اولین کارت گرافیک Xe HPG اینتل احتمالا رقیب RTX 3070 انویدیا خواهد بود

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
راجا کودوری، معمار ارشد اینتل، تصویری منتشر کرده است که ظاهرا بنچمارک‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Xe HPG را نشان می‌دهد. احتمالا این پردازنده‌ی گرافیکی قرار است هم‌سطح با RTX 3070 باشد.
تبلیغات

اینتل مدت‌ها است اعلام کرده قصد دارد به‌طور جدی به بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا بازگردد. از همان زمان اعلام اولیه‌ی این خبر، بسیاری از کاربران از خود پرسیده‌اند کارت گرافیک موردانتظار مبتنی‌بر معماری Xe اینتل قرار است چقدر سریع باشد؟ براساس سرنخ‌های موجود در توییت راجا کودوری، معمار ارشد اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی Intel Xe HPG به‌عنوان رقیب پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia GeForce RTX 3070 شناخته خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری PC World، کودوری این توییت را پنج‌شنبه‌ی گذشته منتشر کرد. در این توییت، تصویری از دیگر کارمند اینتل را می‌بینیم که مشغول تماشای صفحه‌نمایشی با نتیجه‌ی بنچمارک 3DMark روی پردازنده‌ی گرافیکی Xe HPG است. در نظر داشته باشید که کودوری به‌صراحت نگفته مشغول انجام آزمایش روی کدام پردازنده‌ی گرافیکی است؛ بااین‌حال، می‌دانیم اینتل از مدتی پیش فرایند بنچمارک‌گرفتن از پردازنده‌ی گرافیکی Xe HPG را در 3DMark آغاز کرده است. سرنخ‌های زیادی در توییت و عکس وجود دارند که به همین پردازنده‌ی گرافیکی اشاره می‌کنند. 

راجا کودوری / Raja Koduri معمار ارشد اینتل در آزمایشگاه Folsom در حال بنچمارک گرفتن در جلوی مانیتور

راجا کودوری نوشت: «از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱؛ همان آزمایشگاه Folsom اینتل و بسیاری از کارمندان پیشین با موهای سفید بیشتر. در آن موقع، در اپل بودم و به نسخه‌ی پیش‌تولید Crystal Wel دسترسی داشتم. ۹ سال بعد مشغول کار با پردازنده‌ای گرافیکی‌ هستم که بیش از ۲۰ برابر سریع‌تر است.» اگر به‌خاطر ندارید، Crytal Well پردازنده‌ی مرکزی Haswell اینتل برای پلتفرم دسکتاپ بود که از ۱۲۸ مگابایت کش DRAM توکار میزبانی می‌کرد. از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع این تراشه با نام Iris Pro 5200 یاد می‌شد. در آن زمان، قوی‌ترین پردازنده‌ی مرکزی دسکتاپ اینتل Core i7-4770R بود.

نتایج بنچمارک ثبت‌شده در دیتابیس عمومی 3DMark نشان می‌دادند پردازنده‌ی Crytal Well در بنچمارک 3DMark Fire Strike امتیاز ۱،۴۵۰ را در بخش گرافیکی کسب کرده است. ازآنجاکه بنچمارک UL تقریبا کامل بر توان گرافیکی متمرکز می‌شود، امتیازی که بیش از ۲۰ برابر بیشتر از ۱،۴۵۰ باشد، پردازنده‌ی گرافیکی جدید اینتل را هم‌سطح با RTX 3070 انویدیا قرار می‌دهد. 

بدیهی است دستیابی به این قدرت پردازشی اتفاق بسیار مهمی برای پردازنده‌ی گرافیکی اینتل محسوب می‌شود. مدتی پیش، شایعه‌هایی منتشر شدند که ادعا می‌کردند Xe HPG می‌تواند با RTX 3070 را به‌شدت رقابت کند. اگر این پردازنده‌ی گرافیکی واقعا تا این حد قوی شده باشد و اینتل بتواند پردازنده‌های گرافیکی‌اش را در تعداد زیاد با قیمت منطقی به بازار عرضه کند، قطعا به‌زودی شدیدترشدن رقابت در بازار پردازنده‌های گرافیکی بین اینتل و ای ام دی و انویدیا را شاهد خواهیم بود.

تصویر اصلی مقاله، غیررسمی است و پردازنده‌ی گرافیکی اینتل را نشان نمی‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات