AMD فناوری SAM را به محصولات اینتل و انویدیا می‌آورد

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
AMD در همکاری نزدیک با انویدیا و اینتل تلاش می‌کند فناوری Smart Access Memory را به قطعات سخت‌افزاری این شرکت‌ها نیز اضافه کند. این قابلیت امکان دسترسی به VRAM را به CPU می‌دهد.
تبلیغات

AMD ماه گذشته‌ی میلادی قابلیت جدیدی با نام Smart Access Memory معرفی کرد که توانایی‌های کلی سیستم را برای پردازش کارهای مختلف بهبود می‌بخشد. Smart Access Memory قابلیتی است که به پردازنده‌های مرکزی AMD امکان دسترسی به تمامی حافظه‌ی گرافیکی (VRAM) کارت گرافیک رادئون را فراهم می‌کند و باعث تسهیل فرایند انتقال داده در بین پردازنده‌ی مرکزی و کارت گرافیک می‌شود.

بسیاری از کاربران از همان ابتدا نگران بودند که این قابلیت صرفا درون اکوسیستم AMD کار کند؛ بااین‌حال طبق اخبار رسمی، این موضوع قرار نیست اتفاق بیفتد. در ابتدا رسانه‌ها می‌گفتند فناوری SAM به پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ و مادربرد X570 و کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 نیاز دارد؛ اما گویا AMD قصد دارد سازگاری با محصولات اینتل و انویدیا را نیز به Smart Access Memory اضافه کند.

هفته‌ی گذشته، انویدیا در خبری رسمی اعلام کرد که همکاری مستقیم با اینتل را آغاز کرده است تا ویژگی‌هایی مشابه AMD در قالب Smart Access Memory را به پردازنده‌های اینتل و کارت‌های گرافیک انویدیا اضافه کند. در آن زمان، انویدیا گفت پیاده‌سازی قابلیت مذکور بسیار ساده است؛ زیرا فعال‌سازی آن به یکی از مشخصه‌‌های PCIe وابستگی دارد. طبق گفته‌ی انویدیا، این قابلیت در اصل با نام Resizable BAR شناخته می‌شود. اگر تولیدکنندگان مادربرد پیش‌نیازها را درون محصولات قرار دهند، فعال‌سازی Resizable BAR به‌راحتی امکان‌پذیر است. 

به‌دنبال انتشار خبر همکاری انویدیا و اینتل، مدیران اجرایی AMD در مصاحبه‌ای با رسانه‌ی PCWorld اعلام کردند تیم واحد تجاری رادئون همکاری با اینتل را آغاز کرده‌اند تا قابلیت Smart Access Memory را به جدیدترین پردازنده‌های مرکزی و مادربردهای اینتل نیز بیاورند. ظاهرا این گفته برای تیم واحد تجاری رایزن شرکت AMD نیز صدق می‌کند؛، با این توضیح که تیم رایزن مشغول همکاری نزدیک با انویدیا است تا Smart Access Memory را به کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس اضافه کند.

درحال‌حاضر، دقیقا نمی‌دانیم درصورت استفاده از پردازنده‌های مرکزی رایزن ۵۰۰۰ و مادبرد X570 و کارت‌های گرافیک سری رادئون آر ایکس ۶۰۰۰، درمقایسه‌با مواقع استفاده از پردازنده‌ی اینتل و کارت گرافیک انویدیا، چه مزیت‌هایی برای کاربر ارائه خواهد شد.

اگر AMD بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری متعددی درون محصولات جدیدش با هدف کارکرد بهتر Smart Access Memory اعمال کرده باشد، سیستم‌های مجهز به محصولات AMD عملکرد بهتری از سیستم‌هایی خواهند داشت که از محصولات انویدیا و اینتل استفاده می‌کنند. 

همچنین، AMD در مصاحبه با رسانه‌ی PCWorld اعلام کرد فعال‌سازی Smart Access Memory به‌راحتی فعال‌سازی یک گزینه نیست و این قابلیت پیچیدگی خاصی دارد. تیم قرمز معتقد است که به‌منظور دریافت بهترین عملکرد از قابلیت Smart Access Memory، باید بهینه‌سازی‌های متعددی اعمال شوند؛ بنابراین، به‌نظر می‌رسد فعلا قرار است عملکرد سیستم‌های متشکل از قطعات AMD با Smart Access Memory بهتر باشد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟ رویکرد AMD برای اضافه‌کردن Smart Access Memory به قطعات اینتل و انویدیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات