معرفی کارت‌ گرافیک چینی Innosilicon با حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR6X

پنج‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
شرکت چینی Innosilicon با همکاری Imagination از اولین نسل کارت گرافیک‌ سری Fantasy رونمایی کرده که محصولات جذاب و نوآورانه‌ای را به صنعت GPU معرفی می‌کنند.
تبلیغات

شرکت چینی Innosilicon در جریان رویداد امروز Fantasy One از محصولات جدید خود در حوزه‌ی پردازنده‌های گرافیکی رونمایی کرده است. این کارت‌ گرافیکی براساس آی‌پی گرافیک Imagination (یا BXT) طراحی شده است و فناوری نواورانه‌ای را به صنعت GPU می‌آورد. در این رویداد، از چهار محصول جدید رونمایی شد که شامل کارت گرافیک‌ یک و دو هسته‌ای با قابلیت پشتیبانی از DirectX می‌شوند.

Type A یک کارت گرافیک ویژه‌ی مصرف‌کنندگان و ورک‌استیشن‌ها است که از یک پردازنده گرافیکی Fantasy One استفاده می‌کند. این محصول که از یک طراحی چند چیپ (چیپلت) برخوردار است، هنوز جزئیات کامل مشخصات فنی خود را در هیچ یک از رسانه‌های چینی دریافت نکرده است. براساس اطلاعاتی که توسط Innoslicon ارائه شده، این GPU از ۵ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی و فیل‌ریت ۱۶۰ گیگاپیکسل در ثانیه برخوردار است و در ساختار آن از کانکتورهای DisplayPort 1.4 و HDMI 2.1 و VGA استفاده شده است.

کارت گرافیک Type A شرکت Innosilicon

این کارت با ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6(X) و یک رابط درگاه ۱۲۸ بیت عرضه می‌شود. فناوری حافظه G6X تاکنون در انحصار پردازنده‌های گرافیکی امپر انویدیا، تولید شرکت میکرون بود، اما ظاهراً Innosilicon تحقیقات زیادی را روی این فناوری انجام داده و در تست‌های خود موفق شده تا به سرعت ۱۹ گیگابیت‌برثانیه‌ای دست پیدا کند. اما رابط گذرگاه نسبتا محدود این کارت روی پهنای باند انتقال داده تأثیر گذاشته و آن را به ۳۰۴ گیگابایت بر ثانیه رسانده است (چیزی در میان Radeon RX 6700XT و 6600XT).

کارت گرافیک Innosilicon-Fantasy-One

اما تصویری که بالاتر ملاحظه می‌کنید، مربوط به کارت گرافیک رده پایین این مجموعه است که براساس پردازنده گرافیکی Fantasy One ساخته شده است. محصولاتی قاعدتا باید حافظه‌ی کمتری نسبت به مدل مجهز به دو فن خنک‌کننده Fantasy One داشته باشد، اما مجددا هنوز جزئیاتی از آن در دسترس نیست.

Type B (در که در تصویر زیر نمایش داده شده) یک کارت گرافیک مجهز به دو پردازنده گرافیکی است که دو تراشه‌ی Fantasy One با رابط اختصاصی موسوم به Innolink در ساختار آن به هم متصل شده‌اند. این شرکت ادعا کرده که توان پردازش این کارت به ۱۰ ترافلاپس می‌رسد و می‌تواند به‌صورت هم‌زمان ۳۲ استریم 1080p و ۶۰‌ فریم‌برثانیه یا ۶۴ استریم هم‌زمان 720p و ۳۰‌ فریم‌برثانیه را ارائه کند. این کارت حداکثر به ۳۲ گیگاباین حافظه GDDR6(X) مجهز می‌شود اما مجددا باید به این نکته اشاره کنیم که رابطه اینترفیس ۱۲۸ بیت این کارت موجب محدودیت در پهنای باند ورودی/خروجی شده است. همه‌ی این محصولات از رابط استاندارد PCI-Express 4.0 استفاده می‌کنند.

کارت گرافیک Innosilicon-Fantasy-One تایپ 2

‌آی‌پی‌های متعددی برای این GPU فعالسازی شده که شامل OpenGL و OpenGL ES و OpenCL و Vulkan و DirectX می‌شود. مشخصا پشتیبانی این کارت‌ها از DirectX جالب‌ترین بخش در معرفی این محصولات بود، اما متأسفانه این شرکت اعلام نکرده که از کدام ورژن API گرافیکی مایکروسافت پشتیبانی می‌کند.

دموی زنده‌ی این محصولات در رویداد معرفی Innosilicon در دسترس شرکت‌کنندگان قرار گرفته که شامل بنچمارک Unigine Heaven OpenGL نیز می‌شود. مجدداً هیچ عدد و رقمی از عملکرد این محصولات در رسانه‌های مرتبط چینی منتشر نشده است.

رویداد معرفی پردازنده های گرافیکی Innosilicon

این شرکت از همین حالا کار خود را روی خانواده محصولات Fantasy 2 و 3 شروع کرده و قرار است سال آینده از جدیدترین دستاوردهای خود رونمایی کند. Innosilicon قصد دارد در محصولات جدید خود از فناوری تولید ۵ نانومتری استفاده کند اما معلوم نیست در نسل اول این محصولات از چه پروسسی استفاده شده است.

Imagination و Innosilicon سال گذشته از امضای قرارداد همکاری بین این دو شرکت خبر دادند و Imagination در آن زمان وعده داده بود که لایسنس طراحی BXT را برای این شرکت چینی تهیه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات