انویدیا مدل ۸۰ گیگابایتی پردازنده گرافیکی A100 را به رابط PCIe مجهز می‌کند

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا پردازنده گرافیکی A100 را با رابط PCIe و حافظه ۸۰ گیگابایتی عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

تا به حال پردازنده گرافیکی A100 انویدیا با حافظه ۸۰ گیگابایت، تنها با اتصالات SXM در دسترس قرار داشت؛ اما با توجه به اخبار منتشرشده، این شرکت مدل ۸۰ گیگابایتی این پردازنده گرافیکی را با اتصال PCIe نیز عرضه خواهد کرد که پهنای باندی برابر ۲ ترابیت بر ثانیه ارائه می‌کند. با این اوصاف می‌توان گفت هر دو مدل ۴۰ و ۸۰ گیگابایت این GPU با رابط‌های SXM و PCIe موجود خواهند بود.

مشخصات پردازنده‌های گرافیکی a100 انویدیا

پردازنده گرافیکی GA100 را می‌توان بزرگ‌ترین GPU ساخته‌شده بر پایه معماری امپر انویدیا (NVIDIA Ampere) به شمار آورد. در این چیپ ۵۴ میلیارد ترانزیستور روی یک تراشه با مساحت ۸۲۶ میلی‌متر مربع جای گرفته‌اند. با در نظر گرفتن حافظه HBM2e با ظرفیت ۴۰ یا ۸۰ گیگابایت در کنار آن، یک مجموعه پردازشی قدرتمند برای سیستم‌های HPC (پردازش‌های سریع یا سنگین) شکل خواهد گرفت.

در حال حاضر این پردازنده گرافیکی در دو مدل ارائه می‌شود: با اتصال mezzanine SXM4 یا PCIe 4.0 استاندارد. هر دو مدل قدرت محاسباتی بیشینه یکسانی ارائه می‌کنند؛ اما تفاوت‌هایی در بخش اتصالات GPU-ها وجود دارد و مدل PCIe به تنها دو پردازنده گرافیکی که با اتصال NVLink به هم متصل شده‌اند محدود می‌شود.

لیست پردازنده‌های گرافیکی a100 انویدیا

انویدیا هنوز به‌صورت رسمی وجود این پردازنده را تأیید نکرده است و همچنان سه مدل رسمی برای پردازنده A100 وجود دارد؛ اما نام این مدل در لیست دیتاسنتر انویدیا دیده می‌شود و بنا به ادعای videocardz، تا چند روز دیگر شاهد عرضه آن خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات