بازی جی تی ای هرگز از آمریکا خارج نمیشود؛ چرا؟
بازیهای Grand Theft Auto همواره بر طنزآمیزکردن زندگی آمریکایی تمرکز داشت و صحنهی اصلی ماجراهایش را نسخههای تخیلی از شهرهایی چون نیویورک، لسآنجلس و میامی تشکیل دادهاند. دلیلش هم از نگاه سازندگان روشن است: «هیچ جایی مثل ایالات متحده وجود ندارد.»
دن هاوزر، همبنیانگذار استودیو راکاستار، در پادکست لکس فریدمن توضیح داد که چرا بازیهای GTA همواره به در آن شهرها جریان دارند: «ما همیشه فکر میکردیم هویت GTA با فرهنگ آمریکایی گره خورده و ساخت نسخهای کامل از بازی در شهری مثل لندن یا جای دیگر، چندان کار نمیکند. برای آن فضا به اسلحه، شخصیتهای اغراقآمیز و بستر فرهنگی خاصی نیاز داشتیم.»
بهگفتهی هاوزر، مجموعهی GTA بیش از ۲۵ سال است که جامعهی آمریکا را با نگاهی طنز و گزنده به تصویر میکشد؛ گویی نسخهای روانپریش از کتابی از چارلز دیکنز باشد. شخصیتهایش اغراقآمیزند اما درعینحال واقعی به نظر میرسند و همین ترکیب واقعیت و اغراق است که GTA را جذاب میکند.
بازی بدون نیاز به تخیل افراطی، از واقعیتهای تاریخ و فرهنگ آمریکا الهام میگیرد؛ از زندگی روزمره گرفته تا خودروهایی که گیمرها عاشق رانندگی با آنها هستند.
هاوزر میگوید: «احساس میکردیم GTA در ذات خود دربارهی آمریکا است، شاید از نگاه یک ناظر بیرونی و همین ویژگی هستهی اصلیاش بود، چیزی که در جای دیگر به همین شکل جواب نمیداد.»
راکاستار در ابتدا قصد داشت جی تی ای ۶ را پاییز امسال منتشر کند؛ اما انتشارش را به ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) موکول کرد. این بازی ابتدا برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر میشود و نسخهی کامپیوتر آن بعداً عرضه خواهد شد. قیمت نهایی هنوز اعلام نشده، اما پیشبینی میشود بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار باشد.