انتشار جزئیات پردازنده گرافیکی Xe-HPG اینتل با عملکردی مشابه GTX 1660 SUPER

شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
مدل جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی سری Xe-HPG DG2 شرکت اینتل در دیتابیس بنچمارک GFXBench دیده شده که نتایج عملکرد آن با کارت گرافیک GeForce GTX 1660 SUPER در یک سطح قرار می‌گیرد.
تبلیغات

یکی از پردازنده‌های گرافیکی سری Xe اینتل که کاربری توییتر به‌نام TUM_APISAK داده‌هایش را در بنچمارک GFXBench فاش کرده، اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی سری Xe-HPG در‌اختیار ما قرار می‌دهد. از‌آنجاکه این GPU به‌عنوان محصول Iris دسته‌بندی نشده، می‌توان نتیجه گرفت به‌احتمال زیاد به پردازنده‌های گیمینگ DG2 تعلق دارد که به‌عنوان محصولات پیشرفته‌تر اینتل برای دسکتاپ و دستگاه‌های قابل‌حمل شناخته می‌شوند.

در اطلاعات منتشر‌شده، اشاره‌ای به مشخصات فنی این GPU نشده است؛ اما در‌مقایسه‌با Iris Xe MAX که پیشرفته‌ترین مدل پردازنده‌های Xe-LP محسوب می‌شود، با ۲/۵ برابر عملکرد بهتر مواجه هستیم. پردازنده گرافیکی Iris Xe Max از ۹۶ واحد اجرایی یا ۷۶۸ هسته برخوردار است. افزون‌براین، به‌نظر می‌رسد GPU مذکور یکی از مدل‌های پرچم‌دار سری Xe-HPG است که به ۱۹۲ یا ۲۵۶ واحد EU مجهز شده است. درضمن باتوجه‌‌‌به توان بیشتر محصولات سری HPG، باید انتظار سرعت‌ کلاک بیشتری را نیز از آن داشته باشیم.

پردازنده گرافیکی Xe-HPG DG2 در‌مقایسه‌با سایر کارت گرافیک‌های موجود، می‌تواند با NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER مقایسه شود. البته این نتایج هنوز قطعی نیست و فعلا نمی‌دانیم GPU روی چه سرعت کلاکی بررسی شده است یا اصلا درایورهای استفاده‌شده برای این بنچمارک بهینه‌سازی شده بودند یا خیر. بااین‌همه، با هر نسخه‌ای که اطلاعات آن در اینترنت فاش می‌شود، افزایش سطح عملکرد محصولات سری HPG را شاهد هستیم.

نتایج بنچمارک Intel Xe-HPG DG2
نتایج بنچمارک Intel Xe-HPG DG2

این سومین مدل از سری Xe-HPG است که نتایج بنچمارک آن در چند روز گذشته افشا می‌شود. بنابراین، می‌توان فرض کرد که نمونه‌های بیشتری از این محصولات در‌اختیار آزمایش‌کننده‌ها قرار گرفته است و این نتایج می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد. در‌ادامه تمامی اطلاعاتی را مرور می‌کنیم که تاکنون از لاین آپ گیمینگ Xe-HPG DG2 به‌دست ما رسیده است.

پردازنده‌های گرافیکی DG2 مبتنی‌بر Xe-HPG در مدل‌های متنوع و سطوح مختلفی به بازار معرفی خواهند شد که از تراشه‌های بزرگ و قدرتمند تا محصولات اقتصادی و ضعیف‌تر را شامل می‌شوند. نحوه نام‌گذاری مدل‌های مختلف این مجموعه را مشابه محصولات سری Ampere می‌توان توصیف کرد که از GA102 تا 400 را در‌بر می‌گیرند یا حتی مدل‌های مختلف Navi 21 XTX و Navi 21 XT و Navi 21 XL شرکت AMD که پی‌سی گیمرها به‌خوبی با آن آشنا هستند.

کارت گرافیک مستقل یا جداگانه (Discrete) Intel Xe-HPG DG2 512 EU

تاکنون، فقط اطلاعات جزئی از مشخصات فنی مدل پرچم‌دار DG2 512 EU منتشر شده که یک die کامل با ۴۰۹۶ هسته و یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت را نشان می‌دهد. ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 (به‌همراه مدلی ۸ گیگابایتی) نیز از دیگر مشخصات مهم DG2 512 است. اندازه تراشه به‌کار‌رفته در پردازنده گرافیکی DG512 EU حدود ۳۹۶ میلی‌متر‌مربع توصیف شده که کمی بزرگ‌تر از پردازنده‌های AMD RDNA 2 و NVIDIA Ampere است.

پردازنده گرافیکی DG2-512 در پکیج BGA-2660 ارائه خواهد شد که اندازه‌اش ۳۷/۵ در ۴۳ میلی‌متر است. مدل GA104 انویدیا که پیشرفته‌ترین مدل در میان محصولات جدید این شرکت محسوب می‌شود، ۳۹۲ میلی‌متر‌مربع اندازه دارد و تقریبا هم‌اندازه پیشنهاد اینتل محسوب می‌شود. درمقابل، Navi 22 حدود ۶۰ میلی‌مترمربع کوچک‌تر از آن و اندازه‌اش ۳۳۶ میلی‌متر‌مربع است؛ البته نمی‌توان گفت این اندازه نهایی die این مدل است؛ اما قطعا به آن خیلی نزدیک خواهد بود.

انویدیا از طراحی ساختار پردازنده‌های خود از هسته‌های تنسور و هسته‌های به‌مراتب بزرگ‌تر RT/FP32 استفاده می‌کند؛ درحالی‌که تراشه‌های AMD RDNA 2 از یک واحد شتاب‌دهنده واحد به‌ازای هر CU و حافظه Infinity Cache استفاده می‌کنند. افزون‌براین، انتظار می‌رود اینتل نیز در پردازنده‌های Xe-HPG خود از قابلیت‌های سخت‌افزاری Ray-Tracing استفاده کند. علاوه‌بر‌این، Raja در توییت اخیرش به به‌کارگیری قابلیت‌های سخت‌افزاری DL/ML برای ارتقای تکنولوژی سوپرسمپلینگ اشاره کرده است.

گفته می‌شود چیپ Xe-HPG DG2 512 EU حداکثر فرکانس ۲/۲ گیگاهرتز عمل می‌کند؛ ولی مشخص نیست این ارقام به سرعت کلاک متوسط این GPU مربوط می‌شود یا به سرعت‌های بوست کلاک آن. همچنین، گفته شده است اینتل در ابتدا توان مصرفی ۲۲۵ تا ۲۵۰ وات را برای این مدل در نظر گرفته بود؛ اما این میزان حالا به ۲۷۵ وات رسیده است. هرچند اگر اینتل قصد داشته باشد به سرعت بیشتر و عملکرد GPU بهتر دست پیدا کند، باید انتظار مدلی ۳۰۰ واتی با کانکتورهای ۸ پین دوگانه را نیز داشته باشیم. درنهایت، چند تصویر از کارت گرافیک‌های مبتنی‌بر این تراشه نیز فاش شده که پیش‌از‌این در مطالب جداگانه‌ای به‌اشتراک گذاشته شده است.

تصویری ساختگی از کارت گرافیک Intel Xe-HPG DG2

کارت گرافیک مستقل یا جداگانه Intel Xe-HPG DG2 384 EU

بعد از مدل پرچم‌دار، Intel Xe-HPG DG2 384 را خواهیم داشت که انتظار می‌رود حداقل در سه نسخه به بازار عرضه شود. مدل اصلی این چیپ متشکل از ۳۰۷۲ هسته و ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 است که از رابط گذرگاه ۱۹۲ بیت برخوردار است (نسخه ۶ گیگابایتی آن نیز در فهرست دیده شده است). بعد از آن، دو نسخه دیگر با ۲۵۶ و ۱۹۲ واحد اجرایی را داریم که به‌ترتیب ۲۰۴۸ و ۱۵۳۶ هسته خواهند داشت. هر دو نسخه از یک رابط ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کنند؛ ولی مدت 256EU به ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 و نسخه 192EU به ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز شده است. براساس مشخصات ارائه‌شده، این کارت‌ها پیشنهاد‌های عمومی اینتل را شکل می‌دهند.

وب‌سایت Videocardz پیش‌از‌این پیکربندی die پردازنده گرافیکی Intel Xe-HPG DG2 384 را فاش کرده بود که براین‌اساس با تراشه‌ای ۱۹۰ میلی‌مترمربعی مواجه هستیم. نقشه PCB منتشر‌شده ۶ ماژول حافظه را در ساختار این GPU نشان می‌دهد که محل قرارگیری آن‌ها گذرگاه ۱۹۲ بیتی آن را تأیید می‌کند. این حافظه‌ها در ظرفیت‌های ۶ یا ۱۲ گیگابایتی ارائه خواهند شد. مدل‌های 384 و 256 واحد اجرایی این GPU از ۱۶ و ۸ مگابایت حافظه کش اسمارت استفاده خواهند کرد. سرعت کلاک مدل 384EU نیز ۶۰۰ مگاهرتز برای حالت پایه و ۱۸۰۰ مگاهرتز در حالت توربو اعلام شده است. درباره مدل 256EU نیز ارقام ۴۵۰ و ۱۴۰۰ مگاهرتز گزارش شده است.

کارت گرافیک مستقل یا جداگانه Intel Xe-HPG DG2 128  EU

درنهایت، پردازنده گرافیکی Intel Xe-HPG DG2 128 EU را داریم که بار‌دیگر در چند مدل ارائه می‌شود. مدل اصلی، ۱۰۲۴ هسته پردازشی دارد که در یک رابط ۶۴ بیت و درکنار ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 قرار گرفته است. مدل ضعیف‌تر با ۹۶ واحد EU ارائه می‌شود و ۷۶۸ هسته و ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 دارد. عملکرد این GPU تا حدودی شبیه DG1 است که در بوردهای SDV به‌کار می‌رود. با‌این‌حال، معماری DG2 ارتقا‌یافته‌تر و طراحی آن پیشرفته‌تر است و این امر طبیعتا موجب بهبود عملکرد آن نیز شده است. این مدل به‌احتمال زیاد پیشنهاد پایین‌رده و ارزان‌قیمت اینتل در این سری را شکل خواهد داد.

چیپ Intel Xe-HPG DG2

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره پردازنده گرافیکی Xe-HPG اینتل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات