اینتل احتمالا پردازنده گرافیکی Xe-HPG DG2 را در CES 2022 معرفی خواهد کرد

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
شایعات از  احتمال معرفی پردازنده گرافیکی مجزای Xe-HPG DG2 اینتل در CES ۲۰۲۲ حکایت دارند. این پردازنده گرافیکی با پیکربندی‌های مختلف از نظر طراحی و مشخصات فنی تولید می‌شود.
تبلیغات

چند وقتی است خبر از راه رسیدن کارت گرافیک مجزای اینتل با نام Xe-HPG DG2 مطرح شده و گمانه‌زنی‌هایی در زمینه تاریخ معرفی آن به گوش می‌رسد. تنور شایعات مرتبط با محصولات AMD و انویدیا همیشه داغ بوده است؛ اما حرف و حدیث در مورد Xe-HPG DG2 نسبتا کمتر به گوش می‌رسد.

طبق شایعه مرتبط با تاریخ معرفی این کارت گرافیک اینتل که ابتدا در ویبو دیده و سپس در حساب توییتر 9550pro بازنشر شد، احتمال معرفی Xe-HPG DG2 در CES ۲۰۲۲ وجود دارد.

پردازنده گرافیکی Xe-HPG DG2 اینتل مثل محصولات انویدیا و AMD از نظر طراحی و مشخصات فنی با پیکربندی‌های مختلفی عرضه خواهد شد. انتظار می‌رود نسخه‌هایی مبتنی بر تراشه کامل یا مدل‌های تقلیل داده‌شده از این کارت گرافیک عرضه شود. البته احتمالا تمام مدل‌های Xe-HPG DG2 با قابلیت رهگیری پرتو با شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری همراه خواهند شد.

یکی از جالب‌ترین نسخه‌های این کارت گرافیک، مدلی است که ۵۱۲ واحد اجرایی (EU) دارد. این تراشه از ظرفیت کل دای (die) استفاده خواهد کرد و با ۴۰۹۶ هسته، رابط باس ۲۵۶ بیتی و مموری DDR6 تا ظرفیت حداکثر ۱۶ گیگابایت همراه خواهد بود. تراشه مذکور احتمالا سرعت کلاکی برابر با ۲٫۲ گیگاهرتز دارد؛ اما مشخص نیست این عدد کلاک پایه آن است یا در حالت تقویت‌شده به این سرعت می‌رسد.

به نظر می‌رسد اینتل در بخش توان مصرفی مجبور شده است کف پیش‌بینی اولیه خود را بالاتر بیاورد. در ابتدا مدل Xe-HPG DG2 512 توان طراحی حرارتی (TDP) برابر با ۲۵۰-۲۲۵ وات داشت؛ اما این عدد در حال حاضر به ۲۷۵ وات رسیده است و احتمالا در صورت بهبود سرعت کلاک، افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود مدل EU 512 ابعادی برابر با ۳۹۶ میلی‌متر مربع خواهد داشت و با این حساب از Ampere GA104 انویدیا و Navi 22 شرکت AMD بزرگ‌تر خواهد بود.

هنوز اطلاعات مرتبط با این پردازنده گرافیکی تأیید نشده است؛ اما اطلاعات موجود منطقی و قابل پیاده‌سازی به نظر می‌رسند. اینتل تأیید کرده که در حال نمونه‌گیری Xe-HPG DG2 است و از طرفی، بنچمارک‌هایی از این محصول در اینترنت دیده شده که حتی در مقایسه با محصولات قدیمی‌تر AMD، عملکرد چندان مطلوبی نشان نمی‌دهد. البته نمی‌توان با دیدن نتایج این بنچمارک‌ها در مورد عملکرد محصول اصلی نظر داد و احتمالا در آینده شاهد عملکرد بهتری از کارت گرافیک مجزای اینتل خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات