جدال مایکروسافت و سونی سکانس سوم برداشت اول: «نبرد بازی های انحصاری»

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت و سونی 3 نسل است که برای تصاحب خانه‌های گیمر‌ها با کنسول‌های خود، در نبرد با یکدیگر به سر می‌برند. هرچند سونی رقیبی کهنه‌کارتر است و فعالیت خود را در سال‌های پایانی هزاره دوم (سال1991) به صورت جدی با کنسول PS1 شروع کرد، اما مایکروسافت کنسول خود را در سال 2002 وارد بازار کرد.
تبلیغات

بازی‌های انحصاری را می‌توان یکی از رکن‌های مهم پیروزی یک کنسول در جنگ با رقبا دانست. بازار بازی های انحصاری به 3 قسمت سونی،مایکروسافت و نینتندو تقسیم می‌شود. تکلیف نینتندو در بازار مشخص است؛ عرضه ی بازی های خانوادگی وسرگرم‌کننده در دستور کار این شرکت است، اما در سوی دیگر دو شرکت مایکروسافت و سونی سعی دارند در همه سبک‌ها و ژانرها دست مصرف کنندگان را در انتخاب محصول باز بگذارند.

بگذارید مهم بودن موضوع را برای شما روشن کنم، مایکروسافت و سونی سود کمی را از فروش کنسول های خود به دست می‌آورند برای مثال سونی از فروش کنسول خود 9 دلار و مایکروسافت از فروش کنسولش 14 دلار نصیبش می شود (در این آمار هزینه خرده فروشان و کارگران نیز حساب شده است). سود شرکت‌های مایکروسافت در بازی‌های چندپلتفرمی بسیار کمتر از بازی‌های انحصاری است.

این دو شرکت از فروش هر بازی انحصاری 30 درصد قیمت بازی را برای خود نگه می‌دارند که اگر یک بازی انحصاری که قیمتی 50 تا 60 دلاری دارد را به طور متوسط 50 دلار حساب کنیم، در مجموع سود حاصل می شود 15 دلار! یک بازی انحصاری خوب حداقل یک میلیون نسخه فروش دارد. شرکت سونی با زیرکی تمام تعداد بازی‌های انحصاری خود را در سالی که کنسول‌های نسل هشتمی منتشر می‌شوند افزایش داده تا اذهان عمومی را به خود متوجه کند. برای مثال مایکروسافت در سال 2013 برای کنسول 360 خود فقط بازی «چرخ دنده های جنگ داوری» را داشت اما در آن سو سونی با قدرت به میدان آمده بود و حتی با یکی از قوی‌ترین بازی های نسل هفتم به نام «آخرین ما» پای به پیکار گذاشت که همین اقدامات بسیار تاثیر گذار بود. حتی در کنفرانس اول خود به جای نشان دادن کنسول خود به معرفی بازی‌های انحصاری پرداخت.

در این مقاله به سراغ محتوا و شبکه های مخصوص این دو کنسول نمی رویم و در مقاله ای دیگر به بحث پیرامون این مسائل خواهیم پرداخت.

نگاهی به عناوین انحصاری منتشر شده Xbox ONE

Forza Motorsport 5 

exclusive-games-forza

سبک مسابقه‌ای همیشه یکی از سبک های پرطرفدار نزد مصرف کنندگان بوده است، بنابراین مایکروسافت با یکی از مهم ترین انحصاری‌های خود که نمایش پرفروغی در نسل هفتم داشت وارد رقابت شد تا به مبارزه با Gran Turismo 6 رقیب قدر خود بپردازد. البته این بازی از انتشار همزمان با کنسول XBOX ONE دچار لطماتی در فروش شد. در واقع آماده‌سازی بازی با تاخیر روبرو بوده است، اما فشار مایکروسافت باعث شده تیم سازنده کار خود را با سرعت انجام بدهند و همین موضوع باعث شد تا بازی با مشکلات گرافیکی همراه شود. با این حال از این بازی استقبال خوبی شد.

Ryse Son of Rome

exclusive-games-ryse

بازی که قرار بود در نسل هفتم منتشر شود اما به دلیل تاخیر زیاد، انتشار آن به نسل هشتم موکول شد. این بازی که از موتور قدرتمند کرای انجین 3 که یکی از پرقدرت‌ترین موتورهای بازی‌سازی است و می‌توان قدرت این بازی را در بازی Crysis 3 مشاهده کرد. شاید تاخیرهای پی‌دی‌پی در انتشار بازی صدماتی جدی به فروش آن وارد کند.

شاید این بازی در گرافیک حرفی برای گفتن داشته باشد، اما قطعا در خط داستانی و شیوه بازی دارای مشکلاتی نظیر خطی و یکنواخت بودن و فقدان هوش مصنوعی مناسب است.

Dead Rising 3

exclusive-games-deadrising

کپکام یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های بازی‌سازی ژاپنی است که با انتشار یک بازی انحصاری برای 2 کنسول مایکروسافت خواسته عدم انتشار بازی Deep Down برای کنسول های مایکروسافت را به نوعی جبران کرده باشد!

سبک زامبی‌کشی یکی از سبک های درآمدزا در صنعت بازی است. اگر این سبک با گرافیک خوب و شیوه بازی و خط داستانی روان همراه باشد، می‌تواند به جدول پرفروش‌ترین‌ها راه یابد. بازی Dead Rising 3 هرچند نمی توان یک گرافیک نسل هشتمی را در آن دید، اما با یک گیم‌پلی خوب و روان توانسته تا انتظارات را بر آورده کند و حتی به فروش 0.61 میلون نسخه برسد، که در جایگاه دوم درلیست پرفروش های نسل هشتم مایکروسافت جای می‌گیرد. این در حالی است که رقیب آن، یعنی فورزا توانسته 0.86 نسخه بفروشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات