کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT با قیمت ۴۷۹ دلار رونمایی شد

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
Radeon RX 6700 XT جدیدترین کارت گرافیک AMD است که ۲۳۰ وات توان، ۱۲ گیگابایت حافظه و ۴۰ واحد رایانشی دارد و Rainbow Six Siege را با نرخ ۳۶۰ فریم ‌بر ثانیه اجرا می‌کند.
تبلیغات

ای ام دی (AMD)‌ صدای مشتریانش را به‌طور واضح شنیده است. وضعیت بازار کارت گرافیک به ‌گونه‌ای است که نمی‌توانید کارت‌های گرافیک رده‌بالای RX 6800 و RX 6800 XT را با قیمت استاندارد تهیه کنید. تیم قرمز شب گذشته کارت گرافیک دیگری رونمایی کرد که به ‌دنبال تغییر دادن شرایط است و با نام رادئون آر ایکس 6700 ایکس تی (AMD Radeon RX 6700 XT) شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش ورج، ای ام دی در مراسم شب گذشته اعلام کرد با عرضه‌‌ی Radeon RX 6700 XT در مسیر مورد نظرش قرار گرفته است تا تعداد کارت‌های گرافیک در دسترس را «به ‌شکل در خور توجه» افزایش بدهد. ای ام دی قصد دارد به‌صورت هفتگی کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 و پردازنده‌های مرکزی سری Ryzen 5000 را در وب‌سایت رسمی خودش موجود کند. بدین ترتیب افراد بیشتری خواهند توانست محصولات جدید ای ام دی را با قیمت استاندارد تهیه کنند؛ اتفاقی که تقریبا دو ماه است منتظر آن هستیم. 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT از نمای جلو

بر اساس اعلام رسمی، کارت گرافیک RX 6700 XT در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۱ (۲۸ اسفند ۱۳۹۹) با قیمت استاندارد ۴۷۹ دلار عرضه می‌شود. در حالت عادی این قیمت باعث می‌شود Radeon RX 6700 XT در بین کارت گرافیک ۵۰۰ دلاری Nvidia GeForce RTX 3070 و کارت گرافیک ۴۰۰ دلاری Nvidia GeForce RTX 3060 Ti قرار بگیرد. کارت گرافیک جدید ای ام دی ۱۰۰ دلار ارزان‌قیمت‌تر از کارت گرافیک ۵۷۹ دلاری RX 6800 است. RX 6800 به ‌حدی توانمند است که بازی‌ها را با تنظیمات پایین در وضوح 4K اجرا کند.

 بازار کارت گرافیک در وضعیت عادی به ‌سر نمی‌برد. در ماه پایانی سال گذشته‌ی میلادی کارت‌های گرافیک RTX 3060 Ti،اRTX 3070 و RX 6800 به ‌ترتیب با قیمت ۶۷۵ دلار، ۸۱۹ دلار و ۸۴۱ دلار در پلتفرم‌هایی مثل eBay بازفروش می‌شدند. این قیمت به دوران پیش از اعمال تعرفه‌ی جدید دونالد ترامپ روی واردات کارت گرافیک مربوط می‌شود.

AMD در واکنش ‌به وضعیت فعلی بازار کارت گرافیک: «می‌دانیم آن بیرون اوضاع دیوانه‌وار است»

نیش نیلالوجانان،‌ مدیر محصول ای ام دی، می‌گوید: «می‌دانیم وضعیت بازار دیوانه‌وار است. ما هر آنچه از دستمان برمی‌آید انجام می‌دهیم.» ای ام دی نه‌تنها محصولات بیشتری از طریق وب‌سایت AMD.com عرضه می‌کند بلکه تعداد محصولات عرضه‌شده به شرکای تجاری را نیز افزایش می‌دهد. این شرکت هنوز نگفته است چه بخشی از تراشه‌های تولیدشده به کارت گرافیک اختصاص دارند و چه بخشی متعلق‌ به پردازنده‌های مرکزی هستند. لحظه‌ای تصور کنید که ای ام دی بتواند RX 67000 XT را در تعدادی بیشتر از RTX 3060 عرضه کند؛ در این شرایط کارت گرافیک ای ام دی انتخابی بسیار منطقی به ‌نظر می‌رسد.

بنچمارک رسمی کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT در اجرای بازی

RX 6700 XT با ۲۳۰ وات توان، ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی و ۴۰ واحد رایانشی می‌تواند تمامی بازی‌های جدید را در تنظیمات بالا و وضوح 1440p اجرا کند (دو کارت گرافیک RX 6800 و RX 6800 XT به ‌ترتیب دارای ۶۰ و ۸۰ واحد رایانشی هستند).

با پردازنده‌ی مرکزی که به اندازه‌ی کافی سریع باشد، کارت گرافیک جدید ای ام دی می‌تواند در بازی Overwatch به نرخ ۲۱۲ فریم ‌بر ثانیه، در بازی League of Legends به نرخ ۲۷۲ فریم‌ بر ثانیه و در بازی Rainbow Six Siege به نرخ ۳۶۰ فریم ‌بر ثانیه دست پیدا کند. بدین ترتیب گیمرهای حوزه‌ی ورزش الکترونیکی می‌توانند از مانیتور بسیار سریع و کارت گرافیک جدید تیم قرمز استفاده کنند. AMD می‌گوید کارت گرافیکش به‌اندازه‌ی کافی برای رهگیری پرتو (Ray Tracing) سرعت دارد. 

 AMD Radeon RX 6700 XT در کنار CPU مناسب، Rainbow Six Siege را با نرخ ۳۶۰ فریم ‌بر ثانیه اجرا می‌کند

بنچمارک‌های اولیه‌ی AMD نشان می‌دهند RX 6700 XT قوی‌تر از دو کارت گرافیک RTX 3070 و RTX 3060 Ti ظاهر می‌شود؛ البته نه در تمامی بازی‌ها. در نظر داشته باشید آمار بنچمارک بالا به ‌هنگام استفاده از قابلیت Smart Access Memory ثبت شده‌اند. Smart Access Memory که نسخه‌ی اختصاصی AMD از فناوری Resizable BAR محسوب می‌شود، دسترسی به کل حافظه‌ی گرافیکی را برای CPU ممکن می‌کند و با این تکنیک، نرخ فریم اجرایی بازی‌ها را بالا می‌برد.

فرایند انتشار Resizable BAR برای کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 نیز آغاز شده است و برای دسترسی به آن باید روی سیستم از CPU جدیدی استفاده کنید. ای ام دی قابلیت Resizable BAR را نه‌تنها در پردازنده‌های رایزن 5000 بلکه در پردازنده‌های قدیمی رایزن 3000 نیز در دسترس قرار می‌دهد که اتفاقی بسیار خوب است. 

تمام مدل های دو فن و سه فن کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT

کارت گرافیک RX 6700 XT به دو کانکتور برق نیاز دارد که یکی از آن‌ها هشت پین و دیگری ۶ پین است. سرعت کلاک پردازنده‌ی گرافیکی جدید ای ام دی حداکثر ۲۴۲۴ مگاهرتز است؛ یعنی تا حدی سریع‌تر از مدل‌های اولیه‌ی کارت‌های گرافیک خانواده‌ی Radeon RX 6000. در کارت گرافیک جدید ای ام دی از باس حافظه‌ی ۱۹۲ بیت استفاده شده است؛ درحالی‌که دیگر کارت‌های خانواده‌ی Radeon RX 6000 از باس حافظه‌ی ۲۵۶ بیت استفاده می‌کنند. مدلی از RX 6700 XT ای ام دی دو فن دارد، اما به‌ نظر می‌رسد اکثر شرکای تجاری تیم قرمز سراغ استفاده از سه فن می‌روند. مدل‌های مجهز به سه فن عموما قیمت بیشتری دارند. 

AMD هیچ برنامه‌ای برای محدودسازی قدرت کارت گرافیک RX 6700 XT در استخراج رمزارز ندارد. انویدیا این کار را برای کارت گرافیک RTX 3060 در استخراج اتریوم انجام داده است. رویداد ۲۰ دقیقه‌ای ای ام دی برای رونمایی از این کارت گرافیک که شامل نمایش کوتاهی از بازی Resident Evil Village با رهگیری پرتو می‌شود، در یوتیوب قابل ‌مشاهده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات