قدرت پردازش گرافیکی مک مبتنی بر آرم احتمالا از پردازنده‌های مستقل هم بهتر خواهد بود

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند که احتمالا کامپیوترهای جدید مبتنی بر پردازنده‌ی مک، در پردازش گرافیکی عملکردی بهتر از برخی پردازنده‌های گرافیکی مستقل خواهند داشت.
تبلیغات

اپل در رویداد WWDC امسال و اعلام خبر مهاجرت به پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر آرم، دمویی از بازی Shadow of the Tomb Raider نمایش داد تا عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه‌های آتی را نشان دهد. بسیاری از کاربران و کارشناسان به اجرای روان بازی با وجود استفاده از رابط Rosetta 2 اذعان کردند. از همان زمان رسانه‌های متعدد بررسی‌ها و نظرهای خود را پیرامون اجرای مناسب یک بازی روی پردازنده‌ی گرافیکی مک جدید بیان کردند.

در بحث‌هایی که پیرامون پردازش گرافیکی در کامپیوترهای مک جدید مبتنی بر آرم مطرح شد، بخشی به‌نام Tile Based Deferred Rendering یا TBDR بیش از همه مورد توجه قرار گرفت. این بخش به‌نوعی معماری اپل را برای مک‌های مبتنی بر پردازنده‌ی اپل سیلیکون شرح می‌دهد که به‌عنوان قلب عملکرد گرافیکی بازی یا اپلیکیشن Metal به شمار می‌رود. اپل در رویدادی مخصوص توسعه‌دهنده‌ها، جزئیات TBDR را شرح داد که پورت کردن بازی‌هایی با نیاز گرافیکی سنگین را برای اجرا در اپل سیلیکون شرح می‌دهد. در همین جزئیات گفته می‌شود که چگونه می‌توان از ترکیب TBDR و Metal برای توسعه‌ی بومی بازی و اپلیکیشن برای پلتفرم جدید بهره برد.

پردازنده گرافیکی اپل در مک با معناری TBDR

وب‌سایت Gizmodo با بررسی قابلیت‌های جدید پردازش گرافیکی اپل، آن را با رویکرد Immediate Mode Rendering مقایسه می‌کند که در پردازنده‌های اینتل و انویدیا و AMD اجرا می‌شود. در بخشی از مقاله‌ی این وب‌سایت می‌خوانیم: «سیستم TBDR کل صحنه را پیش از رندر کردن دراختیار می‌گیرد و آن را به مناطق کوچک متعدد یا همان کاشی (Tile) تقسیم می‌کند. درنتیجه اطلاعات با سرعت قابل‌توجهی پردازش می‌شود و نیاز به پهنای باند زیادی در حافظه ندارد. در ادامه، معماری پردازشی صحنه را تا زمان رد کردن همه‌ی پیکسل‌های مسدود شده، رندر نمی‌کند. سیستم IMR دقیقا رویکردی مخالف دارد و کل صحنه را پیش از دور انداختن پیکسل‌های اضافی، رندر می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، این روش بازدهی مناسبی ندارد و حتی پردازنده‌های گرافیکی مستقل مدرن هم از آن استفاده می‌کنند. درنتیجه به پهنای باند زیادی در حافظه نیاز پیدا می‌کنند. در معماری اپل سیلیکون مبتنی بر آرم، TBDR انتخابی عالی محسوب می‌شود؛ چون روی سرعت و مصرف پایین‌تر توان تمرکز می‌کند. فراموش نکنید که GPU هم در همان تراشه‌ی CPU قرار دارد و یک SoC می‌سازد».

هنوز نمی‌دانیم که آیا کامپیوترهای مک مجهز به پردازنده‌ی اختصاصی، پردازنده‌ی گرافیکی مستقل هم دارند یا خیر. به‌علاوه، هنوز مشخص نیست که درصورت ارائه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی مستقل، از محصولات شرکت دیگر همچون AMD و خانواده‌ی Radeon Pro استفاده می‌شود یا کوپرتینویی‌ها پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خود را ارائه می‌کنند. البته گیزمودو می‌گوید در بخشی از سند توسعه‌دهنده‌ها ازسوی اپل، اشاره‌ای کلی به عدم استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی مستقل می‌شود. اپل در بخشی از سند می‌نویسد: «تصور نکنید که استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی مستقل به‌‌معنای عملکرد پردازشی بهتر خواهد بود».

بررسی‌های بالا، تنها تحلیل‌‌های اولیه از پردازش گرافیکی در کامپیوترهای آتی اپل هستند. باز هم تا عرضه‌ی محصولات نهایی مصرف‌کننده و آزمایش آن‌ها در شرایط واقعی، نمی‌توان هیچ اظهارنظر صریحی پیرامون عملکرد پردازنده‌های مبتنی بر آرم داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات