کمبود تراشه‌ GDDR5 باعث افزایش قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا می‌شود

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کاهش روند تولید تراشه‌ی حافظه‌ی گرافیکی GDDR5، باعث افزایش قیمت نهایی تمام کارت‌های گرافیک نسل ۱۰ انویدیا تا ۱۰ درصد خواهد شد.
تبلیغات

بازار کارت‌ گرافیک با مشکل بزرگی برای پاسخ به تقاضای کاربران مواجه شده است: از یک طرف، تقاضا برای کارت‌های سری وگا بیش از توان تولید ای‌ام‌دی است و از سمت دیگر، قرار است کارت‌های انویدیا به دلیل کاهش تولید تراشه‌ی حافظه‌ی GDDR5، گران‌تر و کمیاب‌تر شود.

بر اساس گزارش دیجی‌تایمز، به‌زودی قیمت تمام کارت‌های گرافیک رده‌بالا و رده‌میانی انویدیا، افزایش می‌یابد. این موضوع شامل کارت‌های زیر می‌شود:

  • GeForce GTX 1080 Ti
  • GeForce GTX 1080
  • GeForce GTX 1070
  • GeForce GTX 1060
  • GeForce GTX 1050

طبق این گزارش، افزایش قیمت این کارت‌ها، حدود ۱۰ درصد خواهد بود و از اواسط شهریورماه اعمال می‌شود.

دلیل اصلی این افزایش قیمت، به شرکت‌های تولیدکننده‌ی حافظه، یعنی سامسونگ و SK Hynix برمی‌گردد. این شرکت‌ها اعتقاد دارند که بازار کارت‌ گرافیک، سوددهی لازم را ندارد و به همین دلیل، تولید تراشه‌های حافظه‌ی GDDR5 را کاهش و قیمت آن‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده‌اند.

حافظه GDDR5

از طرف دیگر، استخراج ارز دیجیتال باعث شده است تقاضا برای کارت‌ گرافیک، افزایش پیدا کند. این موضوع سبب می‌شود که احتمالا در ماه‌های آینده، با کمبود کارت‌ گرافیک در بازار، به‌خصوص مدل‌های رده‌بالا، مواجه شویم؛ بنابراین اگر تا به امروز برای ارتقاء کارت گرافیک خود دست نگه داشته بودید، بهتر است  زودتر یک مدل جدید تهیه کنید. نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات