نتایج یک پژوهش در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که انجام بازی‌های کامپیوتری باعث جوان تر شدن ذهن می‌شود

یک‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
همه‌ی ما راجع به تاثیرات فراگیر و مخرب بازی‌های کامپیوتری نظیر سندرم پیترپن (علائم عدم تمایل فرد به بزرگ شدن و پذیرش مسئولیت) و بعضا خشونت بیش از حدی که بعضی از این بازی‌ها در پی دارند کم و بیش چیزهایی شنیده‌ایم. اما اکنون اثبات شده که نقش بازی‌های کامپیوتری درجوان نگه داشتن ذهن، درست همانند شعاری است که نینتندو در مورد مجموعه بازی‌های Brain Age داده بود: «این بازی‌ها از پیر شدن مغز جلوگیری می‌کنند».
تبلیغات

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در دوره‌ ای 4 ساله، گروهی از افراد را به منظور انجام یک بازی سفارشی به کار گرفتند. طبق گزارشی از نیویورک تایمز، وظیفه بازیکن رانندگی با یک وسیله‌ی نقلیه وشناسایی همزمان علائمی مشخص و از قبل تعریف شده بر روی جاده بود. علاوه بر این بازیکن نباید واکنشی به علائم نامربوط نشان می‌داد. البته این بازی در حد و اندازه‌ی بازی‌ Grand Auto Theft مهیج نبود! اما توانست ارتباط بین سن و توانایی انجام کارهای مشکل و همزمان (multitasking) را نمایان سازد. بعد از آموزش و انجام بازی، افراد بین 60 تا 80 سال آزمایش توانستند در حد کسی که کسری از سن آنها را دارد ( و البته در انجام این بازی مهارتی ندارد) ظاهر شوند. مهم‌تر از همه اینکه این تجربه، بهره‌وری مغز این افراد را در تعامل با محیط خارج بازی و دنیای واقعی نیز افزایش داد.

برای اثبات تصادفی نبودن این پدیده، محققان از دستگاه ثبت نوار مغز برای بررسی فعالیت‌های مغزی افراد مسن‌تر استفاده کردند و دریافتند که هنگام بازی، فعالیت امواج الکتریکی مغزی در جلوی سر این افراد که رابطه‌ی مستقیم با «توجه» دارد مشابه نمونه‌ی آن در جوانان، شده است.

این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا به منظور بهبود عملکردهای شناختی نظیر حافظه، دریابند که بر روی کدام نواحی از مغز باید کار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات