مشخصات فنی کارت گرافیک احتمالی انویدیا RTX 3060 فاش شد

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
احتمالا انویدیا عضو دیگری را هم در خانواده‌ی RTX 30 برای معرفی به بازار آماده می‌کند که با مشخصات فنی پایین‌تر و ارزان‌تر عرضه خواهد شد.
تبلیغات

انویدیا چندی پیش، سه محصول جدید از خانواده‌ی RTX 30 را به بازار معرفی کرد. ظاهرا جریان معرفی و عرضه‌ی محصولات جدید مبتنی بر معماری گرافیکی امپر هنوز ادامه دارد. یک منبع تقریبا معتبر ادعا می‌کند که به مشخصات فنی یک کارت گرافیک دیگر از خانواده‌ی RTX 30 دسترسی داشته است. کارت گرافیکی که احتمالا قدرت‌نمایی انویدیا را با نسل جدید در بازه‌های دیگری از بازار ممکن می‌کند.

منبع اطلاعاتی می‌گوید نام نهایی کارت گرافیک مورد بحث مشخص نیست. درواقع نمی‌دانیم که آیا کارت مذکور با نام GeForce RTX 3060 Ti یا GeForce RTX 3060 Super به بازار عرضه می‌شود. صرف‌نظر از نام نهایی، ظاهرا پردازنده‌ گرافیکی GA104 در این کارت هم استفاده می‌شود که در RTX 3070 هم شاهد استفاده از آن هستیم. نکته‌ی مهم دیگر اینکه  GeForce RTX 3060 Ti یا GeForce RTX 3060 Super از قالب GA104-200 با ۴،۸۶۴ هسته‌ی CUDA بهره می‌برد.

هر پردازنده‌ی جریان (SM) در معماری انویدیا امپر از ۱۲۸ هسته‌ی CUDA و یک هسته‌ی RT و چهار هسته‌ی تنسور بهره می‌برد. اگر تعداد و شمارش هسته‌ها را دقیق در نظر بگیریم، GA104-200 دارای ۳۸ پردازنده‌ی جریان فعال است که ۳۸ هسته‌ی RT و ۱۵۲ هسته‌ی تنسور را شامل می‌شود.

در بخش قالب حافظه، GeForce RTX 3060 Ti یا GeForce RTX 3060 Super از هشت گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 بهره می‌برد. سرعت و رابط باس این کارت گرافیک انویدیا مذکور مشخص نیست، اما باتوجه‌به ظرفیت می‌توان پیش‌بینی کرد که از باس ۲۵۶ بیتی پشتیبانی می‌کند. کارت گرافیک GeForce RTX 3070 احتمالا از حافظه‌ی ۱۶ گیگابیت‌برثانیه‌ای استفاده می‌کند. درنتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که انویدیا در کارت گرافیک 3060 از تراشه‌های حافظه‌ی GDDR6 با سرعت پایین‌تر استفاده خواهد کرد تا آن را ازلحاظ پهنای باند حافظه از RTX 3070 متمایز کند.

اطلاعات رسمی انویدیا تأیید کرد که GeForce RTX 3090 و GeForce RTX 3080 در تاریخ‌های ۲۴ و ۱۷ سپتامبر عرضه می‌شوند. کارت گرافیک RTX 3070 نیز در تاریخی نامشخص در ماه اکتبر عرضه خواهد شد. درمقابل، AMD تصمیم دارد تا Big Navi را در تاریخ هفتم اکتبر معرفی کند، درنتیجه اگر کارت گرافیکی به‌نام GeForce RTX 3060 Ti یا GeForce RTX 3060 Super در دستور کار انویدیا باشد، احتمالا پس از معرفی محصول جدید AMD معرفی خواهد شد. درنهایت می‌توان ماه نوامبر را برای رونمایی RTX 3060 احتمالی، مناسب دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات