انویدیا پردازنده گرافیکی MX150 را با دو کانفیگ برای سازندگان لپ تاپ تامین می‌کند

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد انویدیا دو نسخه متفاوت از پردازنده گرافیکی MX150 را برای سازندگان لپ‌تاپ‌ها تامین می‌کند. تفاوت عمده این دو نسخه در فرکانس کاری و مصرف توان است.
تبلیغات

به‌گونه‌ای که notebookcheck گزارش داده در حال حاضر دو نوع پردازنده گرافیکی با نام تجاری GeForce MX150 وجود دارد که ‌تشخیص آن‌ها از یکدیگر از طریق برنامه GPU-Z به سادگی امکان‌پذیر است. همانطور که در تصاویر زیر قابل مشاهده است، دو شناسه مختلف 10DE 1D10‌ و 10DE 1D12 برای این پردازنده وجود دارد که دومی به تازگی بر روی اولترا بوک Ideapad 320S لنوو مشاهده شده است. شناسه دیگر تا پیش از این بر روی لپ‌تاپ‌های مختلف دیگر مانند ایسوس زن‌بوک ۱۳، اچ‌پی انوی ۱۳ و شیائومی می نوت‌بوک دیده شده بود.

nVidia MX150

تفاوتی در ظرفیت حافظه و هسته مربوط به cuda وجود ندارد؛ اما فرکانس کاری (و به تبع آن قدرت پردازش) بسیار تغییر کرده. فرکانس کاری تراشه جدید در حالت معمولی و افزایش‌یافته (boost) به ترتیب ۴۹۴ و ۵۲۳ مگاهرتز و فرکانس حافظه بر روی  ۲۴۹ مگاهرتز تنظیم شده است. کاهش فرکانس موجب کاهش شدید مصرف انرژی از ۲۵ وات در تراشه قبلی (شناسه 1D10) به کمتر از نصف یعنی ۱۰ وات شده است.

این تفاوت در فرکانس کاری شبیه کاری است که پیش‌تر این شرکت در مورد پردازنده‌های گرافیکی Max-Q انجام داده بود. به این ترتیب شرکت‌های سازنده می‌توانستند پردازنده‌های قدرتمند سری GTX‌ را در دستگاه‌های کوچکتر خود جای دهند. انویدیا این تفاوت فرکانس و توان مصرفی را به عنوان یک قابلیت مفید معرفی کرده و تبلیغ می‌کند.

البته اگر بخواهیم منصف باشیم باید اشاره کنیم که انویدیا در صفحه معرفی این پردازنده گرافیکی این نکته را که ممکن است برخی مشخصات آن در دستگاه‌های مختلف تفاوت‌هایی داشته باشند، بیان نموده است. در واقع شما هنگام خرید یک دستگاه با این پردازنده گرافیکی باید به مشخصات اشاره شده در آن همان دستگاه دقت کنید.به این ترتیب نمی‌توان انویدیا را بابت عدم شفایت سرزنش نمود، اما فرکانس کاری و شناسه متفاوت در این دستگاه نشان می‌دهد تفاوت در سطح فرم‌ور صورت گرفته که تامین کننده آن خود انویدیاست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات