AMD برنامه‌ای برای محدودسازی ماینینگ با کارت‌ گرافیک ندارد

یک‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا می‌خواهد توان کارت‌های گرافیک خود در ماینینگ را کاهش بدهد؛ اما به نظر می‌رسد AMD هنوز برنامه‌ای برای انجام چنین کاری ندارد.
تبلیغات

چندی پیش اخباری منتشر شد که ماینرها و کسانی که در زمینهٔ استخراج رمزارز فعالیت دارند در حال خرید کارت‌ گرافیکی به تعداد انبوه هستند و همین امر باعث شده است بازار کارت‌ گرافیک نامتعادل شود و بسیاری از خرده‌فروشی‌ها با کمبود محصول برای عرضه به مشتری مواجه شوند.

در همین راستا، انویدیا تصمیم گرفت با محدودسازی نرخ هش کارت گرافیک RTX 3060 فعالیت ماینرها را کاهش بدهد. در واقع ماینرها نمی‌توانند از تمامی توان کارت گرافیک RTX 3060 برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند.

پس از انتشار اخبار در مورد تصمیم انویدیا برای محدودسازی کارت گرافیک، بسیاری از کاربران و ماینرها نگاه خود را به سمت AMD دوختند که آیا این شرکت نیز برنامه‌ای مشابه تیم سبز دارد یا خیر.

حال، Gamespot در گزارشی پاسخ سؤال کاربران را ارائه داده است. طبق گفته‌ها، به نظر می‌رسد تیم قرمز برنامه‌ای برای این کار ندارد. نیش نینالوجانان، مدیر تولید AMD، در پاسخ به سؤالی که از احتمال اعمال محدودیت در نرخ استخراج ارز رمزگذاری‌شده با استفاده از Radeon RX 6700 XT پرسیده شده بود، پاسخ منفی داده است.

وی در مصاحبه با PC Gamer اعلام کرد: «ما هیچ‌گونه برنامه‌ای برای محدود کردن ورک‌لودها نداریم؛ چه ماینینگ و چه هر کاربرد دیگر. با در نظر داشتن این موضوع، دو نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد. اول اینکه سبک معماری RDNA از ابتدا برای مصارف گیمینگ طراحی شده است و RDNA 2 همین مسیر را ادامه می‌دهد. منظور این است که ویژگی‌های جدیدی مانند Infinity Cache و کاهش پهنای باند این پردازنده‌ها به‌طور ویژه برای ارتقا تجربه گیمینگ کاربرد دارند و این در حالی است که ماینرها بیشتر به ‌دنبال پهنای باند بزرگ‌تر هستند؛ بنابراین سبک معماری این پردازنده‌ها به‌طور طبیعی برای ماینینگ محدودیت ایجاد می‌کند.»

انویدیا اخیراً اذعان داشت که نسخهٔ اولیهٔ یکی از درایورهای کارت گرافیک RTX 3060 به‌طور ناخواسته موجب غیرفعال شدن قابلیت محدودکنندهٔ این کارت برای استخراج اتریوم شده است. البته این نسخه از درایورهای انویدیا بلافاصله از روی سرور برداشته شد؛ اما قطعاً شماری از کاربران یک کپی از آن تهیه کرده‌اند و در دسترس عموم قرار خواهند داد.

مقاله‌های مرتبط:

    کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT نیز تقریباً نرخ هش مشابه RTX 3060 ارائه می‌کند که در این مورد، منظور بدون اعمال محدودیت انویدیا روی این کارت است. البته پرچم‌دار کارت گرافیک‌های جدید AMD یعنی RX 6900 XT با نرخ هش ۵۵ تا ۶۴ مگاهش بر ثانیه، فاصله زیادی با توان ۸۵ مگاهش بر ثانیهٔ RTX 3080 یا ۱۲۰ مگاهش بر ثانیهٔ RTX 3090 دارد.

    نینالوجانان در ادامه تأکید کرد که با وجود نداشتن برنامه برای محدود کردن توان کارت‌های گرافیک‌ جدید AMD، گیمرها را برای خرید این محصولات در اولویت قرار خواهد داد:

    مثل همیشه تمامی بهینه‌سازی‌های انجام‌شده به‌طور ویژه مصارف گیمینگ را در نظر گرفته است و تمام تلاش ما بهبود عملکرد گیمینگ بوده و هست. واضح است که گیمرها بیشترین سود را از پیشرفت محصولات ما خواهند برد و کارت‌‌های گرافیک RDNA2 برای مصارف ماینینگ چندان مناسب نیستند. این تمام آن چیزی است که می‌توان درباره بحث ماینینگ گفت. گاهی اوقات بهترین کار در چنین بازارهای آشفته‌ای، تماشا کردن است.
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات