فناوری RTX IO سرعت بارگذاری را در سیستم‌های مجهز به RTX افزایش می‌دهد

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا فناوری RTX IO را رونمایی کرد که بخشی از وظیفه‌ی پردازشی CPU را به GPU منتقل کرده و سرعت بارگذاری را سریع‌تر می‌کند.
تبلیغات

کنسول‌های بازی نسل بعد با ادعاهایی مهم و قابل‌توجه در بخش قابلیت‌ها معرفی شده‌اند که از میان مهم‌ترین‌ها می‌توان به کاهش قابل‌توجه سرعت بارگذاری بازی‌ها اشاره کرد. همچنین کاهش معیار pop-in در مش‌ها و بافت‌ها هم در جلوه‌های گرافیکی بازی در کنسول‌های نسل بعد ادعا می‌شود. خوشبختانه گیمرهای PC هم تحت شرایطی احتمالا امکان بهره‌مندی از قابلیت‌های جدید را خواهند داشت. البته آن‌ها برای استفاده از قابلیت‌های حرفه‌ای، باید یک پردازنده‌ گرافیکی انویدیا RTX داشته باشند. تیم سبز، فناوری RTX IO را معرفی کرد که بارگذاری سریع بازی را با تکیه بر GPU انجام می‌دهد. همچنین خارج کردن جزئیات و جلوه‌های بازی از حالت فشرده نیز به‌کمک پردازش مبتنی بر GPU انجام خواهد شد.

فناوری جدید انویدیا در نسل بعدی DirectStorage API مایکروسافت استفاده می‌شود و نسبت به هارد درایوهای سنتی، تا ۱۰۰ برابر سرعت عملکرد را بهبود می‌دهد. انویدیا می‌گوید فناوری RTX IO سهم عمده‌ای از فشار کاری پردازنده‌ی مرکزی را به پردازنده‌ی گرافیکی انتقال می‌دهد. درنتیجه، افزایش نرخ فریم و سریع‌تر شدن بارگذاری رخ می‌دهد که مسیر را برای توسعه‌ی نسل بعدی از بازی‌های جهان باز هموار می‌کند.

گراف قابلیت های RTX IO

در بخشی از اعلامیه‌ی انویدیا درباره‌ی فناوری جدید می‌خوانیم: «بافت‌های با کیفیت بالا با نرخ سرعت قابل‌توجهی بارگذاری می‌شوند و شاهد کاهش مکس و تأخیر در pop-in سوژه‌ها خواهیم بود. درنتیجه حتی اگر با سرعت زیادی در یک جهان باز حرکت کنید، همه‌چیز ظاهری عالی خواهد داشت و به‌خوبی هم اجرا می‌شود. به‌علاوه، فشرده‌سازی نیز بدون از دست رفتن جزئیات انجام می‌شود و درنتیجه حجم دانلود و نصب بازی هم کاهش پیدا می‌کند. درنهایت گیمرها می‌توانند بازی‌های بیشتری را در درایوهای SSD ذخیره کنند که درمجموع به بهبود کیفیت و تجربه‌ی کاربری می‌انجامد».

بخش آخر اعلامیه‌ی انویدیا اهمیت زیادی دارد. همه‌ی ما می‌دانیم که درایوهای باکیفیت NVMe SSD ظرفیت‌های ذخیره‌سازی محدودی دارند. درنتیجه اگر انویدیا بتواند حجم دانلود و نصب بازی‌ها را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش دهد، شاهد بهبود بسیار تأثیرگذار در دنیای گیمرهای PC خواهیم بود. به‌عنوان مثالی از چالش حجم بالای بازی‌ها می‌توان Call of Duty: Modern Warfare را مثال زد که اکنون حجمی حدود ۲۲۴ گیگابایت دارد. درنتیجه می‌توان ادعا کرد که فناوری جدید نه‌تنها مفید، بلکه در آینده الزامی خواهد بود.

فناوری RTX IO به‌محض توسعه‌ی بازی‌های مبتنی بر آن دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. ازطرفی نسخه‌های پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌ی DirectStorage نیز تا سال آینده عرضه نمی‌شوند. درنتیجه احتمالا تا فصل دوم ۲۰۲۱ شاهد عرضه‌ی هیچ‌یک از قابلیت‌های بالا نیستیم. فناوری RTX IO در هر دو دسته‌ی امپر و تورینگ از پردازنده‌های انویدیا پشتیبانی می‌شود؛ درنتیجه خریداران RTX 20 هم از آن بهره می‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات