بخش نرم‌افزاری انویدیا، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کارت‌گرافیک‌های این شرکت است

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کارت گرافیک GTX 1080 یکی از قدرتمندترین کارت‌گرافیک‌های انویدیا است؛ اما دلیل علاقه‌ی افراد به خرید این محصول، فقط به مشخصات سخت‌افزاری این محصول مرتبط نمی‌شود. انویدیا با ابزارهای نرم‌افزاری بسیار خوبی که در کنار این کارت گرافیک ارائه می‌دهد، توجه بسیاری از گیمرها را به خود جلب کرده است. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انویدیا در اواخر ماه جاری میلادی کارت گرافیک GTX 1080 را با قیمت ۶۰۰ دلار عرضه خواهد کرد. پس از آن در خردادماه، GTX 1070 را با قیمت ۳۸۰ دلار روانه بازار می‌کند. هر دو محصول مورد اشاره با فناوری جدید ۱۶ نانومتری انویدیا ساخته شده‌اند که این یعنی، قدرت بیشتر، تولید گرمای کمتر و کیفیت بالاتر در پردازش. این دو کارت گرافیک در بنچمارک‌ها نتایج خیره‌کننده‌ای را به ثبت رسانده‌اند و به همین دلیل بسیاری از افراد نسبت به خرید آن‌ها مشتاق شده‌اند. انویدیا البته این موضوع را بخوبی می‌داند، ولی تمرکز این شرکت فقط بر روی چیپ‌های سخت‌افزاری‌اش نیست. همچنین شرکت مورد اشاره به مواردی توجه دارد که شما را در طول استفاده از این محصولات، خوشحال و راضی خواهد کرد. انویدیا به این نکته توجه دارد که بین مشتاق کردن مردم برای خرید محصولات و راضی نگه‌داشتن آن‌ها پس از خرید، تفاوت وجود دارد.

به تازگی گزارشی مبنی بر درآمد فوق‌العاده‌ی این کمپانی منتشر شده که از بسیاری از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران فراتر بوده است. بخش عمده‌ای از این درآمد مرتبط با فعالیت این شرکت در حوزه‌ی گیمینگ است و در واقع انویدیا در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶، بیش از ۶۸۷ میلیون‌ دلار از این بخش درآمد کسب کرده است. علاوه بر عرضه‌ی چیپ ۱۰۸۰، این کمپانی به دنبال روش‌های دیگری برای بالابردن میزان درآمد خود در سال جاری میلادی است. AMD نیز خود را برای تولید کارت‌های جدید بر اساس معماری‌های جدید پردازشی آماده می‌کند. اما Jen-Hsun Huang مدیر اجرای انویدیا، فقط به کسب امتیاز بالا در بنچمارک‌ها بسنده نمی‌کند؛ وی در این مورد گفته: «مسئله در مورد تغییر و تحویل همه الگوریتم‌هایی است که در پردازنده‌های گرافیکی‌ ما به کار رفته‌اند. در این مورد باید از تجربه‌ی کارکرد درست محصولات خود نیز اطمینان حاصل کنیم».

یک شرکت سخت‌افزاری که از نظر نرم‌افزاری نیز قدرتمند است

کیفیت اجرای بازی‌های رایانه‌ای با وجود GeForce GTX 1080 افزایش قابل توجهی خواهد داشت. در ویدیو زیر می‌توانید اجرای بازی جدید Doom را بر روی این کارت گرافیک مشاهده کنید.

اما اجرای بازی‌های مدرن چیزی بیش از قرار دادن یک کارت گرافیک جدید در رایانه است. در ادامه، آنچه نویسنده‌ی وب‌سایت venturebeat در مورد این موضوع بیان داشته را از زبان او با هم می‌خوانیم:

من می‌خواهیم مطمئن شوم که بهترین تنظیمات ممکن را برای جلوه‌های بصری را از کارت گرافیکی که تنها چند صد دلار قیمت دارد، در اختیار داشته باشم. علاوه بر این نمی‌خواهم بدین منظور چندین ساعت را به گشت و گذار در بین منو‌های مختلف بگذرانم. همچنین می‌خواهم از بازی‌های خود ویدیو تهیه کرده و آن‌ها را به اشتراک بگذارم. همین‌طور می‌خواهم با قدرتی که کارت‌های گرافیکی ارائه می‌دهند، این ویدیوها را با ابزارهای حرفه‌ای ویرایش کنم. من نهایت قدرت ممکن را از رایانه خود انتظار دارم؛ ولی می‌خواهم قابلیت این را هم داشته باشم که بازی‌های خود را در تلویزیون و دیگر دستگاه‌ها نیز اجرا کنم. انویدیا تمامی این خواسته‌ها را برآورده می‌کند و قابلیت‌هایی برای رفع هر کدام از نیازهای مورد اشاره ارائه می‌دهد و علاوه بر این‌ موارد، امکانات دیگری را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بخش نرم‌افزاری انویدیا موسوم به GeForce Experience، به افراد کمک می‌کند تا کار بیشتری از دستگاه‌ خود بکشند. این بخش نرم‌افزاری به صورت خودکار جدیدترین درایورها را برای شما یافته و آن‌ها را نصب می‌کند و حتی می‌تواند تنظیمات را برای اجرای بازی‌های‌تان اعمال کند. در نتیجه بهترین نرم‌افزار ممکن برای سخت‌افزار خاص شما در دسترس‌تان قرار دارد. همچنین این مرکز نرم‌افزاری، شامل تعدادی ابزار برای ارائه‌ی امکانات کلیدی انویدیا است.

آنچه در مورد GeForce Experience بسیار جذاب به نظر می‌رسد، نوع کارکرد این بخش است. اگر تنظیمات را به صورت دستی و به درستی اعمال کنید، ممکن است برخی از بازی‌ها در رایانه شما بهتر اجرا شوند؛ اما ابزارهای انویدیا اینکار را تنها در چند ثانیه برایتان انجام می‌دهند. قطعا هر کاربری دوست دارد بهترین جلوه‌های تصویری را داشته باشد و در عین حال در زمان خود صرفه‌جویی کند.

نویسنده‌ی وب‌سایت یاد شده می‌گوید GeForce Experience اولین ابزار کمپانی انویدیا بوده که از آن استفاده کرده است و تجربه‌ی مثبت وی با این ابزار، او را مشتاق کرده تا از قابلیت‌های دیگر نیز استفاده کند. به گفته این شخص حالا این ابزارها به بخش همیشگی زندگی گیمینگ وی مبدل شده و حتی در هنگام کار نیز از آن‌ها استفاده می‌کند.

بخش GameStream شما را قادر می‌سازد تا بازی‌های مورد نظرتان را از طریق رایانه‌های مجهز به کارت گرافیک GTX 1080 در دیگر رایانه‌ها یا دستگاه‌ها استریم کنید. نویسنده venturebeat در ادامه اعلام کرده که ابتدا بازی را در یک لپ‌تاپ و پس از آن در یک تبلت انویدیا شیلد استریم کرده است. وی همچنین اقدام به استریم بازی در تلویزیون کرده و به گفته‌ی خود او، به دلیل تجربه‌ی خوبی که از این قابلیت کسب کرده، هر شب پیش از خواب حداقل نیم ساعت را به استریم بازی با تبلت انویدیا شیلد خود می‌گذراند.

انویدیا برای بهره‌وری

در این روزها، انویدیا به بخش غیرقابل انکاری در کار و اوقات فراغت گیمرها مبدل شده است. نویسنده‌ی venturebeat که یکی از متخصصین وب‌سایت GamesBeat نیز هست، می‌گوید که در شغل خود با ویدیوهای زیادی سروکار دارد. به همین دلیل وی مجبور به بررسی و تست نرم‌افزار‌های Open Broadcaster و Xsplit شده است. او برای استریم زنده، Xsplit را ترجیح می‌دهد؛ اما برای ضبط ویدیو از محیط بازی، هیچ ابزاری مثل Shadowplay شرکت انویدیا نمی‌تواند نیازهای وی را رفع کند.

Shadowplay علاوه بر ضبط دائمی محیط بازی‌های با کیفیت‌ بالا، یکسری کلیدهای میانبر را برای انجام کارهای سریع در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین نرم‌افزار یاد شده مانع از استفاده‌ی سایر گزینه‌های ضبط ویدیو نخواهد شد و این موضوعی است که گیمرها به آن علاقه زیادی دارند.

افزون بر آنچه اشاره شد، انویدیا یک ابزار داخلی دیگر را نیز به کاربر ارائه می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن در Xsplit اقدام به استریم زنده کرد. همچنین این ابزار باعث آسان‌تر شدن فرآیند ویرایش ویدیو در نرم‌افزار Adobe Premiere می‌شود. کدک متن‌باز NVENC انویدیا از پردازنده‌ی گرافیکی برای رمزنگاری ویدیوهای با کیفیت استفاده می‌کند؛ این یعنی در Xsplit یا OBS می‌توان کدک را بر روی NVENC تنظیم کرد که این اقدام باعث می‌شود مصرف CPU کاهش یابد. در نرم‌افزار Premiere می‌توان قابلیت رندر با پردازنده‌ی گرافیکی (GPU rendering) را فعال کرد و سرعت سیستم را افزایش داد؛ بنابراین مشاهده پیش‌نمایش ویدیوها نیز سریع‌تر خواهد شد. علاوه بر این موارد، روشی برای خروجی گرفتن کلیپ‌های NVENC از طریق Premiere وجود دارد که زمان ایجاد فایل خروجی را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. استفاده از این روش به طور شگفت‌انگیزی کاربردی است و شما را قادر می‌سازد تا کار بیشتری را در طول روز انجام دهید.

اهمیت بخش نرم‌افزاری انویدیا

البته انویدیا تنها شرکتی نیست که چنین نرم‌افزارهایی را به صورت رایگان و همراه با سخت‌افزارهای خود ارائه می‌دهد. چنین ابزارهایی در رایانه‌های اپل و ویندوز و کنسول‌های بازی سونی و مایکروسافت نیز دیده می‌شوند؛ اما نکته اینجاست که احتمالا نرم‌افزارهای انویدیا برای بسیاری از افراد کاربردی‌تر هستند.

شما می‌توانید بازی‌های پلی‌استیشن ۴ خود را با استفاده از دکمه‌ی Share ضبط کنید؛ اما فیلم نهایی در این شرایط خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد. می‌توان بازی‌های رایانه‌ای را از طریق Steam Link بر روی تلویزیون اجرا کرد، اما به عقیده‌ی نویسنده‌ی وب‌سایت venturebeat، این کار تجربه‌ی مطلوبی برای وی در بر نداشته؛ بنابراین همین کار را با تبلت انویدیا شیلد انجام داده است. وی اضافه کردن قابلیت‌های ایکس‌باکس به ویندوز را یک ایده‌ی دوست‌داشتنی‌ تلقی کرده؛ اما تا به این لحظه برای استفاده از این ویژگی‌ها مشتاق نشده است.

تفاوت در اینجاست که انویدیا نرم‌افزارهای خود را تنها بر مبنای اهداف بازاریابی تولید نمی‌کند. قابلیت‌های نرم‌افزاری این کمپانی را نمی‌توان صرفا به عنوان اضافه شدن ویژگی‌های دیگر در کنار کارت گرافیک ۱۰۸۰ دانست. آقای Huang مدیر اجرایی انویدیا این موضوع را خوب می‌داند که دلیل علاقه‌ی افراد برای خرید کارت گرافیک ۱۰۸۰، سرعت، کارایی و امکان اجرای بازی با رزولوشن 4K است و نه ویژگی‌های نرم‌افزاری خاصی که همراه با آن ارائه می‌شود.

Huang و انویدیا این موضوع را فهمیده‌اند که وقتی افراد مشتری این کمپانی شوند، برای خرید محصولات بعدی این شرکت، دیگر نیازی به فکر کردن در مورد سرعت، کارایی و عملکرد و وعده‌های تبلیغاتی ندارند. این افراد به دلیل تجربه‌ی کاربری خوب خود از محصولات انویدیا، به امتیازات بنچمارک‌ها نیز توجه نمی‌کنند. در عوض این کاربران فقط به تجربه‌ی کاربری استفاده از محصولات کمپانی مورد اشاره اهمیت می‌دهند که شامل مواردی چون استریم خانگی، ضبط ویدیو و بهینه‌سازی برای اجرای بازی‌ها می‌شود. دلایلی که به آن‌ها اشاره کردیم باعث می‌شوند تا افراد برای خرید کارت‌گرافیک‌های جدید و برزورسانی سخت‌افزارهای گرافیکی خود مجددا به سراغ محصولات انویدیا باز گردند.

شما در مورد کارت گرافیک‌ Geforce 1080 انویدیا و همچنین ابزارهای نرم‌افزاری این شرکت چه نظر دارید؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات