پردازنده پونته وکیو اینتل ۴۷ چیپلت و ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور خواهد داشت

پنج‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل اینتل اعلام کرد پردازنده‌ی گرافیکی پونته وکیو (Xe-HPC) ۴۷ کاشی رایانشی و بیش از ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور خواهد داشت. این پردازنده قرار است در ابررایانه‌ی Aurora به‌کار رود.
تبلیغات

رویداد Unleashed اینتل روز گذشته برگزار شد و به فناوری‌های تولیدی جدید، نقشه‌ی راهِ اصلاح‌شده و برنامه‌هایی مربوط بود که تیم آبی برای آینده تدوین کرده است. به‌نوشته‌ی VideoCardz، پت گلسینگر، مدیرعامل جدید اینتل، اخبار مهمی مثل برون‌سپاری تولید تراشه و ارائه‌ی عمومی IP هسته‌های x86 را اعلام کرد. وی در بخشی از سخنانش سراغ پردازنده‌ی گرافیکی Xe-HPC این شرکت رفت که با عبارت پونته وکیو (Ponte Vecchio) از آن یاد می‌شود.

از زمان استخدام رسمی راجا کودوری به‌عنوان معمار ارشد در واحد تجاری گرافیک اینتل، پردازنده‌ی پونته وکیو یکی از پروژه‌های مهم این شرکت است و بارها اخباری درباره‌ی آن شنیده‌ایم. 

پس از گذشت حدودا دو سال، مهندسان اینتل توانستند تراشه‌ای به مرحله‌ی تولید برسانند که از چند دای (Die) تشکیل شده بود و بیش از یک پتافلاپس قدرت پردازشی ارائه می‌داد و به‌صورت عملیاتی کار می‌کرد. اینتل در مراسم Unleashed تأیید کرد پردازنده‌ی گرافیکی پونته وکیو مجموعا ۴۷ کاشی رایانشی (چیپلت) و تمامی این کاشی‌ها بیش از ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور دارد. 

طرح گرافیکی پردازنده گرافیکی پونته وکیو اینتل / Intel Ponte Vecchio Xe HPC نمای جلو

پونته وکیو اینتل قطعه‌ی شتاب‌دهنده‌ی بسیار قدرتمندی در حوزه‌ی ابررایانه است که به‌همراه نسل بعد پردازنده‌های کلاس سرور اینتل، یعنی خانواده‌ی سفایر رپیدز (Sapphire Rapids)، از آن استفاده خواهد شد. تیم آبی پیش‌تر اعلام کرده است نخستین ابررایانه‌ی مجهز به پونته وکیو، Aurora خواهد بود. این ابررایانه دراختیار آزمایشگاه ملی آرگون قرار دارد و تا پایان سال ۲۰۲۱ کاملا ساخته می‌شود و در آن زمان، درحدود یک اگزافلاپس قدرت پردازشی ارائه خواهد داد.

اینتل پیش‌تر اعلام کرده بود پونته وکیو پیچیده‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی متکی‌بر معماری Xe محسوب می‌شود و از فناوری‌های پکیجینگ پیشرفته استفاده می‌کند. این پردازنده‌ی گرافیکی از معماری چهار تراشه‌ی همسان موازی بهره می‌برد و اصلی‌ترین کاشی پردازشی آن قرار است با استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین ساخته شود. 

پردازنده‌ی گرافیکی پونته وکیو اینتل در بازار با پردازنده‌‌های گرافیکی متکی‌بر معماری هاپر انویدیا و معماری CDNA 2 ای ام دی رقابت خواهد کرد. انتظار می‌رود هر سه معماری مذکور طراحی چیپلت داشته باشند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات