آیا مدیرعامل جدید مایکروسافت تصمیم به فروش بخش ایکس‌باکس خواهد گرفت؟

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
در گذشته صحبت‌هایی در خصوص اینکه مایکروسافت ممکن است بخش ایکس‌باکس خود را به فروش بگذارد شنیده می‌شد، اما مشخص نبود که کدام کمپانی ممکن است به مالکیت بر این کسب و کار علاقه داشته باشد. همین طور با توجه به اینکه اخیرا مایکروسافت حقوق انحصاری بازی Gears of War را از آن خود کرده و همچنان به تاکید بر این نکته که مالکیت بر سری Halo یکی از بخش‌های مهم استراتژی بازی‌های این کمپانی طی چندین سال آینده محسوب می‌شود، تصور وجود چنین معامله‌ای از پیش هم سخت‌تر خواهد شد.
تبلیغات

 با وجود آنچه ذکر شد، هیچ یک از این مسائل نمی‌تواند مایکروسافت را از اتخاذ چنین تصمیمی منع کند؛ از جنبه‌ی دیگر می‌توان گفت که مالکیت بر حقوق انحصاری این بازی‌ها، می‌تواند باعث بالاتر رفتن منفعت کسب شده از سوی این شرکت طی چنین معامله‌ای شود و دست بالاتر را در اختیار ردموند قرار دهد.

دلیل بیان چنین پرسشی ساده است؛ ساتیا نادلا به هیچ عنوان یک مرد علاقه‌مند به دنیای بازی نیست، او پس از پیوستن به مایکروسافت در سال 1992، نقشی حیاتی در تیم تجاری این کمپانی بازی کرد و به نحوی مغز متفکر پشت پرده در خصوص حرکت این کمپانی به سمت سرویس‌های ابری محسوب می‌گردد. نادلا حتی در ایمیل خود به کارمندان مایکروسافت که هفته گذشته منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به قصد و تلاش خود برای تمرکز بر بخش بازی یا محصولات مصرفی نکرده است. در عوض او در خصوص عرضه‌ی محصولات با سرعت بیشتری به بازار و نیز درک  اهمیت زمینه‌هایی نظیر موبایل و سرویس‌های ابری صحبت کرد و بر آن‌ها تاکید ورزید.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، به نظر می‌رسد نادلا تصمیم خواهد داشت که مایکروسافت را به شرکتی فرز و چابک بدل نماید؛‌ هر چه باشد غول نرم‌افزاری در حقیقت هم غول محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیمات سریع و اجرای چالاک آن‌ها به منظور ارائه بدون تاخیر محصولات به بازار که به هماهنگی کامل میان بخش‌های عظیم شرکت نیاز دارد در چنین سطحی ساده به نظر نمی‌رسد.در صورتی که نادلا به این جمع بندی برسد که آینده‌ی مایکروسافت در نرم‌افزار و سرویس‌ها نهفته است، بطور منطقی اولین بخشی که سرنگون خواهد شد، بخش ایکس ‌باکس خواهد بود. صنعت بازی یکی از حیطه‌های دشوار از نظر درآمدزایی است و با حاشیه سود پایین، هیچ تضمینی وجود ندارد که طی سال‌های آینده مایکروسافت بتواند به شیوه‌ی موثری تمامی گیمرهای ایکس‌باکس را به سمت سرویس‌های ابری خود هدایت کرده و زندگی آن‌ها را همچنان به خدمات خود وابسته نگاه دارد. بر همین اساس ما فکر می‌کنیم این احتمال وجود خواهد داشت که نادلا، از زیر چشم نگاهی به خریداران احتمالی بخش ایکس‌باکس این کمپانی داشته باشد.

fe413ea6-6418-4dba-b28a-3bf299d17fe1

سوال بزرگ بعدی این خواهد بود که در اصل کدام کمپانی ممکن است مایل به مالکیت بر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت باشد؟ ممکن است سونی در چنین وضعیتی در صدد از میان بر داشتن قدرترین رقیب خود برآید و با هزینه‌ای احتمالا هنگفت یکه‌تازی آینده‌ی خود در این عرصه را تضمین نماید. حدس و گمان‌هایی نیز در خصوص تمایل اپل و گوگل برای ورود به این بازار وجود دارد که یک شروع سریع با ایکس‌باکس آماده می‌تواند نقطه آغاز ترغیب کننده‌ای برای آن‌ها باشد. فراتر از این، بسیار مشکل است که حدسی در خصوص دیگر کمپانی‌های احتمالی داشته باشیم که حاضر به خرج میلیاردها دلار به منظور تصاحب این بخش مهم باشند.

در صورتی که نادلا تصمیم داشته باشد که تنها بر روی سرویس‌های مرکزی مایکروسافت تمرکز نماید، بطور قطع با بخش ایکس‌باکس به مشکل برخورد خواهد کرد. مشخص است که کمپانی‌های اندکی می‌توانند مشتریان احتمالی تصاحب این بخش باشند و این معامله نیز به سختی گره خواهد خورد ولی به طور قطع هرگاه تصمیمی در کار باشد، راهی هم برای آن پیدا خواهد شد. غافلگیر نخواهیم شد اگر سال آینده در موقعیت مشابهی، مطلع شویم که ایکس‌باکس به مالکیت دیگری نقل مکان کرده است امیدواریم هر تصمیمی که مایکروسافت در خصوص بخش ایکس‌باکس بگیرد، در راستای بهبود و رشد آن باشد و نه در جهت نابودی آن!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات