نتایج بنچمارک اسنپدراگون ۸۹۸ از عقب افتادن کوالکام از سامسونگ خبر می‌دهد

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بنچمارکی منتشر شده که نشان می‌دهد پردازنده‌ی گرافیکی اسنپدراگون ۸۹۸ عملکرد ضعیف‌تری از اگزینوس ۲۲۰۰ و احتمالا اپل A15 بایونیکی دارد.
تبلیغات

در صورتی که اخبار مرتبط با محصولات اپل را دنبال کرده باشید، حتما مطلع هستید که اپل امشب مدل‌های جدید سری آیفون یا سری آیفون ۱۳ را معرفی خواهد کرد. با این حال، اپل تنها شرکتی نیست که خود را برای معرفی دستاوردهای جدید سخت‌افزاری آماده می‌کند. گویا شرکت‌های دیگر ازجمله شیائومی نیز برنامه‌های جدی برای معرفی محصولات نسل جدید خود طی روزهای آینده دارند.

در هر صورت، آیفون‌های جدید به لطف تراشه‌ی A15 بایونیکی می‌توانند استانداردهای جدیدی برای توان پردازشی گجت‌های هوشمند مشخص و به‌نوعی رقابت میان آیفون‌ها و گوشی‌های هوشمند اندرویدی را وارد فاز جدیدی کنند.

در این بین، محصولات مبتنی بر اندروید نیز انتظار می‌رود همراه با تراشه‌های توانمندی مانند اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ وارد میدان شوند. با این حال، پرسشی که باقی می‌ماند، تفاوت میان سه تراشه‌ی ذکرشده از نظر توان پردازشی پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی خواهد بود. GizChina در گزارشی به نتایج بنچمارکی اشاره دارد که تراشه‌ی جدید کوالکام توانسته در بخش‌های مختلف GFXBench به دست آورد.

اسنپدراگون ۸۹۸ توانسته در آزمون منهتن ۳.۱ محتوای ویدئویی را در ۱۵۸/۴ فریم بر ثانیه رندر کند. در بخش Aztec Ruins (تنظیمات متوسط) نیز محتوای ویدئویی در ۱۱۲/۷ فریم بر ثانیه و در Aztec Ruins (تنظیمات بالا) نیز فریم ریت به ۴۳/۱ فریم بر ثانیه رسیده است.

نتایج پردازنده‌های نسل فعلی

در ادامه‌ی گزارش، نتایج به دست آمده با تراشه‌های دیگر ازجمله اگزینوس ۲۲۰۰ و A14 بایونیکی مقایسه می‌شود که باید گفت کوالکام حداقل از نظر پردازنده‌ی گرافیکی از شرکت سامسونگ عقب افتاده است. با این حال، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو که در اسنپدراگون ۸۹۸ استفاده شده، توانسته در بخش‌هایی مانند مدیریت گرمای تولیدشده یا عدم افت عملکرد در بازه‌ی طولانی‌مدت استفاده از دو تراشه‌ی ذکرشده عملکرد بهتری داشته باشد. آنچه مشخص شده، اگزینوس ۲۲۰۰ در بازه‌ی طولانی‌مدت استفاده‌ی مداوم، با افت عملکرد ۲۵ درصدی، A15 بایونیکی اپل با افت ۳۵ درصدی و اسنپدراگون ۸۹۸ با افت ۲۰ درصدی مواجه می‌شود. 

نتایج پردازنده‌های نسل فعلی

در هر صورت عملکرد ضعیف‌تر تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام نسبت به تراشه‌ی اپل، تازگی ندارد. در رقابتی که بین تراشه‌های فعلی وجود دارد، A14 اپل توانسته در آزمون‌های مختلف GFXBench امتیاز بهتری از اسنپدراگون ۸۸۸ کسب کند که در نمودارها نیز می‌توان مشاهده کرد. A14 اپل در حالی توانسته منهتن ۳.۱ را در حالت ۱۳۷ فریم بر ثانیه اجرا کند که اسنپدراگون ۸۸۸ تنها به رقم ۱۱۷ فریم بر ثانیه رسیده است.

با این حال، اگر اسنپدراگون ۸۹۸ را با A14 اپل مقایسه کنیم، شاهد پیشرفت قابل توجه تراشه‌ی جدید کوالکام خواهیم بود؛ به گونه‌ای که اسنپدراگون ۸۹۸ توانسته در رندر محتوای منهتن ۳.۱ در حدود ۳۵ درصد نسبت به A14 اپل بهتر عمل کند. در Aztec Ruins (تنظیمات متوسط) نیز، شاهد عملکرد بهتر اسنپدراگون ۸۹۸ (درحدود ۱۵ درصد) از A14 هستیم که در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸ رقم مدنظر به ۳۵ درصد عملکرد بهتر می‌رسد.

البته رقابت اصلی اسنپدراگون ۸۹۸ با اگزینوس ۲۲۰۰ و A15 بایونیکی خواهد بود؛ رقابتی که گویا به نفع تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام به پایان نخواهد رسید. طبق گزارش‌های پیشین، اگزینوس ۲۲۰۰ توانسته بخش منهتن ۳.۱ در بنچمارک GFXBench را در ۱۷۰/۷ فریم بر ثانیه رندر کند. چنین ارقام بالایی در بخش Aztech Ruins نیز تکرار شده که یعنی تراشه‌ی اگزینوس از نظر پردازنده‌ی گرافیکی توانمندتر از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ عمل می‌کند و حتی می‌تواند از A15 اپل نیز پیشی بگیرد. البته باید تا زمان انتشار نتایج بنچمارک تراشه‌ی جدید اپل صبر کرده و سپس نتایج سه تراشه را با یکدیگر مقایسه کرد.

به نظر می‌رسد همکاری سامسونگ با AMD بهترین تصمیمی بوده که سران شرکت کره‌ای طی سال‌های اخیر گرفته‌اند؛ به‌صورتی‌که توانسته‌اند فاصله‌ی خود با کوالکام را پر کرده و حتی از نظر توان پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی از کوالکام جلو بزنند.

نظر شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟ آیا فکر می‌کنید اگزینوس ۲۲۰۰ می‌تواند توان پردازشی بیشتری از A15 اپل ارائه دهد؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات