پشتیبانی از Resizable BAR در کارت‌های گرافیک RTX 3000 رسما آغاز شد

یک‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا از آغاز پشتیبانی از Resizable BAR در کارت‌های گرافیک RTX 3000 خبر داد. این ویژگی می‌تواند در برخی بازی‌های خاص، نرخ فریم را تا حداکثر ۱۰ درصد بهبود ببخشد.
تبلیغات

به گزارش ورج، انویدیا فرایند فعال‌سازی قابلیت Resizable BAR را آغاز کرده است؛ این ویژگی مشخصه‌ای از استاندارد PCI Express محسوب می‌شود که می‌تواند نرخ فریم را در برخی بازی‌های خاص، حداکثر ۱۰ درصد بهبود ببخشد. کارت گرافیک RTX 3060 که جدیدترین عضو خانواده‌ی RTX 3000 مبتنی‌ بر معماری امپر به‌حساب می‌آید، نخستین GPU تیم سبز است که از Resizable BAR پشتیبانی می‌کند.

به ‌لطف قابلیت Resizable BAR، برخی از پردازنده‌های مرکزی به ‌جای محدود بودن به خواندن بلوک‌‌های ۲۵۶ مگابایتی‌ در سیستم، می‌توانند به کل حافظه‌ی گرافیکی دسترسی پیدا کنند. انویدیا در اواخر ماه مارس ۲۰۲۱ (اوایل فروردین ۱۴۰۰) پشتیبانی از قابلیت Resizable BAR را به دیگر کارت‌های گرافیک خانواده‌ی RTX 3000 هم اضافه می‌کند.

در نظر داشته باشید که برای بهره‌مندی از مزایای Resizable BAR باید حتما از پردازنده‌ی مرکزی، مادربرد و کارت گرافیک مناسب استفاده کنید و همه‌ی قطعاتی که در بازار وجود دارند، نمی‌توانند به این قابلیت دسترسی پیدا کنند. انویدیا با اینتل و AMD همکاری می‌کند تا پشتیبانی از Resizable BAR به‌صورت گسترده ارائه شود. پردازنده‌های مرکزی مبتنی ‌بر معماری ذن ۳ (Zen 3) AMD به ‌همراه پردازنده‌های نسل دهمی و پردازنده‌های نسل یازدهمی مورد انتظار راکت لیک اس اینتل تحت پشتیبانی این قابلیت هستند. 

طرح گرافیکی قابلیت Resizable Bar انویدیا

قابلیت Resizable BAR انویدیا به پردازنده‌ی مرکزی سیستم امکان می‌دهد به کل بافر فریم گرافیکی دسترسی پیدا کند

همچون قابلیت حافظه‌ی دسترسی هوشمند (SAM) AMD، Resizable BAR در پردازنده‌های گرافیکی انویدیا می‌تواند نرخ فریم اجرایی در برخی از بازی‌‌ها را بالا ببرد. بهبود نرخ فریم به بازی بستگی دارد و نمی‌توانیم عددی ثابت برای تمامی بازی‌ها اعلام کنیم. وضوح بازی می‌تواند روی بهبود نرخ فریم اثر محسوسی بگذارد. انویدیا آزمایش‌هایی انجام داده و متوجه شده که افزایش نرخ فریم بازی‌ها از چند درصد تا ۱۰ درصد بوده است. انویدیا می‌گوید فعال‌سازی Resizable BAR به افت عملکرد در برخی از بازی‌ها منتهی شده است. 

انویدیا بازی‌های ویدئویی را به‌صورت تخصصی بررسی می‌کند و پروفایل‌های خاصی برای آن‌ها ارائه می‌دهد تا Resizable BAR تنها زمانی فعال شود که عملکرد بازی بهبود پیدا کند. براساس اعلام انویدیا، فهرست بازی‌های تحت پشتیبانی Resizable BAR شامل موارد زیر است:

  • Assassin’s Creed Valhalla 
  • Battlefield V 
  • Borderlands 3 
  • Forza Horizon 4 
  • Gears 5 
  • Metro Exodus 
  • Red Dead Redemption 2 
  • Watch Dogs: Legion 

در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی، فهرست بازی‌های تحت پشتیبانی Resizable BAR افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، در همان زمان انویدیا به‌روزرسانی VBIOS برای دیگر پردازنده‌های گرافیکی خانواده‌ی RTX 3000 ارائه می‌دهد. انویدیا به‌روزرسانی VBIOS را برای تمامی مدل‌های Founders Edition خانواده‌ی RTX 3000 تأمین می‌کند و شرکت‌هایی که نسخه‌های سفارشی کارت‌های گرافیک را عرضه کرده‌اند نیز به‌صورت مجزا به‌روزرسانی VBIOS منتشر می‌کنند.

به ‌منظور بهره‌مندی از مزایای Resizable BAR به به‌روزرسانی مادربرد نیاز پیدا خواهید کرد. انویدیا می‌گوید ایسوس، ازراک، کالرفول، EVGA، گیگابایت و ام‌اس‌آی پشتیبانی از این قابلیت را روی شماری از مادربردهای منتخب آغاز کرده‌اند.

آزمایش پشتیبانی قطعات AMD از قابلیت Resizable BAR به‌صورت گسترده انجام شده است و به گفته‌ی تک‌اسپات، شماری از بازی‌های تحت پشتیبانی SAM در وضوح 1440p و 4K، تا حداکثر ۲۰ درصد بهبود عملکرد تجربه می‌کنند.  

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات