سافایر کارت گرافیک R9 290 Vapor-X OC را عرضه می‌کند

یک‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
Sapphire یکی از تولیدکنندگان خوب کارت گرافیک است و معمولاً همکاری نزدیکی با AMD دارد که نتیجه‌ی آن رونمایی از کارت گرافیک‌های کارآمد و قدرتمند است. Radeon R9 290 دومین تراشه‌ی قدرتمند AMD است که سافایر برای آن برد و سیستم خنک‌کاری خوبی تدارک دیده و کارت گرافیک R9 290 Vapor-X OC را رونمایی کرده است. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های این کارت گرافیک می‌پردازیم.
تبلیغات

سافایر R9 290 Vapor-X هم مثل سایر کارت گرافیک‌های مجهز به تراشه‌ی R9 290 ای‌ام‌دی، دارای 2560 پردازنده‌ی استریم است. 4 گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با سرعت 1400 مگاهرتز معادل 4.6 گیگابایت در ثانیه روی آن تعبیه شده و سرعت کلاک پردازنده‌ی آن 1030 مگاهرتز است. برای اورکلاک کردن هسته از قطعات با کیفیتی برای ساخت محصول استفاده شده؛ به خصوص مدارات کنترل توان که از کنترل توان دیجیتال و همچنین رگولاتورهای ولتاژ Aero6 بهره می‌برد. Aero6 با استفاده از ترانزیستورهای توان بالای Direct-FET، توان لازم را به پردازنده‌ی گرافیکی، حافظه و مدارات کنترلی می‌رساند.

در نهایت سیستم خنک‌کاری Vapor-X است (وِیپِر ایکس تلفظ می‌شود) که مسئولیت خنک‌کاری بی‌صدا و خوب تراشه و مدارات توانی را برعهده می‌گیرد.

sapphire-radeon-r9-290-vapor-x-oc3

این سیستم خنک‌کاری حرفه‌ای از ساختار سه فنه‌ی سافایر به نام Tri-X بهره می‌برد که خود دارای 5 لوله‌ی حرارتی است. لوله‌ی حرارتی اصلی، 10 میلی‌متری است و دو لوله‌ی 8 میلی‌متری و دو لوله‌ی 6 میلی‌متری دیگر در کنار آن برای انتقال گرما از طریق ماده‌ی فرار، تعبیه شده است.

سه فن 90 میلی‌متری هم از پره‌هایی با طراحی ایرودینامیک استفاده می‌کنند که علاوه بر افزایش جریان هوا، صدای کمی نیز تولید می‌نمایند. هر یک از فن‌ها دارای دو بیرینگ ضد گرد و خاک است.

sapphire-radeon-r9-290-vapor-x-oc-5

سیستم خنک‌کاری Vapor-X یکی از کارآمدترین و در عین حال کم‌صداترین سیستم‌های خنک‌کاری برای کارت گرافیک‌هاست و احتمالاً پس از بررسی منتقدین، نمره‌ی خوبی دریافت می‌کند.

رنگ‌بندی محصول هم ترکیبی از آبی و مشکی است که به شکل زیبایی انجام شده است. یک صفحه‌ی فلزی هم روی سطح پشتی کارت گرافیک قرار گرفته که در زیباتر شدن آن بی‌اثر نیست.

sapphire-radeon-r9-290-vapor-x-oc-4

یک ویژگی مهم این کارت گرافیک که احتمالاً بسیاری از کاربران حرفه‌ای قرار است از آن در اورکلاک‌کردن محصول استفاده کنند، وجود دو بایوس است. در مواقعی که اورکلاک به درستی صورت نگرفته، تنها با زدن یک کلید می‌توان بایوس اصلی که امکان بروزرسانی آن وجود دارد را جایگزین بایوسی که تنظیمات مناسبی ندارد کرد و مراحل اورکلاک را برای دستیابی به نتیجه‌ی بهتر مجدداً تکرار نمود.

در پایان اضافه می‌کنیم که این کارت گرافیک قدرتمند پهنای باند بسیار بالایی دارد و بهتر است روی مادربوردهایی که به اسلات PCI Express 3.0 مجهز شده‌اند سوار شود؛ گرچه در صورت استفاده روی PCI Express 2.0 هم افت کارایی آن چندان جدی نیست.

قیمت محصول نسبت به کارت گرافیک مرجعی که AMD معرفی کرده، حدود 15 تا 20 درصد بالاتر است و به زودی روانه‌ی بازار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات