اینتل کار روی مدل بعدی پردازنده گرافیکی Xe HP را آغاز کرده است

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس اعلام رسمی اینتل، این شرکت از مدتی پیش کار روی مدل بعدی گرافیک Xe HP را آغاز کرده است. از این پردازنده‌ی گرافیکی با نام «پدر تمام پردازنده‌های گرافیکی» یاد می‌شود.
تبلیغات

در چند روز اخیر، به‌دفعات افشای اطلاعات خاص نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی اینتل را شاهد بوده‌ایم. در بین این اطلاعات، برخی جزئیات منتسب ‌به پردازنده‌ی گرافیکی Xe HP اینتل بوده که تیم آبی از آن با عنوان «پدر تمام پردازنده‌های گرافیکی» یاد می‌کند. یکی از معماران ارشد این شرکت با نام راجا کودوری که پیش‌تر برای AMD کار می‌کرد، به‌تازگی با انتشار توییتی جدید، اعلام کرده است اینتل از مدتی پیش کار روی مدل بعدی پردازنده‌ی گرافیکی Xe HP را نیز آغاز کرده است. ظاهرا فرایند تولید پردازنده‌ی جدید فعلا در مرحله‌ی طراحی اولیه است.

این خبر تأیید می‌کند اینتل برنامه‌هایی ویژه و اساسی برای تولید پردازنده‌های گرافیکی در سر می‌پروراند که ماژول‌های متشکل از چند تراشه (موسوم به MCM) دارد. همچنین، گفته‌های معمار اینتل نشان می‌دهد تصویری که اخیرا درباره‌ی پردازنده‌ی بعدی اینتل فاش شده است، احتمالا به پردازنده‌ی پونته‌وکیو (Ponte Vecchio) اشاره نمی‌کند؛ بلکه به پردازنده‌ای مربوط می‌شود که قرار است برای کاربران عادی دردسترس قرار گیرد. ناگفته نماند پیش‌تر گفته شده بود پردازنده‌ی گرافیکی پونته‌وکیو Xe اینتل با لیتوگرافی هفت‌نانومتری تولید می‌شود.

اینتل برای اشاره به پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند جدیدش، از عبارت «باهیوبالی تمام پردازنده‌های گرافیکی MCM» استفاده کرده است. باهیوبالی (Baahubali) واژه‌ای است که در زبان هندی استفاده می‌شود و اگر به‌عنوان اسم به‌کار برده شود، به‌معنی «کسی که در بازوهایش قدرت زیادی دارد» است. واژه‌ی باهیو (Baahu) در فارسی به «بازو» و بالی (Bali) به «قدرت» معنا می‌شود. همچنین، واژه‌ی باهیوبالی می‌تواند به فیلمی هندی اشاره کند که یکی از بازیگران محبوب هندی با نام راجا در آن ایفای نقش کرده است. اگر بخواهیم منظور اینتل را ساده بیان کنیم، باید بگوییم این شرکت در حال تولید نوعی پردازنده‌ی گرافیکی خاص است که از «پدر تمام پردازنده‌های گرافیکی» نیز قدرتمندتر است و از آن با نام «سوپرمن تمام پردازنده‌های گرافیکی» یاد می‌شود.

معمار ارشد اینتل همچنین به‌طورضمنی به تاریخ معرفی پردازنده‌ی گرافیکی جدید اشاره کرده است. راجا کودوری می‌گوید انتظار دارد این پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند در آینده‌ای نه‌چندان دور دردسترس قرار گیرد. او‌ در توییتش می‌نویسد امیدوار است زمان عرضه‌ی این پردازنده کوتاه‌تر از فاصله‌ی بین معرفی و اکران فیلم Baahubali (ساخت سال ۲۰۱۵) باشد. ناگفته نماند فیلم یادشده تقریبا یک سال پس از معرفی اکران شد. 

آیا پردازنده‌ی مذکور همان پردازنده‌ی پونته‌وکیو است که براساس لیتوگرافی هفت‌نانومتری ساخته می‌شود؟ احتمال این موضوع بسیار زیاد است. زمان اعلام‌شده‌ی راجا کودوری برای معرفی و عرضه‌ی این پردازنده تا حد زیادی با منطق جور درمی‌آید. همچنین، همان‌طورکه اشاره کردیم، گفته‌های کودوری به‌طورضمنی تأیید می‌کند تصویری که اخیرا فاش شده، به پردازنده‌ای معمولی اشاره می‌کند و مخصوص استفاده‌های سازمانی نیست. 

پیش‌تر در دسامبر ۲۰۱۹، راجا کودوری توییتی منتشر کرد که در آن، شاهد تصویری از او به‌همراه اعضای تیمش در شهر بنگلور بودیم. او در توییتش گفته بود همین حالا به دستاوردی جدید دست پیدا کردیم. دستاورد کودوری و تیمش به مراحل طراحی یکی از تراشه‌های بزرگ دنیا مربوط می‌شود. نکته‌ی اصلی توییت دسامبر ۲۰۱۹ راجا کودوری این است که به پردازنده‌ی گرافیکی Xe HP اشاره می‌کند؛ زیرا کودوری به‌وضوح در توییتش این موضوع را نوشته بود. کودوری در آن زمان اعلام کرد این پردازنده‌ی گرافیکی «پدر تمام GPUها» است.

چند ماه بعد، معمار ارشد اینتل توییتی دیگر منتشر کرد. نکته‌ی جالب این است که احتمالا این پردازنده‌ی گرافیکی از سوکت LGA استفاده می‌کند. البته ممکن است اینتل خواسته باشد از سوکت LGA صرفا در مراحل آزمایشی با اهدافی خاص استفاده کند. حتی امکان دارد سوکت LGA به مصارف سازمانی پردازنده‌ی مذکور مربوط باشد. راجا کودوری همچنین در توییت یادشده، از Xe HP به‌عنوان پردازنده‌ی ممیز شناور ۱۶ بیتی یاد کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد این پردازنده در حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق بسیار قدرتمند است.

گفته می‌شود تراشه‌ی جدید اینتل تقریبا اندازه‌ای معادل ۳،۶۹۶ میلی‌مترمربع (mm۲) دارد. این یعنی تقریبا طول تراشه‌ی یادشده دوبرابر یک باتری قلمی (AA) است. به‌علاوه، این تراشه ازلحاظ پهنا حدودا ۵۳/۶ درصد بزرگ‌تر از دو باتری قلمی درکنار یکدیگر خواهد بود. با انجام برخی محاسبات، می‌توان متوجه شد به‌احتمال زیاد تراشه‌ی گرافیکی اینتل ۴۸/۹ میلی‌متر طول و ۷۵/۶ میلی‌متر عرض دارد. همچنین، کارشناس رسانه‌ی Wccftech می‌گوید احتمالا سطح قابل‌استفاده‌ی زیر قسمت پخش‌کننده‌ی گرما، ۲،۳۷۲ میلی‌مترمربع مساحت دارد. اگر اعداد یادشده سردرگم‌تان کرده، بهتر است در همین حد بدانید اگر واقعا چنین تراشه‌ای در حال ساخت باشد، می‌تواند به پدر تمام پردازنده‌های گرافیکی تبدیل شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی کارت گرافیک جدید اینتل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات