احتمال ارائه کارت‌ گرافیک‌ها با حافظه GDDR 6 در سال ۲۰۱۶

شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
در سال ۲۰۱۶ نبرد بین کارت‌ گرافیک‌ها داغ‌تر از گذشته هم خواهد شد و دلیل این امر احتمال معرفی حافظه‌های گرافیکی GDDR 6 است.
تبلیغات

امروزه اکثر کارت‌ گرافیک‌های مبتنی بر حافظه‌های GDDR 5 ساخته می‌شوند. با این حال امسال ای‌ام‌دی حافظه‌های جدید HBM را معرفی کرد و احتمالا در سال آینده شاهده نسخه بعدی آن‌ها با نام HBM 2.0 خواهیم بود که در نسل بعدی کارت‌ گرافیک پرچمدار استفاده خواهند شد و حتی گزارش شده که انویدیا هم از این نوع حافظه گرافیکی استفاده خواهد کرد.

کمپانی میکرون در حال ساخت حافظه‌های جدید GDDR 5X است که در مقایسه با GDDR 5 پهنای باند دوبرابری را فراهم می‌کنند. این حافظه‌های جدید به دلیل تفاوت‌های کمی که از لحظا معماری با مدل‌های قبلی دارند، هزینه بسیار کمی در پی خواهند داشت و به همین دلیل هم برای کارت‌های گرافیکی میان‌رده بسیار مناسب هستند. حتی چندی پیش خبری منتشر شد که ممکن است برخی تراشه‌های پاسکال کمپانی انویدیا از این نوع حافظه گرافیکی به جای HBM 2.0 استفاده کنند.

ولی در حالی که هنوز شاهد کارتی با حافظه GDDR 5X نیستیم، سایت Fudzilla گزارش داده که با استناد به برخی منابع داخلی، کمپانی میکرون در حال ساخت حافظه‌های GDDR 6 است که در سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه آن‌ها خواهیم بود. بنا به اعلام سایت مذکور، این حافظه‌های جدید عملکرد بسیار بهتری نسبت به مدل‌های پیشین دارند و پهنای باند آن‌ها در مقایسه با GDDR 5 بسیار بیش‌تر است.

جالب است بدانید که احتمال عرضه حافظه‌های GDDR 6 ابتدا در سال ۲۰۱۲ و توسط سایت VR-Zone مطرح شد که اعلام کرده بود این حافظه‌ها در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه خواهند شد و قرار است آینده کارت‌های گرافیکی را شکل دهند. ولی حال با گذشت چند سال از این خبر فعلا ساخت حافظه‌های GDDR 6 رسما تایید نشده‌است. به هر حال باید منتظر ماند و دید که ادعای سایت Fudzilla تا چه حد صحت دارد؟

نظرات خود را در مورد احتمال عرضه حافظه‌های GDDR 6 با زومجی در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات