پلی استیشن 4 تنها 5 گیگابایت از 8 گیگابایت حافظه رم را در اختیار بازی ها قرار می‌دهد

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
اخیرا شایعاتی مبنی بر اشغال 3.5 گیگابایت از 8 گیگابایت حافظه رم توسط خود سیستم‌عامل کنسول بازی PS4 مطرح شد و گفته شد که تولیدکنندگان بازی تنها به 4.5 گیگابایت از حافظه رم دستگاه، دسترسی دارند؛ این موضوع موج تازه‌ای را بین خوره‌های بازی به راه انداخت و بسیاری از این بابت ابزار نگرانی کردند، حال سونی به‌صورت رسمی بیانیه‌ای را منتشر کرده و به توضیح آن پرداخته است.
تبلیغات

این موضوع اولین‌بار توسط یک تولیدکننده اروپایی بازی با نام Digital Foundry مطرح شد و پس از بالا گرفتن آن در انجمن‌های مختلف بازی، سونی نسبت به توضیح دو نوع از حافظه با نام‌های direct-memory و flexible-memory در پلی استیشن 4 اقدام کرد:

ما قصد داریم درک نادرست در رابطه با سیستم حافظه مستقیم و انعطاف‌پذیر را شفاف‌سازی کنیم. این موضوع که حافظه انعطاف‌پذیر (flexible) دراختیار سیستم‌عامل PS4 قرار دارد و زمانی‌که بازی ها به آن نیاز داشته باشند باید آزاد شود، درواقع درست نیست. در حقیقت:حافظه مستقیم یا Direct Memory همچون قبل دردسترس بازی ها است و توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌طور کامل به آن دسترسی داشته باشند.حافظه انعطاف‌پذیر یا Flexible Memory توسط سیستم‌عامل PS4 و برای بازی‌ها مدیریت می‌شود، این سیستم حتی به بازی ها اجازه می‌دهد تا از حافظه مجازی FreeBSD نیز استفاده کنند. این حافظه 100 درصد دراختیار بازی‌ها است و هرگز توسط سیستم‌عامل استفاده نمی‌شود (منظور حافظه مجازی FreeBSD) و توسعه‌دهندگان به‌راحتی قادر به استفاده از آن خواهند بود.
PS4

پس از انتشار این بیانیه که در آن اصلا مشخص نشده که سونی چقدر از 8 گیگابایت حافظه را برای سیستم‌عامل کنسول بازی PS4 رزرو کرده، Digital Foundry اطلاعات ارائه شده را این گونه بروز کرد:

ما متوجه شدیم که علاوه بر 4.5 گیگابایت حافظه رم آزاد یک گیگابایت حافظه ترکیبی از Page و رم را دراختیار داریم. 512 مگابایت از این 1 گیگابایت حافظه از 8 گیگابایت حافظه رم GDDR5 دستگاه گرفته می‌شود و 512 مگابایت دیگر از نوع Page است، چیزی شبیه به حافظه Swap ویندوز که از فضای دیسک سخت گرفته می‌شود. به این ترتیب از 8 گیگابایت حافظه رم GDDR5 پلی استیشن 4 تنها 5 گیگابایت آن دراختیار تولیدکنندگان بازی است.

اما یک کمپانی دیگر به‌نام NeoGAF اعلام کرده که 6 گیگابایت از 8 گیگابایت حافظه رم دراختیار بازی سازان است.

با این توضحیات هنوز دقیقا مشخص نیست که بازی سازان چقدر از حافظه رم را دراختیار خواهند داشت و سسیستم عامل پلی استیشن 4 چرا باید 3 گیگابایت از حافظه را رزرو خود کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات