پشتیبانی رسمی کتابخانه گرافیکی Vulkan از رهگیری پرتو آغاز شد

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با پشتیبانی کتابخانه گرافیکی ولکان از تکنیک رهگیری پرتو، اکنون توسعه‌دهندگان جایگزینی برای دایرکت ایکس نسخه ۱۲ دارند.
تبلیغات

کتابخانه ولکان به رقیب قدرتمند و محبوب کتابخانه گرافیکی دایرکت ایکس نسخه ۱۲ شرکت مایکروسافت تبدیل شده است. این کتابخانه به دلیل عدم وابستگی به سخت‌افزار خاص و عملکرد خارق‌العاده (در صورت پیاده‌سازی صحیح) مورد علاقه توسعه‌دهندگان و بازیکنان است؛ اما با وجود این نکات مثبت، تاکنون ولکان در یک مورد حیاتی دچار نقص بوده است؛ پشتیبانی نکردن از فناوری رهگیری پرتو. خوشبختانه این شرایط در حال تغییر است. شرکت کرونوس (Khronos) به‌تازگی تکنولوژی لازم جهت ادغام کامل قابلیت رهگیری‌ پرتو را برای توسعه‌دهندگان ارائه داده است.

این خبر به‌صورت مستقیم توسط کرونوس (شرکت توسعه‌دهنده کتابخانه ولکان) منتشر شده است. در این پست شرکت کرونوس خبر از انتشار نسخه نهایی مجموعه ولکان، GLSL و مشخصات ضمیمه SPIR-V می‌دهد که به‌صورت یکپارچه قابلیت رهگیری پرتو را در چهارچوب کتابخانه ولکان ادغام کرده‌اند.

به گفته کرونوس، این یک دستاورد بزرگ است؛ زیرا این کتابخانه اولین شتاب‌دهنده رهگیری پرتو با استاندارد باز، مالتی وندور و قابلیت استفاده توسط سخت‌افزار و سیستم‌عامل‌های متفاوت است. ازآنجاکه تنها راه به‌کارگیری قابلیت رهگیری پرتو تاکنون ازطریق استفاده از کارت‌های گرافیک سری RTX شرکت انویدیا و کتابخانه دایرکت ایکس نسخه ۱۲ شرکت مایکروسافت بوده، ادعای شرکت کرونوس قطعا صحیح است.

مقایسه رهگیری پرتو ولکان و دایرکت ایکس 12

رقابت بیشتر همیشه دستاوردهای خوبی دارد و اگرچه مدتی طول کشید؛ اما ولکان به‌صورت مستقیم دایرکت ایکس 12 و DXR را به چالش می‌کشد. البته برای بازیکنان در آینده نزدیک دستاورد قابل لمسی وجود نخواهد داشت؛ زیرا ابتدا نیاز است توسعه‌دهندگان عناوین جدید را برای پشتیبانی از ولکان آماده کنند و این فرایند به‌صورت خودکار انجام نخواهد شد.

خبر خوب این است که ولکان می‌تواند از مزایای گستره وسیعی از سخت‌افزارها بهره ببرد. این کتابخانه قادر به استفاده از هسته‌های طراحی‌شده برای اهداف رهگیری پرتو است؛ اما اجباری برای این موضوع وجود ندارد. در تئوری، هر کارت گرافیکی قادر به اجرای رهگیری پرتو ولکان توسط هسته‌های پردازشی خود خواهد بود؛ اما مشخصا بدون استفاده از شتاب‌دهنده‌های اختصاصی، کارایی این روش چندان در خور توجه نخواهد بود (حداقل در ابتدای راه).

شرکت کرونوس یک نمای کلی از نکات کلیدی بهبودیافته نسخه اخیر ولکان را در پست خود پوشش داد؛ اما موارد بیان‌شده چندان با جزئیات همراه نبودند. اگر از جزئیات نحوه عملکرد کتابخانه‌های نرم‌افزاری مطلع هستید، بررسی دقیق‌تر مستندات نسخه اخیر ولکان حاوی نکات جالبی برای شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات