انویدیا مدل رفرنس کارت گرافیک RTX 2060 12GB را عرضه نمی‌کند

سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گویا با وجود تأیید اولیه‌ی وجود مدل Founders Edition کارت گرافیک RTX 2060 12GB، انویدیا برنامه‌ای برای عرضه‌ی نسخه‌ی رفرنس آن ندارد.
تبلیغات

براساس گزارش وب‌سایت TechPowerUP به نظر می‌رسد که انویدیا برنامه‌ای برای عرضه مدل رفرنس کارت گرافیک ۱۲ گیگابایتی RTX 2060 نخواهد داشت. از تابستان امسال بود که شایعاتی مبنی بر وجود یک کارت گرافیک جدید از سری Turing در رسانه‌ها مطرح شد. رفته رفته جزئیات بیشتری از مشخصات این کارت به‌دست ما می‌رسید تا اینکه انویدیا دیروز با انتشار بیانیه‌ی کوتاهی در وب‌سایت رسمی خود، از این کارت رونمایی کرد.

اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت رسمی انویدیا تأیید می‌کند که RTX 2060 12GB در ساختار خود از ۲۱۷۶ هسته CUDA برخوردار است که عملا این محصول را به یک کارت گرافیک RTX 2060 SUPER با پهنای باند حافظه کمتر تبدیل می‌کند. برای درک بهتر شباهت بالای این دو محصول، باید به این نکته توجه کرد که حتی سرعت کلاک عملکرد آن‌ها نیز دقیقاً با هم برابر است. اما یکی دیگر از نکاتی که در تصویر زیر از وب‌سایت رسمی انویدیا قابل تشخیص بود، تأیید وجود نسخه Founders Edition یا مدل رفرنس کارت گرافیک جدید RTX 2060 بود که حالا به نظر می‌رسد خلاف واقع بوده است.

صفحه مغرفی کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2060 12GB در وبسایت انویدیا

در اخبار اولیه به این نکته اشاره شده بود که وجود طراحی اختصاصی انویدیا از این کارت می‌تواند خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان باشد. چراکه در این صورت، حداقل امکان خرید این محصول با قیمت مصوب برای تعدادی از مصرف‌کنندگان فراهم می‌شد. اما عرضه‌ی این محصول توسط شرکای تجاری انویدیا، یعنی به فراموشی سپردن قیمت MSRP که در وضعیت آشفته‌ی بازار به رویای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. ظاهراً اشاره به نسخه Founders Edition در وب‌سایت رسمی انویدیا اشتباه بود و این شرکت بلافاصله این اطلاعات را از سایت خود حذف کرده است.

وب‌سایت TechPowerUP نیز در ارتباط با منابع خود از شرکای تجاری انویدیا این موضوع را تأیید کرد و اعلام می‌کند که کارت گرافیک انویدیا RTX 2060 12GB تنها توسط این شرکت‌ها عرضه خواهد شد. در این گزارش می‌خوانیم: «انویدیا با به‌روزرسانی وب‌سایت رسمی خود عبارت Founders Edition را از صفحه‌ی مشخصات رسمی این کارت حذف کرد. منابع ما تأیید می‌کنند که چیزی به‌عنوان RTX 2060 12 GB Founders Edition وجود ندارد و تنها طراحی سفارشی این کارت توسط شرکای تجاری این شرکت به بازار می‌رسد».

حذف عبارت Founders Edition از مقابل نام کارت گرافیک RTX 2060 12GB

کارت گرافیک NVIDIA RTX 2060 12GB در تاریخ ۷ دسامبر (۱۶ آذر) به‌صورت رسمی عرضه خواهد شد. در حال حاضر هیچ یک از شرکای تجاری انویدیا طراحی خود از این کارت را به نمایش نگذاشته‌اند. ضمن اینکه تاکنون هیچ اشاره‌ای به قیمت دقیق این کارت گرافیک‌ نشده است. بااین‌حال بیانیه‌ی ارسالی انویدیا به رسانه‌ی ورج حاکی از این است که قیمت کارت‌های جدید به احتمال قوی بیشتر از قیمت عرضه‌ی اولیه‌ی RTX 2060 یعنی ۳۴۹ دلار خواهد بود. یکی از سخن‌گوهای شرکت Nvidia در این خصوص اظهار داشت: «این یک نسخه‌ی ویژه از مدل ۶ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 2060 است و انتظار داریم که قیمت محصول، بازتاب‌دهنده‌ی همین حقیقت باشد».

مدل اورجینال کارت گرافیک RTX 2060 دومین کارت گرافیک محبوب در میان کاربران استیم محسوب می‌شود و RTX 2060 12 GB نیز می‌تواند در شرایط نامساعد بازار GPU مورد استقبال گیمرها قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات