پتنت AMD؛ استفاده از پل فعال در بین چیپلت‌های تراشه گرافیکی

دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD در پتنتی که چند روز پیش ثبت کرده، مجددا به طراحی چیپلت برای پردازنده‌ی گرافیکی اشاره می‌کند. تیم قرمز در این پتنت روی پل فعال بین چیپلت‌های داخل تراشه متمرکز می‌شود.
تبلیغات

پتنتی که اخیرا منتشر شده و VideoCardz می‌گوید دروغ سیزده نیست، نشان می‌دهد ای ام دی (AMD) چه برنامه‌هایی برای نسل بعد تراشه‌های مبتنی‌بر طراحی چیپلت دارد. در این پتنت،‌ AMD هدف استفاده از پل بین چیپلت‌های داخل تراشه را شرح می‌دهد که شامل حافظه‌ی کش یکپارچه است.

ایده‌ی استفاده از پل فعال در بین چیپلت‌ها از بهبود درخورتوجه درمقایسه‌با پتنت‌ قبلی حکایت می‌کند. در پتنت قبلی AMD، از پل منفع در بین چیپلت‌ها استفاده شده بود. پل فعال چیپلت در نقش سیستم اینترکانکت DieبهDie با پهنای باند زیاد برای حفظ ارتباط بین چیپلت‌ها ظاهر می‌شود.

AMD می‌گوید این سیستم اینترکانکت به‌عنوان کلید تقاطعی حافظه (کراس‌بار) با کش سطح نهایی (LLC) یکپارچه‌ی مشترک نیز فعالیت می‌کند. این کار باعث ارائه‌ی سیستم ارتباطی در بین چیپلت‌ها می‌شود و سیگنال‌های همگام‌سازی چیپلت را مسیردهی می‌کند. در اینجا، LLC به‌معنی حافظه‌ی کش L3 است که در معماری فعلی RDNA 2 ای ام دی از آن به‌عنوان اینفینیتی کش یاد می‌شود. 

برای مشاهده در ابعاد اصلی روی تصویر بالا کلیک کنید

AMD توضیح می‌دهد هرگونه ارتباط بین چیپلت‌ها از چیپلت پل فعال می‌گذرد. این چیپلت برای دسترسی به کانال‌های حافظه روی هر چیپلت پردازنده‌ی گرافیکی نیاز خواهد بود. به‌علاوه، به‌جای اتکا بر کشی واحد، همه‌ی کش پل فعال عملکرد شبیه کش تراشه‌ا‌ی یکپارچه (غیر چیپلت)‌ از خود نشان می‌دهد. به‌لطف این سیستم، حافظه به‌عنوان رجیستری‌ای واحد در نظر گرفته می‌شود و توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار مجبور نیست پیش‌نیاز خاصی را پیاده‌سازی کند که مختص به چیپلت‌های مشخصی باشد.

پتنت قدیمی و پتنت جدید نشان می‌دهندد AMD تأکید ویژه‌ای روی آوردن طراحی چیپلت به پردازنده‌های گرافیکی می‌کند. در‌حال‌حاضر، مشخص نیست پتنت‌ها به معماری رایانشی خاصی نظیر CDNA اشاره می‌کنند یا معماری بازی‌محور RDNA.

پیاده‌سازی طراحی چیپلت در کارت‌های گرافیک سنتی، فرایند پیچیده‌ای است که هنوز هیچ شرکتی نتوانسته آن را انجام دهد. استفاده از این نوع طراحی در پردازنده‌های مرکزی و شماری از واحدهای GPGPU مثل Instinct MI200 و Intel Xe-HP و Nvidia GH100 کار چندان سختی نیست. انتظار می‌رود GPGPUهای اشاره‌شده نخستین معماری چیپلت برای پردازنده‌ی گرافیکی در دنیا باشند. پتنت چیپلت پل فعال AMD که اخیرا ثبت شده، شاید به مدل بعدی این پردازنده‌ها ربط داشته باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات