رایانه‌های مک مجهز به تراشه M1 از کارت گرافیک اکسترنال پشتیبانی نمی‌کنند

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اعلام رسمی اپل، رایانه‌های مک مجهز به تراشه‌ی M1 با وجود داشتن درگاه تاندربولت ۳، توانایی پشتیبانی از کارت گرافیک اکسترنال ندارند.
تبلیغات

اپل شب گذشته سرانجام نخستین رایانه‌های مک مجهز به تراشه‌ی اپل سیلیکون را معرفی کرد. مک بوک ایر ۱۳ اینچ جدید و مک بوک پرو ۱۳ اینچ جدید و مک مینی جدید همگی متکی ‌بر تراشه‌ای هستند که اپل آن را ام وان (Apple M1) می‌نامد؛ تمامی این رایانه‌های مک از درگاه USB-C و تاندربولت ۳ (Thunderbolt 3) نیز بهره می‌برند. آن‌طور که اپل می‌گوید، شماری از لوازم جانبی با رایانه‌های مک جدید سازگار نیستند. یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی که با رایانه‌های مک جدید سازگاری ندارند، کارت‌ گرافیک اکسترنال (eGPU) است.

رایانه‌های دارای درگاه تاندربولت ۳ به‌طور معمول می‌توانند از کارت گرافیک اکسترنال پشتیبانی کنند و همین موضوع یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود؛ اما این امکان را در رایانه‌های مک مجهز به تراشه‌ی M1 شاهد نیستیم. اپل رسما به وب‌سایت تک‌کرانچ گفته است امکان متصل کردن کارت گرافیک اکسترنال به تمامی رایانه‌های مک که در مراسم دیشب معرفی شدند وجود ندارد. 

به ‌لطف کارت گرافیک اکسترنال، کاربران می‌توانند صرفا ازطریق اتصال تاندربولت ۳ کارت گرافیک قدرتمندتری نسبت ‌به آنچه در رایانه استفاده شده است به آن اضافه کنند. گاهی اوقات ممکن است به ویرایش ویدئو یا تجربه‌ی بازی نیازمند باشید و در چنین شرایطی، کارت‌ گرافیک اکسترنال بسیار کاربردی است. همین موضوع باعث می‌شود عدم پشتیبانی رایانه‌های مک جدید از کارت گرافیک اکسترنال، اتفاقی ناامیدکننده باشد.

آن‌طور که اپل در جریان برگزاری رویداد One More Thing اعلام کرد، M1 یک سیستم-روی-چیپ (SoC) اختصاصی است و این یعنی واحدهای پردازشی مختلف نظیر پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)، حافظه‌ی رم را روی تراشه‌ای واحد جای داده است؛ این سبک در طراحی تراشه را پیش‌تر در آیفون و آیپد مشاهده کرده بودیم. تمامی واحدهای پردازشی نام‌برده توسط اپل طراحی شده‌اند. 

دلیل اصلی عدم پشتیبانی رایانه‌های مک آرم از کارت‌ گرافیک اکسترنال، به‌طور دقیق اعلام نشد. به‌همین دلیل فعلا نمی‌دانیم این اتفاق نتیجه‌ی تصمیم اپل برای اولویت دادن به پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی M1 است یا به‌دلیل محدودیت‌های فنی، چنین امکانی وجود نداشته.

اپل می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در تراشه‌ی M1 که حداکثر هشت هسته‌ی پردازشی دارد، به قدرت ۲٫۶ ترافلاپس دست پیدا می‌کند و به‌همین دلیل قوی‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع دنیای لپ‌تاپ است. نکته‌ی جالب این است که تاندربولت توسط اپل و با همکاریاینتل طراحی شد؛ مدتی پیش اینتل امکان پشتیبانی از تاندربولت ۳ را در رایانه‌هایی که از تراشه‌ی اینتل استفاده نمی‌کنند نیز فراهم کرد تا این رایانه‌ها به سرعت انتقال بالا دست پیدا کنند.

اپل در مراسم دیشب بر پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی M1 تمرکز خاصی داشت و بارها گفت با پردازنده‌ای قدرتمند طرف هستیم. در حال‌ حاضر می‌دانیم این GPU حداکثر هشت هسته‌ی پردازشی دارد و فعلا به دیگر مشخصات فنی محصول دست پیدا نکرده‌ایم. در اتفاقی غیر منتظره، در صفحه‌ی کارت گرافیک اکسترنال بلک مجیک در فروشگاه آنلاین اپل، گفته شده است این کارت گرافیک با رایانه‌های مکی که از تراشه‌ی M1 استفاده می‌کنند سازگاری دارد؛ احتمالا اطلاعات صفحه‌ی محصول به‌درستی وارد نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات