تفاوت قدرت پردازش گرافیکی PS4 و Xbox One فراتر از تصور است

تفاوت قدرت پردازش گرافیکی PS4 و Xbox One فراتر از تصور است

بار دیگر پردازنده گرافیکی دو کنسول بازی قدرتمند نسل جدید، یعنی پلی‌استیشن 4 سونی و ایکس‌باکس وان مایکروسافت مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. نتایج به دست آمده از این بررسی نشان می‌دهد که این دو کنسول بازی در زمینه GPU و قدرت پردازش گرافیکی با یکدیگر تفاوت‌های آشکاری دارند.

می‌دانیم که پلی ‌استیشن 4 نسبت به ایکس ‌باکس وان از پردازنده گرافیکی قوی‌تری بهره می‌برد. به این‌ها ابعاد کوچک‌تر، طراحی جذاب‌تر و البته 100 دلار قیمت پایین‌تر را نیز اضافه کنید.

طی بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده بود، مشخص گردید که GPU به کار رفته در PS4 تا 50٪ هسته‌های Shader بیشتری دارد. اکنون طی آزمایش‌ها جدیدتر مشخص شده که پردانده گرافیکی به کار رفته در کنسول سونی دو برابر ایکس ‌باکس جدید ROP دارد. ROP یا «واحد خروجی رندر» درواقع یکی از آخرین مراحل رندر کردن یک فریم در پردازنده‌های گرافیکی است. ROP دو برابر در PS4 بدین معنا است که نرخ پر کردن پیکسل‌ها دو برابر می‌گردد. در زیر می‌توانید فرمول محاسبه نرخ پر کردن پیکسل‌ را مشاهده کنید. PS4 دارای فرکانس کلاک هسته 800 مگاهرتز و واحد خروجی رندر 32 است. درنتیجه طبق فرمول زیر Pixel Fill Rate آن برابر با 25.6 گیگاپیکسل بر ثانیه می‌شود:

Pixel Fill Rate = Core Clock Speed x ROPs

که وقتی شما با کیفیت 1080p مشغول بازی هستید، نرخ پرکردن پیکسل لزوما به‌معنای عملکرد بهتر در اجرای بازی‌ نیست. GPUهای مدرن تمرکز اصلی خود را روی افزایش Texture Fill Rate (یعنی تعداد پیکسل‌های بافتی که یک GPU می‌تواند در یک ثانیه رندر کند) می‌گذارند، چرا که افزایش این نرخ تأثیر قابل توجهی روی عملکرد واقعی پردازنده گرافیکی دارد.

Texture Fill Rate = Core Clock Speed x Number of TMUs

PS4-and-Xbox-One-GPU-mid

تصویر فوق نشان می‌دهد درحالی‌که Xbox One از پردازنده گرافیکی سطح پایین Bonaire بهره می‌برد، PS4 مجهز به یک پردازنده گرافیکی قدرتمندتر (HD 7800) با هسته Pitrairn است که هم مصرف انرژی بهینه‌تر و هم عملکرد مناسب‌تری دارد.

اما فقط استفاده از سخت‌افزار قوی‌تر تضمین‌کننده برتری یک کنسول نیست.باید دید که توسعه‌دهنده‌گان و تولیدکنندگان بازی‌ها، کدام کنسول را ترجیح خواهند داد.

اگر توسعه‌دهندگان بازی‌ها بخواهند پایه بازی‌هایشان را سازگاری با سخت‌افزار ایکس‌باکس قرار دهند، احتمالا  گرافیک بازی‌ها در هر دو کنسول یکسان خواهد بود. این بدان معنا است که شاید برخی توسعه‌دهندگان بخواهند بازی‌های خود را برای استفاده حداکثری از سخت‌افزار PS4 بهینه‌سازی کنند، اما در اغلب موارد بازی‌های مشترک بین ایکس باکس و پلی استیشن از یک سطح گرافیک برخوردار خواهند بود.

به هر حال فعلا باید صبر کنیم و ببینیم پس از عرضه رسمی این کنسول‌ها دنیای جدید بازی به چه سمتی پیش خواهد رفت! نظر شما در این باره چیست؟ به‌نظر شما آیا سونی می‌تواند با اتکا به سخت‌افزار قدرتمندتر و در عین‌حال قیمت پایین‌تر خود مایکروسافت را پشت سر بگذارد؟

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید