فناوری Fidelity FX Super Resolution شرکت AMD به‌منظور رفع این مشکل توسعه داده شده است. این تکنولوژی باعث می‌شود کیفیت گرافیکی اجرای بازی‌های رایانه‌ای بدون تأثیر روی عملکرد آن‌ها، افزایش یابد.

اما FidelityFX شرکت AMD چیست؟ در ادامه قصد داریم روش کارکرد این فناوری و تأثیر آن روی اجرای بازی‌ها را توضیح دهیم.

FidelityFX Super Resolution چیست؟

AMD FidelityFX باعث بهبود وضعیت گرافیکی بازی‌های رایانه‌ای می‌شود‌؛ اما این فناوری دقیقا چیست؟ FidelityFX یک جعبه‌ابزار تصویری باکیفیت است که توسعه‌دهندگان به‌منظور بهینه‌سازی بازی‌های خود، از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش میک‌یوزآو، بازی‌هایی که به‌طور کامل از این فناوری پشتیبانی می‌کنند از مزیت‌هایی مثل نقشه‌برداری HDR، بازتاب فضای صفحه‌نمایش، شفاف‌ کردن تطبیقی کنتراست و غیره بهره می‌برند. علاوه‌بر این، FidelityFX منبع‌باز است و می‌توان به‌راحتی از آن استفاده کرد و همین ویژگی باعث شده است به‌یکی از بهترین گزینه‌ها برای استودیوهای کوچک بازی‌سازی تبدیل شود.

به گفته‌ی AMD این فناوری هنگام اجرای بازی‌های رایانه‌ای، می‌تواند باعث افزایش ۲٫۴ برابری عملکرد در وضوح تصویری 4K شود. علاوه‌بر این، عملکرد ردیابی پرتو (ray tracing) در بازی‌ها با وضوح FidelityFX بهبود پیدا می‌کند.

FidelityFX

اما این فناوری فقط مختص گیمرهای 4K نیست. FidelityFX Super Resolution چهار تنظیم مختلف برای انتخاب کیفیت ارائه می‌دهد؛ بدین ترتیب کاربرانی که از کارت‌گرافیک‌های رده‌پایین‌تر بهره می‌برند، می‌توانند عملکرد گرافیکی بازی‌ها را در وضوح 1080p بهبود دهند. این ویژگی باعث شده که FidelityFX Super Resolution به یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی تبدیل شود که همه‌ی گیمرهای رایانه‌های شخصی باید آن را بررسی کنند.

FidelityFX Super Resolution چگونه کار می‌کند؟

FidelityFX

FidelityFX Super Resolution یک تکنیک افزایش مقیاس فضایی است که بازی‌ها را با وضوح تصویری پایین ارائه کرده و سپس تصویر نهایی را ارتقاء می‌دهد. این فناوری با بهره گرفتن از هوش مصنوعی، تصویر را با جزئیات پیکسلی بهبودیافته، بازسازی می‌کند، تا با وضوح هدف شما مطابقت داشته باشد و تصویری با کیفیت بالاتر نمایش دهد. بازسازی تصویر با هوش مصنوعی، بدون نیاز به افزایش فشار کاری روی پردازنده‌ی گرافیکی، تصویری با کیفیت و وضوح بالا ارائه خواهد کرد.

وضوح تصویری Super FidelityFX را چگونه فعال کنیم؟

برخلاف سیستم‌های قدیمی‌تر افزایش مجازی وضوح تصویر AMD، نمی‌توان FidelityFX Super Resolution را از طریق برنامه‌ی ‌AMD Radeon فعال کرد.

برای فعال کردن سوپررزولوشن (Super Resolution)، باید تنظیمات بازی‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند را بررسی کنید. به‌عنوان نمونه، در بازی Dota 2، می‌توان این قابلیت را از طریق بخش تنظیمات ویدئو، فعال یا غیرفعال کرد. علاوه‌بر این، کاربران گزینه‌ای برای انتخاب بین کیفیت فوق‌العاده، باکیفیت، کیفیت متعادل و بهبود عملکرد در اختیار خواهند داشت.

fidelityfx تنظیمات

اگرچه برای فعال کردن سوپررزولوشن در هر بازی باید این گزینه را به‌طور جداگانه فعال کنید، اما روش انجام اینکار به‌سادگی علامت‌زدن یک گزینه در بخش تنظیمات گرافیکی بازی‌ها است.

برای استفاده از FidelityFX به چه پردازنده‌ی گرافیکی نیاز دارید؟

تقریبا همه می‌توانند از سوپررزولوشن استفاده کنند. همه‌ی کارت‌گرافیک‌هایی که امکان اجرای ولکان (Vulcan) یا دایرکت‌ایکس ۱۱ یا ۱۲ را داشته باشند، می‌توانند از وضوح کامل سوپررزولوشن بهره ببرند. این یعنی اکثر کارت‌گرافیک‌های مدرن امروزی می‌توانند از قدرت این فناوری استفاده کنند.

عملکرد fidelityfx

علاوه‌بر این، FidelityFX Super Resolution تأثیر بسیار مطلوبی روی قابلیت ردیابی پرتو دارد. به‌عنوان مثال Godfall با فعال بودن ردیابی پرتو، می‌تواند با حداکثر ظرفیت گرافیکی با نرخ بیش از ۱۰۰ فریم‌برثانیه روی کارت‌گرافیک‌های منتخب اجرا شود.

مقایسه مختصر FidelityFX با انویدیا DLSS

DLSS (مخفف Deep Learning Super Sampling) تلاش انویدیا برای افزایش مجازی وضوح بازی‌ها است. با این‌حال، روش کارکرد DLSS نسبت به FidelityFX Super Resolution متفاوت است.

انویدیا وضوح بازی را از طریق یک ابررایانه تغذیه و سپس اطلاعات آن را روی یک پایگاه داده ذخیره می‌کند. فتاوری DLSS در مرحله‌ی بعد از تفسیر این پایگاه داده برای ارائه‌‌ی قابلیت افزایش مجازی وضوح تصویر در بازی‌های رایانه‌ای بهره می‌برد. با این‌حال، FidelityFX Super Resolution وضوح مجازی را به‌طور لحظه‌ای و از طریق هوش مصنوعی ارائه می‌کند.

مهم‌ترین مزیت FidelityFX Super Resolution در مقایسه با DLSS این است که فناوری AMD می‌تواند روی هر کارت گرافیکی اجرا شود. این درحالی است که DLSS انویدیا فقط روی تعداد محدودی از کارت‌گرافیک‌های منتخب اجرا می‌شود و به‌همین دلیل بسیاری از گیمرها به آن دسترسی ندارند.

چه بازی‌هایی از FidelityFX پشتیبانی می‌کنند؟

بازی هایی که از fidelityfx پشتیبانی می‌کنند

توسعه‌دهندگان با همکاری AMD، فناوری FidelityFX Super Resolution را در بازی‌های ۷۰ شرکت مختلف مورد استفاده قرار داده‌اند. از جمله بازی‌های مهمی که در حال‌حاضر از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند می‌توان به Godfall، Evil Genuis 2: World Domination، Anno 1800 و Dota 2 اشاره کرد.

هنگامی‌که فناوری FidelityFX Super Resolution در دسترس توسعه‌دهندگان کوچک‌تر قرار گرفت، می‌توان انتظار داشت که این تکنولوژی در همه جا دیده شود.

آیا وضوح FidelityFX می‌تواند اجرای بازی‌های رایانه‌ای را برای همیشه تغییر دهد؟

پاسخ به این سؤال کمی سخت است، زیرا به این بستگی دارد که چه تعداد از توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای، از فناوری یاد شده استفاده کنند.

مسلما فناوری افزایش مجازی وضوح تصویر به گیمرهایی که از کارت‌گرافیک‌های سطح‌پایین استفاده می‌کنند، کمک خواهد کرد تا برخی از بازی‌ها را حتی با کیفیت 4K اجرا کنند. بدین ترتیب قابلیت‌هایی مثل پخش 4K بازی و فناوری ردیابی پرتو در طیف گسترده‌تری از سیستم‌ها در دسترس قرار خواهد گرفت. وقتی سیستم تعداد زیادی از گیمرها از قابلیت ردیابی پرتو پشتیبانی کند، توسعه‌دهندگان می‌توانند تمرکز بیشتری بر افزایش کیفیت جلوه‌های گرافیکی و بصری بازی‌ها داشته باشند تا نهایتا کاربران از تماشای این جلوه‌ها نهایت لذت را ببرند.

این فناوری به پردازنده‌های گرافیکی قدیمی اجازه می‌دهد تا بازی‌های مدرن را با نرخ فریم بالا و درعین‌حال با کیفیت بصری قابل قبول اجرا کنند. این یعنی طول عمر میانگین کارت‌گرافیک نیز افزایش خواهد یافت و نیازی به به‌روزرسانی زودهنگام این قطعه نخواهید داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات