AMD قدرت پردازشی کارت گرافیک Radeon RX 6000 را به‌نمایش گذاشت

پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
بنچمارکی که AMD در رویداد رونمایی پردازنده‌های ذن ۳ به‌نمایش گذاشت نشان داد کارت گرافیک Radeon RX 6000 پابه‌پای انویدیا RTX 3080 ظاهر می‌شود که اتفاقی بسیار مهم است.
تبلیغات

کنفرانس امشب AMD با محوریت معماری ذن ۳ (Zen 3) و پردازنده‌های مرکزی سری رایزن ۵۰۰۰ (Ryzen 5000) برگزار شد، بااین‌حال تیم قرمز در بخشی از این مراسم به نسل جدید کارت‌های گرافیک سری رادئون هم اشاره کرد. دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، به‌دنبال رونمایی تراشه‌ی بسیار قدرتمند Ryzen 9 5900X به‌همراه سه تراشه‌ی دیگر خانواده‌ی رایزن ۵۰۰۰، باری دیگر روی صحنه حاضر شد تا گیم‌پلی بازی Borderlands 3 را که روی این CPU در حال اجرا بود به‌نمایش بگذارد.

در ویدئوی منتشرشده توسط AMD دیدیم که بازی Borderlands 3 با Ryzen 9 5900X و مدل معرفی‌نشده‌ای از کارت‌های گرافیک سری رادئون آر ایکس ۶۰۰۰ (Radeon RX 6000) با وضوح 4K اجرا شد. اجرای بازی Borderlands 3 حقیقت مهمی را برای‌مان مشخص کرد؛ کارت‌ گرافیک موردبحث سری بیگ نوی که فعلا مشخصات دقیقش را نمی‌دانیم، پابه‌پای کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3080 که متکی‌بر معماری امپر است ظاهر می‌شود. 

کارت گرافیک معرفی‌نشده‌ی سری Radeon RX 6000 حتی در زمانی‌که تنظیمات گرافیکی بازی در بالاترین حد خود قرار داشت توانست آن را با نرخ میانگین ۶۱ فریم‌برثانیه اجرا کند. لیزا سو در بخشی از کنفرانس امشب گفت ترکیب Ryzen 9 5900X با این کارت گرافیک AMD بیگ نوی توانسته‌ بازی Call of Duty: Modern Warfare را که انویدیا در ساخت آن همکاری کرده با نرخ ۸۸ فریم‌برثانیه اجرا کند. لیزا سو همچنین مدعی شد این دو قطعه‌ی سخت‌افزاری بازی Gears 5 را با تنظیمات گرافیکی Ultra با نرخ ۷۳ فریم‌برثانیه اجرا می‌کنند. AMD پیش‌تر اعلام کرده است که قصد دارد در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۷ آبان ۱۳۹۹) کارت‌های گرافیک سری بیگ نوی را معرفی کند. 

اسکات هرکلمن، مدیر واحد تجاری رادئون در AMD، در کنفرانسی که پیش از آغاز مراسم امشب برگزار شد گفت تیم قرمز در ابتدا قصد نداشته قدرت پردازشی کارت بیگ نوی را در مراسم رونمایی ذن ۳ به‌نمایش بگذارد، اما جامعه‌ی کاربران چنین درخواستی داشته‌اند. آنچه AMD در مراسم رونمایی ذن ۳ نشان داد تا حدی توانست به ما بفهماند که کارت‌های گرافیک سری بیگ نوی قرار است چقدر قدرتمند باشند. 

بنچمارک کارت گرافیک کارت گرافیک AMD Big Navi در بازی گیرز 5

رسانه‌ی Hexus مدتی پیش کارت گرافیک ۷۰۰ دلاری GeForce RTX 3080 را در بازی‌های Gears 5 و Borderlands 3 با همان تنظیمات گرافیکی که AMD امشب تعیین کرده بود، آزمایش کرد. در آزمایش رسانه‌ی یادشده، از سیستمی با پردازنده‌ی مرکزی Ryzen 9 3950X استفاده شده بود. RTX 3080 در این شرایط توانست بازی Borderlands 3 با نرخ ۵۹٫۴ فریم‌برثانیه اجرا کند، این درحالی است که در پیش‌نمایش AMD، کارت گرافیک Radeon RX 6000 به نرخ ۶۱ فریم‌برثانیه دست پیدا کرد.

در Gears 5 کارت RTX 3080 با نرخ ۷۷ فریم‌برثانیه رسید اما این عدد برای Radeon RX 6000 برابربا ۷۳ فریم‌برثانیه است. در نظر داشته باشید که سیستم‌های مرجع دارای پردازنده‌ی مرکزی متفاوت بودند و همین پردازنده‌ی مرکزی باعث ایجاد تفاوت در نرخ فریم می‌شود. رسانه‌ی یوروگیمر به‌صورت جداگانه GeForce RTX 3080 را بررسی کرد. در بررسی این رسانه از سیستمی با پردازنده‌ی مرکزی Core i9-10900K استفاد شده بود. در این سیستم، RTX 3080 بازی‌های Borderlands و Gears 5 را به‌ترتیب با نرخ‌های ۶۵ و ۸۰ فریم‌برثانیه اجرا کرد. 

این اعداد باعث می‌شوند کارت‌های گرافیک نسل جدید AMD رقابتی پایاپای با کارت‌های رده‌بالای جدید انویدیا یعنی خانواده‌ی RTX 3000 داشته باشند. البته در این بین، پردازنده‌ی مرکزی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. دستیابی به این عملکرد پردازشی جای تحسین دارد؛ بااین‌حال مهم است نگاهی به اطلاعاتی بیاندازیم که AMD در رویداد امشب از آن‌ها حرفی نزد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مدنظر داشته باشید، این است که AMD نگفت کدام کارت گرافیک Radeon RX 6000 در بنجمارک‌ بازی‌های Gears 5 و Borderlands 3 شرکت کرده است. به‌همین دلیل فعلا نمی‌دانیم که این نتایج مربوط به قوی‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی سری بیگ نوی هستند یا پردازنده‌ی قدرتمندتری هم یافت می‌شود. اسکات هرکلمن در جلسه‌ای که با رسانه‌ها برگزار کرد به آن‌ها گفت هنوز تا معرفی کارت‌های سری بیگ نوی زمان داریم و AMD می‌تواند در این فاصله، کارت‌های موردبحث را بهبود دهد. Ryzen 9 5900X،‌ پردازنده‌ای که AMD برای این آزمایش مورداستفاده قرار داد، تاکنون توسط رسانه‌های مستقل بررسی نشده است. 

پردازنده‌های مرکزی در وضوح زیاد 4K نمی‌توانند قدرت پردازشی نهایی را محدود کنند بااین‌حال همان‌طور که شماری از کارشناسان پیش‌تر گفته بودند، پردازنده‌های مرکزی می‌توانند نتایج نهایی را متأثر کنند. این یعنی مقایسه‌ی مستقیم بنچمارک‌های AMD با آنچه که یوروگیمر و Hexus ارائه داده‌اند، کار درستی نیست.

درکنار این موضوع فراموش نکنید هر سه بازی نمایش‌داده‌شده توسط لیزا سو روی فریم‌ورک DirectX 12 اجرا می‌شدند؛ این درحالی است که فریم‌ورک DX11 معمول‌تر است. به‌بیانی بهتر، نتایجی که AMD منتشر کرده ممکن است بهترین نتایجی باشند که کارت گرافیک بیگ نوی به آن‌ها پیدا می‌کند. AMD به‌وضوح تلاش کرد بهترین نتیجه‌ی ممکن را به‌نمایش بگذارد تا فشار ناشی از معرفی هیولاهای سری RTX 3000 انویدیا را تا حدی از دوش خود بردارد.

معماری جدید امپر انویدیا که درون کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 به‌کار رفته است در APIهای مدرن نظیر DirectX 12 و Vulkan بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهد. معماری امپر در وضوح‌های بسیار بالا نیز عملکردی عالی دارد؛ پردازنده‌های گرافیکی متعلق‌به خانواده‌ی امپر دارای تعداد زیادی واحد سایه‌زنی هستند و همین موضوع باعث می‌شود بتوانند پردازش‌های گرافیکی سنگین را‌ به‌سادگی انجام دهند (شاید دلیل اصلی بازاریابی کارت گرافیک RTX 3090 انویدیا برای گیمینگ 8K همین موضوع باشد). وقتی بحث به وضوح 1440p برسد، بهبودهایی که RTX 3080 نسبت‌به RTX 2080 Ti به‌خود دیده تحسین‌برانگیز است. 

AMD فضای زیادی برای مانور دادن در این بخش دارد. پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 6000 قرار است برپایه‌ی معماری جدید RDNA 2 ساخته شوند؛ RDNA 2 دومین نسل از معماری پرقدرت RDNA است که در کارت‌های گرافیک باکیفیت سری Radeon RX 5700 به‌کار رفته بود. نخستین نسل از کارت‌های مبتنی‌بر RDNA بهبودهایی محسوس در زمینه‌ی کاهش مصرف انرژی به‌خود دیدند و توانستند در حد و اندازه‌ی شماری از کارت‌‌های انویدیا ظاهر شوند؛ بااین‌حال AMD هرگز کارت گرافیکی عادی با دای بزرگ RDNA یا فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) به بازار عرضه نکرد. 

RDNA 2 - که مدل‌های رده‌بالایش به‌طور معمول با نام بیگ نوی خطاب می‌شوند - نه‌تنها از رهگیری پرتو استفاده می‌کند بلکه ازلحاظ قدرت پردازشی به‌ازای هر وات به‌میزان ۵۰ درصد نسبت‌به نسل اول RDNA بهبود پیدا کرده است. AMD رسما تأیید کرده که کارت‌های نسل جدیدش توانایی پشتیبانی از قابلیت رهگیری پرتو به‌صورت آنی را دارند؛ دقیقا همچون نسل بعد کنسول‌های بازی. اینکه کارت‌های سری Radeon RX 6000 چگونه فناوری رهگیری پرتو به‌صورت آنی را مدیریت می‌کنند، مبحث بسیار مهمی است. انویدیا برای مدیریت این فناوری از رویکردی خاص استفاده می‌کند که با رویکرد AMD فرق دارد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات