شایعه: کارت‌های گرافیکی سری RTX 40 انویدیا با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC تولید خواهند شد

دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
بر‌‌‌اساس گزارش‌ها، انویدیا احتمال دارد در کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 به‌جای فناوری‌های سامسونگ به‌سراغ فرایند تولید N5 یا نود پردازشی پنج نانومتری TSMC برود.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد در سیاست‌های انویدیا تغییراتی در حال رخ‌دادن است و درواقع، این شرکت مشهور آمریکایی قصد دارد برای تولید محصولات نسل بعدی‌اش به‌سراغ همکاری گسترده‌تری با شرکت تایوانی TSMC برود. وب‌سایت VideoCardz در مقاله‌ای به‌سراغ توییت‌های جنجالی افشاگری با حساب توییتری Kopite7Kimi رفته است که اگر گفته‌هایش درست باشند، انویدیا به‌دنبال جایگزینی TSMC با شرکت سامسونگ برای تولید کارت‌های گرافیکی سری GeForce RTX 40 خواهد بود.

Kopite7kimi از منابع غیررسمی و مطمئنی است که پیش‌از‌این تقریبا کل لاین‌آپ پردازنده‌های گرافیکی Ampere انویدیا را چند ماه قبل از رونمایی رسمی پیش‌بینی کرده بود. طبیعتا هر موضوعی که این قبیل کاربران در توییتر منتشر می‌‌کنند، به‌دقت بررسی می‌شود و همین امر درقبال اطلاعات جدیدی نیز صدق می‌کند که درباره نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا فاش کرده است.

حالا این کاربر مجددا شایعاتی را تأیید کرده است که اولین‌بار در جولای منتشر شده بود؛ یعنی جایی که Greymon55، از دیگر افشاکنندگان اطلاعات فعال در حوزه محصولات AMD، ادعا کرده بود که انویدیا در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از فناوری تولید N5 تی‌اس‌ام‌سی در معماری نسل جدید پردازنده‌های گیمینگش موسوم به Ada Lovelace است. به‌نظر می‌رسد حالا این منابع به‌اتفاق عقیده دارند که پردازنده‌های سری Lovelace به‌جای فرایند تولید سامسونگ از لیتوگرافی پنج‌نانومتری TSMC بهره‌مند خواهند شد.

توییت در مورد کارت گرافیکی سری RTX 40 انویدیا

kopite7kimi درادامه ادعا کرده است پردازنده‌های گرافیکی Lovelace کمی زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی معرفی خواهند شد. البته هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است؛ اما گفته می‌شود باید تا اواخر سال آینده میلادی منتظر معرفی کارت گرافیک‌های RTX 40 باشیم. اگر انویدیا قصد داشته باشد طبق سنت همیشگی‌اش فاصله‌ دوساله میان نسل‌های جدید GPU خود را حفظ کند، می‌توان حوالی سپتامبر ۲۰۲۲ را زمان مناسبی برایش در نظر گرفت.

مقاله‌های مرتبط:

    انویدیا برخلاف AMD قصد ندارد از طراحی MCM که از آن با نام طراحی چیپلت (Chiplet) هم یاد می‌کنند، برای نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی‌اش استفاده کند. درعوض، این شرکت تصمیم گرفته است طراحی یکپارچه پردازنده‌های Lovelace را حفظ کند یا حداقل این کار را برای پردازنده گرافیکی پرچم‌دارش انجام دهد که ظاهرا با نام AD102 شناخته می‌شود. درحال‌حاضر، اطلاعاتی از دیگر پردازنده‌های سری Lovelace ازقبیل AD104 یا AD106 دردسترس نیست.

    توییت در مورد کارت گرافیکی سری RTX 40 انویدیا

    شایعات از به‌کارگیری ۱۸،۴۳۲ هسته CUDA در مدل پرچم‌دار NVIDIA AD102 حکایت می‌کنند. درضمن، گفته می‌شود عملکرد این GPU دوبرابر GA102 نیز پیشرفت خواهد کرد. اندازه بزرگ و ۶۰۰ میلی‌متری دای (die) در AD102 و توان مصرفی ۴۰۰ تا ۴۵۰ وات این GPU با استفاده از فرایند تولید کوچک‌تر و با کارایی بیشتر از دیگر اطلاعاتی است که تاکنون به‌صورت غیررسمی منتشر شده است.

    بر‌‌اساس گفته‌های Kopite، معماری ADA پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا از حافظه کش L2 به‌مراتب بزرگ‌تری استفاده می‌کند که این می‌تواند به‌معنی جهش بین‌نسلی بزرگی در معماری کارت گرافیک‌های GeForce باشد؛ دقیقا مشابه نسل Turing برای Pascal و Pascal برای Kepler.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات