انویدیا از کارت گرافیک GTX 1080 رونمایی کرد

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
انویدیا ساعاتی پیش در جریان مراسمی زنده در آستین تگزاس، از کارت‌های گرافیک جدید خود بر مبنای معماری پاسکال، رونمایی کرد. پرچمدار جدید گرافیکی انویدیا که GTX 1080 نام دارد، از Titan X نیز قوی‌تر خواهد بود و در عین حال مصرف انرژی آن ۳ برابر بهینه‌تر است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انویدیا ماه گذشته با معرفی کارت گرافیک P100 (که مخصوص استفاده در سرورها است)، قدرت معماری پاسکال خود را به رخ کشید. کارت گرافیک GTX 1080 اما با وجود استفاده معماری پاسکال، برای مصارف معمولی مانند گیمینگ ساخته شده است. همان طور که انتظار می‌رفت، این کارت گرافیک نسبت به Titan X سریع‌تر بوده و از لحاظ مصرف انرژی نیز بهینه‌تر عمل خواهد کرد. نکته‌ی جالب اینجا است که کارت گرافیک جدید انویدیا به عنوان جایگزینی برای GTX 980 عرضه خواهد شد و در عین حال توان پردازشی آن از دو کارت گرافیک GTX 980 که به صورت SLI به هم متصل شده باشند هم بیشتر خواهد بود. درست مانند P100، کارت گرافیک GTX 1080 نیز با استفاده از فناوری ساخت ۱۶ نانومتری FinFET ساخته می‌شود.

کارت گرافیک GTX 1080

جن-هسون هوانگ، مدیرعامل انویدیا ادعا می‌کند که «GTX 1080 بزرگترین تلاش برای ساخت یک کارت گرافیک، چیپ و پردازنده در تاریخ است». هوانگ همچنین می‌گوید بودجه‌ی تحقیق و توسعه‌ی این کارت «چندین میلیارد دلار» و زمان توسعه‌ی آن بیش از دو سال بوده است. او اضافه می‌کند:

اگر همین مقدار تلاش را صرف برنامه‌های فضایی کنید، مطمئن هستم می‌توانید به مریخ برسید.

انویدیا GTX 1080 را تبدیل به رویای هر گیمری کرده است. در جریان مراسم انویدیا و قبل از رونمایی از این کارت گرافیک، هوانگ تعدادی از بازی‌های جدید مانند The Division، و Rise of Tomb Raider را روی بالاترین تنظیمات ممکن و در رزولوشن بالا و نرخ فریم بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد. سپس در میان تشویق جمعیت حاضر در مراسم اعلام کرد که این بازی‌ها روی کارت گرافیک جدید اجرا شده‌اند.

مدیرعامل انویدیا ادعا می‌کند که «GTX 1080 بزرگترین تلاش برای ساخت یک کارت گرافیک، چیپ و پردازنده در تاریخ است»

بازی Rise Of Tomb Raider به خوبی قدرت GTX 1080 را به نمایش گذاشت. هنگام اجرای بازی، هوانگ نشان داد که GTX 1080 در حال کار روی فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز بود و حافظه‌ی آن در فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز کار می‌کرد. این اعداد نشان می‌دهند GTX 1080 از تمامی کارت‌های گرافیک امروزی سریع‌تر است. حتی بهترین کارت گرافیک‌های نسل قبل تنها در حالت اورکلاک شده و با استفاده از خنک کننده‌ی نیتروژن مایع می‌توانند غول جدید انویدیا را شکست دهند. نکته‌ی جالب‌تر اینجاست که در جریان معرفی و دموی بازی‌ها، GTX 1080 تنها با استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی بادی خنک می‌شد؛ هرچند دمای آن به ۶۷ درجه‌ی سانتی گراد رسیده بود.

GTX 1080

در بین تکنولوژی‌های جدیدی که GTX 1080 از آن‌ها استفاده می‌کند، قابلیتی با نام «نمایش چندگانه‌ی همزمان» (simultaneous multi-projection) به بازی‌ها کمک می‌کند تا هنگام اجرا روی سه مانیتور به صورت همزمان، یا اجرا بر روی مانیتورهای فوق عریض با نسبت تصویر 21x9 کمتر دچار اعوجاج شوند. این تکنولوژی همچنین GTX 1080 را برای رندر کردن تصاویر واقعیت مجازی بسیار بهینه می‌کند. هوانگ می‌گوید GTX 1080 هنگام استفاده از نمایش چندگانه برای رندر کردن تصاویر واقعیت مجازی، دوبرابر از Titan X سریع‌تر است.

GTX 1080 در تاریخ ۲۷ می سال جاری و با قیمت ۵۹۹ دلار عرضه خواهد شد. نسخه‌ای از این کارت گرافیک با نام «نسخه‌ی بنیانگذاران» (founders edition) که توسط خود انویدیا طراحی شده است نیز با قیمت ۶۹۹ دلار عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد عمده تفاوت این نسخه، سیستم خنک کننده‌ی آن باشد. انویدیا همچنین اعلام کرده است که GTX 1070 در تاریخ ۱۰ ژوئن و با قیمت ۳۷۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد.

از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری، GTX 1080 قدرت پردازشی برابر با ۹ ترافلاپ خواهد داشت و از ۸ گیگابایت رم GDDR5X جدید مایکرون استفاده خواهد کرد. GTX 1070 نیز با داشتن قدرت پردازشی ۶.۵ ترافلاپ از Titan X سریع‌تر خواهد بود و به ۸ گیگابایت رم GDDR5 مجهز است. انویدیا جزئیات فنی بیشتری از هیچکدام از این دو کارت ارائه نکرده است.

البته نباید از یاد برد که انویدیا تنها شرکتی نیست که در سال جاری سخت‌افزار گرافیکی جدید معرفی می‌کند. انتظار می‌رود AMD نیز کارت‌های گرافیک جدید خود بر مبنای تکنولوژی پُلاریس را در تابستان معرفی کند. AMD نیز احتمالاً مانند انویدیا با معرفی کارت‌های گرافیک جدید خود تمرکز ویژه‌ای روی بهینگی مصرف انرژی خواهد داشت. البته به نظر می‌رسد پلاریس بیشتر مناسب لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کارت‌های گرافیک ارزان قیمت (زیر ۳۰۰ دلار) باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات