iFixit قلب کنسول سونی را گشود؛ حافظه و پردازشگر معرفی نشده در بطن PS4 کشف شد

یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
با ورود هر محصول مهم به بازار، نوبت متخصصان سخت‌افزاری می‌رسد تا به قلب آن سرک بکشند و اطلاعات پنهان و اعلام‌نشده‌ای که در آن وجود دارد را برای عموم افشا کنند. با ما همراه باشید تا پرده از رازهای پنهان در قلب کنسول جدید سونی‌ برداریم.
تبلیغات

بعد از گشودن کنسول توسط تیم متخصص iFixit و سرک کشیدن به قلب PS4، مشخص شد که بخش‌های دیگری همچون پردازنده جداگانه به‌همراه حافظه جانبی در ماشین ژاپنی‌ها به خدمت گرفته شده است که کسی تا پیش از این از وجود آن‌ها خبر نداشت. اما این حافظه و پردازنده چقدر قدرت دارند؟ در مقابل اژدهای هشت هسته‌ای AMD و حافظه RAM هشت گیگابایتی که در قلب این کنسول قرار دارد، تنها می‌توان گفت هیچ. حافظه جانبی و مخفی کنسول سونی از نوع DDR3 SDRAM با گنجایشی به کوچکی تنها 2Gb است. دقت کنید که Gb با GB تفاوت دارد و گیگابیت (Gb) اندازه‌ای معادل یک هشتم گیگابایت (GB) دارد.این یعنی حافظه جانبی این کنسول بازی تنها 256 مگابایت گنجایش دارد. درکنار آن، پردازنده جانبی کم مصرف و کوچک با نام SCEI CXD90025G که براساس معماری ARM ساخته شده، نیز به خدمت گرفته شده تا به پردازش‌های جانبی و کوچک در حد توان خود بپردازد. اما این پردازش‌ها چه مواردی را شامل می‌شوند، هنوز کسی خبر ندارد. تنها در این زمینه حدس‌هایی می‌توان داشت که در ادامه آن‌ها را برایتان بازگو می‌نماییم.

یکی از موضوعاتی که احتمال استفاده از این دو موتور پردازشی کوچک را قوی می‌کند، ظبط ویدیوهای 15 دقیقه‌ای از گیم پلی بازی‌هاست. حدس دوم به کم کردن بار روی هارد سخت کنسول، با کم کردن زمان دسترسی به آن باز می‌گردد، چرا که PS4 به گونه‌ای طراحی شده تا در حداقل زمان ممکن به پردازش و شروع دوباره بازی‌ها و آپدیت گیم پلی، حتی در هنگامی که کنسول خاموش می‌شود، بپردازد. بنابراین یکی از کاربردهای این پردازنده جانبی می‌تواند ذخیره روند فعلی بازی شما برای شروع دوباره با سرعت بیشتر باشد تا بدین ترتیب در بازی‌ها، ادامه بازی خود را را با سرعت بیشتری آغاز کنید. مورد دیگر به پل جنوبی کنسول، همچون درایورها و کمک به PlayStation Network باشد. به‌علاوه حدس‌هایی هم برای کمک به دانلود کردن در پس‌زمینه فعالیت‌های دیگر کنسول یا استفاده از آن در اجرای پردازش‌های کنسول در حالت آماده به کار زده می‌شود. حتی در این بین صحبت‌هایی از استفاده از این پردازنده برای اجرای DRM که برای حفاظت از بازی‌ها در برابر کپی کردن استفاده می‌شود، به گوش می‌رسد.

با تمامی این حرف‌ها،‌ اگر سونی قرار باشد هرگونه استفاده‌ای از پردازنده و حافظه جانبی داشته باشد، این استفاده ربطی به بهبود گیم پلی یا جلوه‌های بصری در بازی‌های آینده ندارد. اما به‌طور کلی می‌تواند دستیاری کم مصرف برای غول هشت هسته‌ای Jaguar که از دو دسته پردازنده چهارهسته‌ای با فرکانس 1.6 گیگاهرتز تشکیل شده است و بار پردازش اصلی را بر دوش می‌کشد، باشد. همچنین حافظه با گنجایش اندک در مقابل حافظه 8 گیگابایتی (GB) از نوع GDDR5 در هنگام اجرای بازی‌ها حرفی برای گفتن ندارد.

در آخر می‌خواهیم گذری هم به PS3 و نسل قبلی داشته باشیم. صحبت‌های بالا در رابطه با کنسول جدید سونی در حالی است که نسل قبلی این دستگاه‌، تنها 256 مگابایت حافظه برای پردازش‌های اصلی و 256 مگابایت برای بازی‌ها تدارک دیده بود. اما با گذشت این چند سال و رسیدن نسل بعد، این حافظه جانبی کنسول سونی است که با گنجایشی 256 مگابایتی به بازار می‌آید. حافظه‌ایکه حتی کاربرد آن نیز معین نیست. به واقع که قطار پیشرفت در سخت‌افزار کنسول‌های بازی سرعت بسیاری به خود گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات