شایعه: کاهش ۵۰ درصدی عرضه کارت گرافیک‌ RTX 3060 و 3060Ti از ماه آینده

دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها نشان می‌دهد که گسترش مجدد همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی بخشی از خطوط تولید در چین می‌تواند موجب کاهش ۵۰ درصدی عرضه کارت گرافیک سری RTX 3060 از مهرماه شود.
تبلیغات

پس از شیوع بیماری کرونا، مشکلات فراوانی برای تولید محصولات مختلف پدید آمد؛ زیرا کارخانه‌های سازنده قطعات تا پیکربندی محصولات برای کنترل گسترش بیماری کرونا به تعطیلی مجبور شدند یا ظرفیت تولیدشان را به حد درخورتوجهی کاهش دادند. در‌این‌بین، حتی پس از بازگشایی کارخانه‌ها نیز مشکلات مرتبط با تأمین کالای موردنیاز بازار حس می‌شد؛ زیرا کارخانه‌ها برای رسیدن به ظرفیت تولیدشان به قبل از شیوع بیماری به زمان نیاز داشتند.

با اینکه برخی از کارخانه‌ها اعلام کرده بودند فعالیتشان از سر گرفته شده است، به‌نظر می‌رسد شیوع مجدد بیماری کرونا در کشورهایی مانند چین، فعالیت کارخانه‌ها و درنتیجه، تولید انبوه محصولات مختلف را دچار مشکل کرده است و انتظار می‌رود باردیگر برخی از محصولات در بازار با کمبود مواجه شوند.

VideoCardz به‌نقل از وب‌سایت چینی ITHome می‌نویسد حداقل از اواخر سپتامبر (مهر) میزان عرضه کارت گرافیک RTX 3060 Ti و RTX 3060 تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که انتظار می‌رود در ماه‌های آتی با بهبود میزان تولید و عرضه کارت گرافیک انویدیا مواجه باشیم. این خبر از انجمن کانال ارتباطی کارکنان AIB و AIC و OEM منتشر شده است که در آن اطلاعاتی درباره وضعیت فعلی بازار تبادل می‌شود.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti نمای جلو فن ها / انویدیا جی فورس RTX 3060 Ti

یکی از اعضای انجمن اطلاعاتی منتشر کرده است که نشان می‌دهد شرکای هیئت‌مدیره انتظار دارند در ماه آینده، محموله‌های کمتری از پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3060 ارسال شود. چشم‌انداز این تصمیم برای اواخر سپتامبر تعیین شده که قرار است حجم عرضه افزایش پیدا کند.

مقاله‌های مرتبط:

    علاوه‌بر‌این، منابع مستقل تأیید کرده‌اند که کاهش عرضه پردازنده‌های گرافیکی انویدیا فقط به سری RTX 3060 محدود نمی‌شود و دلیل آن هم تعطیلی شماری از کارخانه‌های چینی یا کاهش ظرفیت تولیدشان به‌علت گسترش همه‌گیری مجدد ویروس کرونا است. به‌نظر می‌رسد این اطلاعات نیز ادعای مطرح‌شده را تأیید می‌کند؛ هرچند مشخص نیست این محدودیت‌ها فقط خطوط مونتاژ قطعات را شامل می‌شود یا سایر شرکای تجاری این شرکت عامل این مسئله بوده‌اند.

    این وب‌سایت قیمت فعلی برخی از کارت گرافیک انویدیا و AMD را نیز منتشر کرده است که در‌ادامه مشاهده می‌کنید:

    • RTX3060: با ۲،۴۹۹ یوان (۳۸۶ دلار)
    • RTX3060TI: با ۲،۹۹۹ یوان (۴۶۳ دلار)
    • RTX3070: با ۳،۸۹۹ یوان (۶۰۲ دلار)
    • RTX3070TI: با ۴،۴۹۹ یوان (۶۹۵ دلار)
    • RTX3080: با ۵،۴۹۹ یوان (۸۵۰ دلار)
    • RTX3080TI: با ۸،۹۹۹ یوان (۱،۳۹۰ دلار)
    • RTX3090: با ۱۱،۹۹۹ یوان (۱،۸۵۴ دلار)
    • RX 6600 XT: با ۲،۹۹۹ یوان (۴۶۳ دلار)
    • RX6700XT: با ۳،۶۹۹ یوان (۵۷۲ دلار)
    • RX6800: با ۴،۵۹۹ یوان (۷۱۱ دلار)
    • RX6800XT: با ۵،۰۹۹ یوان (۷۸۸ دلار)
    • RX6900XT: با ۷،۹۹۹ یوان (۱،۲۳۶ دلار)

    این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، پیش‌از‌این از پیش‌بینی ادامه روند محدودیت‌ها تا اواخر سال ۲۰۲۲ خبر داده است. هوانگ، تنها یک ماه بعد از عرضه کارت گرافیک سری NVIDIA GeForce RTX 30 از انتظارات نه‌چندان خوش‌بینانه‌ای سخن گفته بود که برای عرضه محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۱ داشت.

    بااین‌حال، به‌هیچ‌وجه خبر نداشتیم که اظهارات هوانگ در نشست پرسش‌و‌پاسخ GTC Digital ۲۰۲۲ فقط به بخش کوچکی از اتفاقات بی‌سابقه‌ای اشاره کرده است که سرانجام در بازار پردازنده‌های گرافیکی مشاهده کردیم. حالا و در‌حالی‌که در هشتمین ماه از سال ۲۰۲۱ قرار داریم، همچنان پیدا‌کردن کارت‌های گرافیک GeForce RTX با قیمت‌های واقعی آن تقریبا کار غیرممکنی شده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات