پردازنده های گرافیکی Volta انویدیا مبتنی بر لیتوگرامی ۱۲ نانومتری TSMC

جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
با وجود موفقیت پردازنده‌های گرافیکی پاسکال انویدیا، شنیده‌ها حاکی از آن هستند که انویدیا در حال توسعه‌ی نسل بعدی با نام ولتا است که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC تولید خواهد شد.
تبلیغات

پردازنده‌های گرافیکی سری پاسکال انویدیا موفقیت بزرگی برای انویدیا به ارمغان آورده‌اند؛ با این وجود این کمپانی در حال توسعه‌ی نسل بعدی معماری خود با نام Volta است. هرچند جزئیات و مشخصات فنی این تراشه هنوز چندان روشن نیست؛ اما انویدیا پیش‌تر اعلام کرده است که این معماری از قابلیت HBM2 یا نسل دوم حافظه‌های با نرخ انتقال بالا بهره خواهد برد. همچنین باید به استفاده از حافظه‌های پشته‌ای در این پردازنده‌ی گرافیکی اشاره کرد. حال شایعه جدیدی در مورد ولتا منتشر شده که نشان‌دهنده‌ی توسعه‌ی این تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری به معنای این نیست که پردازنده‌های گرافیکی ولتا از تکنولوژی بسیار جدیدی استفاده خواهند کرد؛ برای روشن‌تر شدن این موضوع بهتر است نگاهی به توضیحات TSMC در جریان کنفرانس فصلی این کمپانی تایوانی داشته باشیم. TSMC اعلام کرده که همواره در پی ارتقاء کیفیت فناوری‌های مورد استفاده است و از این‌رو برای مثال لیتوگرافی ۲۸ نانومتری این کمپانی بسیار توسعه یافته است. این بهینه‌سازی در مورد لیتوگرافی ۱۶ نانومتری نیز صادق است؛ به‌طوری‌که بنا بر اظهارات TSMC حتی می‌توان با در نظر گرفتن پیشرفت‌ها و تغییرات صورت گرفته در فناوری ۱۶ نانومتری، آن را لیتوگرافی ۱۲ نانومتری نیز خطاب کرد. TSMC با ارتقاء تراکم، عملکرد و مصرف انرژی، موفق شده است ویژگی‌های فناوری خود را بهبود بخشد. در واقع TSMC نیز با بهبود فناوری تولید خود، ویژگی‌هایی اضافه کرده است و نام جدیدی به فرایند تولید اطلاق می‌کند.

لیتوگرافی TSMC

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، TSMC لیتوگرافی ۲۸ نانومتری را بارها توسعه و ارتقاء داده و آن را با قابلیت‌های جدید استفاده کرده است. در طول ۲۰ سال اخیر، فرایند تولید تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی‌های جدید روند کندتر و پیچیده‌تری به خود گرفته و از این‌رو تکنولوژی‌های جدید به معنای واقعی گویای ارائه‌ی یک فرایند جدید نیستند. این موضوع را می‌توان در جدول پایین به وضوح مشاهده کرد.

لیتوگرافی

البته انویدیا نیز نشان داده است که می‌تواند معماری جدیدی روی لیتوگرافی نه‌چندان تغییریافته ارائه کند؛ به‌طوری‌که معماری جدید از نظر عملکرد تفاوت چشمگیری با نسل پیشین دارد. از این‌رو انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری ولتا نیز از نظر عملکرد بسیار بهتر باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات