دلایل ناسازگاری کارت گرافیک DG1 اینتل با اکثر سیستم‌ها

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
کالبدشکافی کارت گرافیک کلاس دسکتاپ DG1 اینتل به‌تازگی منتشر شده است که نشان می‌دهد چرا DG1 با اکثر سیستم‌ها سازگاری ندارد و مستقلا به کاربران ارائه نمی‌شود.
تبلیغات

رسانه‌ی آلمانی Igor's Lab به‌تازگی برای نخستین بار نگاهی اختصاصی به کارت گرافیک مجزای کلاس دسکتاپ Intel DG1 انداخته است. براساس گزارش تامز هاردور، اینتل سال گذشته در جریان CES 2020 این کارت گرافیک را در حال اجرای بازی Warframe به ‌نمایش گذاشت.

کارت گرافیک DG1 اینتل به‌صورت مستقل در دسترس مشتریان قرار نمی‌گیرد، بلکه مخصوص سیستم‌های آماده است. براساس بررسی‌ها،  اینتل یک ‌سری محدودیت خاص در نظر گرفته است تا مطمئن شود کارت گرافیک DG1 صرفا روی شماری از سیستم‌های منتخب کار کند. بدین ترتیب نمی‌توانید DG1 را از یک سیستم ‌آماده‌ خارج و به کیس سیستم خود وارد کنید.

تجزیه‌و‌تحلیل تصاویر کالبدشکافی کارت گرافیک DG1 به ما امکان می‌دهد بفهمیم دلیل اصلی این موضوع چیست. متخصص Igor's Lab می‌گوید به مدل کاملی از سیستم ‌آماده‌‌ با کارت گرافیک DG1 دسترسی پیدا کرده است. او برای محافظت از منابعش صرفا مشخصات اولیه‌ی سیستم را به ‌اشتراک گذاشته است که شامل پردازنده‌ی Core i7 اینتل (غیر K) به‌ همراه مادربرد mini-ITX مبتنی‌ بر تراشه‌ی Z390 می‌شود.

در ابتدا بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که چرا کارت گرافیک DG1 اینتل روی اکثر سیستم‌ها کار نخواهد کرد.

اینتل پشتیبانی از کارت گرافیک کلاس دسکتاپ خود را به شماری از سیستم‌های ‌آماده‌ و تراشه‌های مخصوص مادربرد محدود کرده است و همین موضوع باعث می‌شود کاربران از خود بپرسند چرا اینتل کارت گرافیک DG1 را به‌صورت مستقل به کاربران عادی عرضه نمی‌کند. Igor's Lab توضیح فنی قابل ‌قبولی ارائه می‌دهد.

افشاگری در توییتر با نام کاربری Cybercat 2077 مدتی پیش نوشت کارت گرافیک DG1 از تراشه‌ی EEPROM که فرم‌ور را نگه‌داری می‌کند، بهره‌مند نیست؛ زیرا DG1 تا حد زیادی با محوریت لپ‌تاپ طراحی شده و به‌همین دلیل از لاین‌های مورد نیاز SPI که برای اتصال به آن‌ها نیاز است، بهره نمی‌برد.

کارت گرافیک DG1 اینتل از تراشه‌ی EEPROM که فریم‌ور را نگه‌داری می‌کند بهره نمی‌برد

تراشه‌های EEPROM در کارت‌های گرافیک XG310 که متشکل ‌از چهار پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) هستند، از همان موتورهای گرافیکی استفاده می‌کنند و برای دیتاسنتر طراحی شده‌اند، حضور دارند؛ اما همان‌طور که در تصویر برد مدار چاپی (PCB) کارت گرافیک DG1 می‌بینیم، خبری از این تراشه‌‌ها در کارت گرافیک کلاس دسکتاپ اینتل نیست.

به ادعای Cybercat 2077، فرم‌ور کارت گرافیک DG1 باید روی مادربرد ذخیره شود و به ‌همین دلیل سازگاری با DG1 به ‌شکل محدود ارائه می‌شود. اینتل این فرضیه را به‌صورت رسمی تأیید نکرده است؛ اما آنچه Igor's Lab می‌گوید بسیار منطقی به ‌نظر می‌رسد. 

نسخه‌ی SDV کارت گرافیک DG1 که در سیستم Igor's Lab حضور دارد، از تراشه‌ی دایرکت ایکس 12 (DirectX 12) که با استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) اینتل طراحی شده است بهره می‌برد. این تراشه ۹۶ واحد اجرایی (EU) دارد که به ۷۶۸ واحد سایه‌زن ترجمه می‌شود. این تعداد هسته‌ی سایه‌زن، ۲۰ درصد بیشتر از مدل تضعیف‌شده‌ای است که ایسوس و دیگر شرکای تجاری اینتل ارائه خواهند داد. کارت گرافیک DG1 اینتل دارای هشت گیگابایت حافظه‌ی LPDDR4 با سرعت کلاک ۲۱۳۳ مگاهرتز است و گزارش‌ها می‌گویند این حافظه با رابط باس ۱۲۸ بیت ارتباط دارد. کارت گرافیک اینتل همچنین از رابط PCIe 4.0 استفاده می‌کند.

Intel DG1 کارت گرافیک کم‌مصرفی است

در حالت استراحت، کارت گرافیک اینتل به سرعت کلاک ۶۰۰ مگاهرتز و مصرف انرژی چهار وات می‌رسد. فن‌های کارت گرافیک با سرعت ۸۵۰ دور بر دقیقه به گردش درمی‌آیند و باعث می‌شوند کارت گرافیک نسبتا خنک باشد (۳۰ درجه‌ی سلسیوس). وقتی تمام ظرفیت کارت گرافیک به‌ کار بسته شود، سرعت کلاک به ۱۵۵۰ مگاهرتز جهش می‌کند و مصرف برق به ۲۰ وات می‌رسد.دمای عملیاتی کارت گرافیک DG1 اینتل به ۵۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد و در همین حین فن‌ها با سرعت ۱۸۰۰ دور بر دقیقه گردش می‌کنند. کارشناس Igor's Lab انتظار دارد مجموع مصرف انرژی کارت گرافیک DG1 اینتل بین ۲۷ تا ۳۰ وات باشد. 

کارت گرافیک DG1 دارای پوشش آلیاژ سبک است و یک فن خنک‌کننده‌ی ۸۰ میلی‌متری PWM دارد که در بخش زیرین آن هیت‌سینک آلومینیومی به ‌چشم می‌خورد. کارت گرافیک DG1 دارای ساب‌سیستم تحویل انرژی دوبخشی است که شامل یک کنترلر باک (Buck) و یک PowerStage برای هر فاز است.

کارت گرافیک تیم آبی که از تراشه‌ی مبتنی ‌بر معماری Xe استفاده می‌کند، توسط چهار حافظه‌ی دو گیگابایتی LPDDR4 مایکرون احاطه شده است. با درنظرگرفتن مصرف کم انرژی، DG1 هرآنچه نیاز دارد از اسلات PCIe خود دریافت می‌کند و وابسته‌ به هیچ نوع کانکتور PCIe مستقل نیست. درگاه‌های خروجی تصویر کارت گرافیک DG1 شامل یک HDMI 2.1 و سه DisplayPort می‌شوند. 

کارت گرافیک DG1 که در اختیار Igor's Lab قرار دارد، عملا نمونه‌ی آزمایشی محسوب می‌شود. با وجود نصب چندین به‌روزرسانی درایور، کارت گرافیک همچنان عملکرد قدرتمندی ندارد و خروجی‌های تصویر آن غیر قابل ‌استفاده هستند. نحوه‌ی عملکرد DG1 به‌گونه‌ای است که این کارت گرافیک را در قلمروی محصولاتی نظیر Nvidia GeForce GT 1030 قرار می‌دهد؛ بااین‌حال هنوز هیچ بنچمارک یا آزمایش خاصی در دسترس نداریم که این ادعا را اثبات کند. Igor's Lab می‌گوید اجرا کردن بنچمارک روی DG1 به کرش کردن این کارت گرافیک یا وارد شدن آن به چرخه‌ای بی‌انتها منجر می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات