نرم‌افزار ضدتقلب چیست و چگونه کار می‌کند؟

دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
پسری در حال انجام بازی اول شخص آنلاین
حذف متقلب‌ها از صحنه‌ی بازی‌های آنلاین در عمل کار دشواری است؛ اما نرم‌افزارهایی هستند که می‌توانند شرایط بازی عادلانه و بدون تقلب را فراهم کنند.
تبلیغات

بازی‌های گروهی آنلاین زیادی وجود دارند که در آن‌ها کاربران به‌صورت رقابتی یا تعاملی با‌هم بازی می‌کنند. حتی اگر در بازی‌ مهارت زیادی نداشته باشید، احتمالاً از انجام‌دادن و حرفه‌ای‌شدن در آن لذت خواهید برد.

متأسفانه فضای سالم بسیاری از بازی‌های آنلاین به‌‌دلیل استفاده از تقلب تحت‌تأثیر قرار گرفته است. به‌همین‌دلیل، توسعه‌دهندگان به‌ فکر مقابله با این مشکل افتاده‌اند و نرم‌افزارهایی برای جلوگیری از تقلب (آنتی چیت: Anti Cheat) توسعه داده‌اند. در این مقاله، چگونگی عملکرد این نرم‌افزارها را بررسی خواهیم کرد.

نرم‌افزار ضدتقلب چیست و چرا مهم است؟

نرم‌افزارهای ضدتقلب از تقلب‌‌کردن در بازی‌ها جلوگیری می‌کنند. در بازی‌های چندنفره‌، انواع مختلفی از تقلب وجود دارد؛ از‌جمله لگ سوییچ (Lag Switching)، ایمبات (Aimbot)، هک دیوار (Wallhack)، هک سرعت (Speedhack) و اسکریپت (Scripting). در‌نتیجه، الگوریتم‌های ضدتقلب متنوعی هم برای خنثی‌کردن آن‌ها نوشته شده‌اند.

دسته‌ای از نرم‌افزارهای ضدتقلب سمت سرور (Server-Side) هستند و فقط هنگام انجام بازی روی سیستم کاربر اجرا می‌شوند. این نرم‌افزارها همه‌ی پردازش‌های داخل کامپیوتر و ارتباطات شبکه و حتی فایل‌های دانلود‌شده را دائماً اسکن می‌کنند تا هرگونه رفتار غیرعادی کشف شود. به‌عنوان مثال، می‌توان نرم‌افزار Easy AntiCheat را نام برد که با انجام بازی‌های Epic Games اجرا می‌شود.

نرم‌افزار ضد تقلب Easy AntiCheat

نرم‌افزارهای ضدتقلب سمت کرنل (Kernel-Side) نوع دیگری هستند که برای تشخیص و جلوگیری از تقلب در بازی‌های چندنفره با عملکرد در سطح هسته‌ی سیستم‌عامل طراحی شده‌اند. این دسته از نرم‌افزارها عمق نفوذ و اولویت اجرای بسیار زیادی در سیستم دارند؛ حتی بیشتر از درایورها و نرم‌افزارهای دیگر.

نرم‌افزار سطح هسته از روش‌های مختلفی برای تشخیص رفتارهای تقلبی در زمان واقعی استفاده می‌کند؛ بدین‌صورت که حافظه‌ی بازی را اسکن می‌کند، بر فراخوانی‌های سیستم نظارت می‌کند، ترافیک شبکه را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و اجزای سیستم را کنترل می‌کند تا هرگونه نشانه از تقلب یا تغییرات غیرمجاز را شناسایی کند.

نرم‌افزار ضدتقلب سمت هسته تدابیر امنیتی مختلفی را برای محافظت از خود در‌برابر هک‌‌شدن به‌واسطه‌ی نرم‌افزارهای تقلب‌ اجرا می‌کند. این تدابیر شامل مبهم‌کردن کد، رمزگذاری، تکنیک‌های ضدعیب‌یابی و به‌روزرسانی‌های منظم هستند. نرم‌افزار BattlEye به‌عنوان نمونه‌ای از نرم‌افزار ضدتقلب سمت هسته است که در بازی‌هایی مانند Destiny 2 و Ark: Survival Evolved اجرا می‌شود.

نرم افزار ضد تقلب BattleEye

فایل نرم‌افزار ضدتقلب معمولاً بعد از نصب بازی در سیستم دانلود و نصب می‌شود. ممکن است شما هم دانلود و نصب‌شدن خودکار آن را بعد از نصب بازی روی کامپیوتر خود دیده باشید.

تصور کنید چقدر آزاردهنده است که وقتی در حال انجام بازی اول شخص هستید و بازیکن دیگری با استفاده از تقلب نشانه‌گیری (ایمبات)، سر شما را هدف قرار دهد، بدون اینکه فرصتی برای مقابله داشته باشید. تقلب‌کردن باعث تخریب لذت بازی چندنفره برای هرکسی می‌شود.

از‌آن‌جا‌که اعتماد‌کردن به افراد در استفاده‌نکردن از کدها و نرم‌افزارهای تقلب هیچ‌گاه بازدارنده نیست، نرم‌افزارهای ضدتقلب توسعه داده شده‌اند تا از این رفتارها جلوگیری کنند. بدون وجود این نرم‌افزارها تعداد زیادی از تقلب‌ها را در بازی‌های آنلاین خواهید دید.

نرم‌افزار ضدتقلب چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور‌که گفتیم، نرم‌افزارهای ضدتقلب مختلفی برای جلوگیری از انواع تقلب در بازی‌های آنلاین چندنفره وجود دارند. چه این نرم‌افزارها سمت سرور باشند یا سمت هسته، از روش‌های متنوعی برای خنثی‌کردن کدهای تقلب استفاده می‌کنند.

وقتی فردی متقلب از روش لگ سوئیچینگ استفاده می‌کند، عمداً ارتباط اینترنت را در فواصل زمانی خاصی قطع می‌کند تا از وقفه‌ی ایجاد‌شده سوءاستفاده کند. در بازی‌ای مانند Madden NFL، لگ سوئیچینگ در زمانی‌که کاربر در حال دفاع یا حمله است، تأخیرهایی ایجاد می‌کند یا در بازی‌هایی مانند Counter-Strike یا Call of Duty، نمی‌توان به بازیکنی که از لگ سوئیچینگ استفاده می‌کند، شلیک کرد؛ زیرا درواقع هیچ‌گاه در مکانی که به‌نظر می‌رسد، حاضر نیست.

کاراکترهای بازی آنلاین جنگی و قطعی اتصال بخاطر لگ سوییچ

در این مواقع، نرم‌افزار ضدتقلب سمت سرور با ثبت بسته‌های داده از تمام بازیکنان و تجزیه‌و‌تحلیل پینگ و برچسب‌گذاری زمانی (تایم‌استمپینگ) نمونه‌ها، می‌تواند لگ سوئیچینگ را شناسایی کند. سپس با بررسی رفتار بازیکن، به‌دنبال هر تغییر مشکوک در بسته‌های داده و پینگ می‌گردد. این روش شناسایی لگ سوئیچینگ را اولین‌بار شرکت سونی در قالب پتنتی با عنوان «تشخیص تقلب لگ سوئیچ در بازی‌ها» ثبت کرد.

در بازی‌هایی مانند Counter-Strike یا Call of Duty، سرور نمونه‌هایی از ترافیک شبکه و پینگ هر بازیکن را نگه‌داری می‌کند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص تقلب، تغییرات مشکوک در پینگ یا رفتار داده‌ها را شناسایی می‌کند. این روش با تحلیل دقیق داده‌ها و تطابق آن‌ها با الگوهای شناخته‌شده، می‌تواند تقلب لگ سوئیچینگ را شناسایی کند و آن را از بین ببرد.

درباره‌ی تقلب‌هایی مانند ایمبات و وال هک، این‌ها اغلب فایل‌های اجرایی (exe) هستند که حرکات بازی را به‌طور‌خودکار انجام می‌دهند تا کاربر را به‌طور ناعادلانه‌ای پیش ببرند. به این کار اسکریپتینگ هم گفته می‌شود.

برای مثال، ایمبات مکان بازیکنان دیگر را ثبت و به‌طور خودکار نشانگر هدف را به‌سمت آن بازیکن هدایت می‌کند. برای جلوگیری از این نوع تقلب، الگوریتم ضدتقلب سمت سرور وجود خواهد داشت که بر حرکات هر بازیکن نظارت می‌کند.

اسلحه‌‌ی گیمر در حال هدف‌گیری

نرم‌افزار ضدتقلب سمت کرنل همان‌طور‌که قبلاً گفتیم، دسترسی‌های زیادی در سیستم دارد و بدون توجه به اینکه کاربر در حال بازی‌کردن باشد یا نه، به‌طور مداوم به‌دنبال تقلب‌ها می‌گردد. BattlEye و Easy Anti-Cheat مثال‌های بسیار خوبی از این نوع نرم‌افزارها هستند و وقتی روی کامپیوتر نصب می‌شوند، وجود فایل‌های مخربی را بررسی می‌کنند که بتوانند حرکات بازی را به‌طورت خودکار انجام دهند.

هنگامی‌که نرم‌افزار رفتار مشکوک به تقلب را در بازیکنی تشخیص دهد، آن را در سیستم علامت‌گذاری و کاربر را به‌صورت مستقیم محروم می‌کند یا آن را برای بررسی به یکی از کارمندان اختصاص می‌دهد. سپس، این کارمند براساس مدارک جمع‌آوری‌شده و مطالعه‌ی موردی بازیکن، تصمیم نهایی را دربار‌ه‌ی وجود تقلب می‌گیرد.

متأسفانه هکرها همیشه راه‌هایی برای دور‌زدن نرم‌افزارهای ضدتقلب پیدا می‌کنند. می‌توان آن را نبردی دائمی بین توسعه‌دهنگان بازی‌ها و هکرها در طول نسل‌های کنسول و کامپیوتر دانست. هربار که الگوریتم‌ها بهبود می‌یابند و روش‌های تقلب را مسدود می‌کنند، هکرها نیز سعی می‌کنند راه‌های جدیدی برای اجتناب از آن پیدا کنند.

این چرخه‌ای بی‌پایان است و برای تیم‌های برنامه‌نویسی چالشی است تا با نوآوری و به‌روزرسانی‌های مداوم، از هکرها پیشی بگیرند و تقلب را به‌حداقل برسانند. نرم‌افزارهای ضدتقلب معمولاً توازنی بین مزایا و معایب دارند. اگر محدودیت‌های زیادی در نظر گرفته شود، ممکن است عملکرد سیستم تحت‌تأثیر قرار بگیرد و تأخیر زیادی در بازی ایجاد شود. به‌همین‌دلیل، توسعه‌دهندگان باید درباره‌ی میزان شدت عمل نرم‌افزار بادقت عمل کنند.

مشکلات نرم‌افزارهای ضدتقلب

در طول زمان، هکرها توانسته‌اند برنامه‌های پیچیده‌تری برای تقلب در بازی‌ها بنویسند. به‌ همین نسبت نرم‌افزارهای ضدتقلب نیز باید پیچیده‌تر شوند تا بتوانند با متقلب‌ها روبرو شوند. در گذشته، هکرها به روشی برای اجتناب از نرم‌افزارهای ضدتقلب پی‌ برده‌اند؛ بدین‌صورت که برنامه را در سطح کرنل اجرا می‌کنند، نه از‌طریق خود بازی که قصد دارند در آن تقلب کنند. آن‌ها با این کار تلاش می‌کنند از محدوده‌ی تشخیص و عملکرد نرم‌افزارهای ضدتقلب سطح کاربر (User-Mode) خارج شوند.

اجرای فرایندها در سطح کرنل به آنان اجازه می‌دهد تا بتوانند به‌طور مستقیم با سیستم‌عامل تعامل کنند و از ویژگی‌های حفاظتی بیشتر و دسترسی به منابع سیستم بهره‌برداری کنند. درنتیجه، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای ضدتقلب نیز باید روش‌های عمیق‌تری برای تشخیص فرایندها و تقلب‌هایی پیدا کنند که در سطوح بالاتر در سیستم اجرا می‌شوند.

گیمر از پشت سر در حال انجام بازی آنلاین در بین تعداد زیادی گیمر دیگر

آنان باید بتوانند فعالیت‌های مشکوک و متقلبانه در سطح کرنل را تشخیص دهند و از آن‌ها جلوگیری کنند. بنابراین، نرم‌افزارهای ضدتقلب در سطح کرنل توسعه داده شدند؛ به‌طوری‌که کامپیوتر را برای هر نوع نرم‌افزاری که ممکن است به کاربر اجازه تقلب بدهد، اسکن می‌کنند.

این روش به نظر عملی می‌آید؛ اما مشکلاتی هم دارد. نرم‌افزارهایی که در سطح کرنل عمل می‌کنند، توانایی آسیب‌رساندن به کامپیوتر را دارند و ممکن است گیمر‌ها فقط به‌خاطر لذت‌بردن از بازی مجبور شوند سیستمشان را به تعمیرگاه ببرد.

یکی دیگر از دغدغه‌های گیمرها، از‌دست‌رفتن حریم خصوصی است. اگر نرم‌افزار ضدتقلب به سطح هسته‌ی کامپیوتر دسترسی داشته باشد، در‌واقع می‌تواندد تمام اطلاعات موجود در آن را بخواند. هیچ گیمری دوست ندارد در زمان بازی گرفتار متقلب‌ها شود؛ اما آیا ارزش به‌خطر‌افتادن اطلاعات شخصی را دارد؟

بهترین نرم‌افزارهای ضدتقلب برای انجام بازی عادلانه

اگر بدانید تقلب در بازی‌های آنلاین گروهی چقدر رواج دارد، شگفت‌زده خواهید شد؛ به‌همین‌دلیل، وجود نرم‌افزارهایی برای خنثی‌کردن تقلب‌ها به ضرورتی مهم در فضای گیم تبدیل شده است که باعث عادلانه‌تر‌شدن محیط بازی می‌شود. امروزه، بیشتر بازی‌های گروهی و رقابتی نرم‌افزار ضدتقلب دارند. درادامه، تعدادی از آن‌ها معرفی می‌کنیم.

۱. Easy Anti-Cheat

Easy Anti-Cheat (EAC) از نوع نرم‌افزارهای غیرمداخله‌کننده است که تا حدود زیادی ازحمله‌ی متقلب‌‌ها به هر بازی که به آن متصل شود، جلوگیری می‌کند. این نرم‌افزار جزو سرویس‌های Epic Games است و عمدتاً به‌همراه بازی‌های آن روی کامپیوتر نصب می‌شود. Fortnite ،Apex Legends ،Paladins ،Rust و The Division 2 از‌جمله بازی‌هایی هستند که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

Easy Anti-Cheat را با طرح رنگ آبی و نماد خرس، می‌توان شناسایی کرد. این نرم‌افزار با اسکن‌کردن کامپیوتر، آن را دربرابر نرم‌افزارهای متجاوزی محافظت می‌کند که ممکن است به بازی حمله کنند. اگر در کامپیوتری نرم‌افزار یا فایل مشکوکی شناسایی شود، بازی تا زمان حذف آن نرم‌افزار یا فایل راه‌اندازی نخواهد شد. استفاده از Easy Anti-Cheat راحت است؛ اما می‌توان آن را دور زد. بازی‌هایی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، همچنان مشکلات تقلب‌ دارند.

۲. BattlEye

BattlEye رویکرد مداخله‌کننده‌تری در‌مقابل مسئله‌ی تقلب در نظر می‌گیرد. این نرم‌افزار از روش ضدتقلب مبتنی‌بر کرنل بهره می‌برد و هسته‌ی کامپیوتر بازیکن را بررسی می‌کند. نرم‌افزار BattlEye حین بازی‌کردن کاربر، اسکن‌های منظمی اجرا می‌کند. روال‌های پیچیده‌ی آن هر تلاش مشکوک حین انجام بازی را کشف می‌کنند.

وقتی کاربر متقلب شناسایی شود، حسابش کاملاً مسدود خواهد شد. این روش به‌ویژه در بازی‌های پرداختی قابلیت زیادی دارد. از این نرم‌افزار در بازی‌هایی مانند PUBG و Rainbow Six Siege و Conan Exiles استفاده می‌شود.

دو سرباز در صحنه‌ی جنگ شهری - نرم‌افزار ضدتقلب بازی

۳. PunkBuster

PunkBuster با بیش از ۱۵ سال سابقه نام شناخته‌شده‌ای در بین نرم‌افزارهای ضدتقلب است. هدف اصلی آن حذف تقلب از بازی‌های آنلاین است. برای این منظور، شرکت Even Balance Inc با برندهای محبوب صنعت گیم همکاری کرده است تا این هدف را به واقعیت تبدیل کند. درنتیجه، PunkBuster تجربه‌هایی از تقلب خلاقانه داشته و با آن مقابله کرده است. این نرم‌افزار می‌تواند مستقیماً روی کامپیوتر نصب شود و با بسیاری از موتورهای بازی کار کند.

PunkBuster نرم‌افزار ضدتقلب عمومی نیست؛ بلکه شرکت سازنده‌ی آن تحقیقات خاصی را برای هر نوع بازی انجام داده و اقدامات مقابله‌ای مربوط به آن‌ها را یکپارچه کرده است. Ghost Recon Future Soldier ،Warhammer Online ،Assassin's Creed 3 برخی از بازی‌هایی هستند که درزمینه‌ی این نرم‌افزار می‌توان نام برد.

لوگوی نرم افزار PunkBuster

۴. Valve Anti-Cheat (VAC)

اگر تاکنون سعی کرده‌اید استیم را روی کامپیوتر خود نصب کنید، احتمالاً می‌دانید که در ابتدا به‌شکل پلتفرمی برای به‌روزرسانی بازی‌های Valve استفاده می‌شد. از آن زمان به‌بعد، گسترش یافت و صدها بازی از توسعه‌دهندگان مختلف را در خود جای داد.

VAC راه‌حل Valve برای حفظ فضای عادلانه در بازی‌های خود بود. این نرم‌افزار به‌خاطر ایجاد امنیت در بازی Counter-Strike: Global-Offensive مشهور شده است.

لوگوی نرم‌افزار ضدتقلب VAC روی بازی کانتراسترایک

VAC به‌طور‌مداوم به‌روزرسانی می‌شود و محدودیت‌هایی که این نرم‌افزار اِعمال می‌کند، دائمی هستند. حساب‌هایی که تحت‌تأثیر جریمه‌ی VAC قرار گرفته‌اند، هرگز بازیابی‌شدنی نیستند.

همین ترس از‌دست‌دادن اکانت و سوابق بازی باعث شده است که گیمرها در بازی کانتراسترایک سراغ تقلب نروند. در‌نتیجه، همه‌ی بازی‌هایی که در پلتفرم استیم اجرا می‌شوند، از همین سیستم ضدتقلب استفاده می‌کنند.

۵. Riot Vanguard

حفظ رقابت منصفانه در اکثر بازی‌های تاکتیکی امری بسیار مهم است. شرکت Riot این موضوع را درک و Vanguard را به‌طور‌خاص برای جلوگیری از تقلب در Valorant طراحی کرد.

Vanguard سیستم ضدتقلب مؤثری در سطح کرنل است که به‌صورت لحظه‌ای آسیب‌پذیری‌ فایل‌های بازی را شناسایی می‌کند. این سیستم در سطح عمیق‌ترین لایه کامپیوتر عمل می‌کند و معمولاً هیچ فایل مشکوکی را از دست نمی‌دهد.

کاراکتر بازی والورانت و تشخیص تقلب از سوی نرم‌افزار Riot Vanguard

این نرم‌افزار ضدتقلب سرویس زنده‌ای است که تقلب‌کننده‌ی شناسایی‌شده را از ادامه‌ی بازی محروم و سایر بازیکنان را از این اتفاق مطلع می‌کند. بازی Valorant بدون نصب Vanguard اجرا نمی‌شود. دلیل این امر آن است که تقلب‌کنندگان بازی‌های تاکتیکی را درمعرض مشکلات درخورتوجهی قرار می‌دهند.

اگر تاکنون انجام بازی‌های آنلاین گروهی را تجربه کره‌اید، دیدگاه خود را درباره‌ی تقلب و گیمرهای متقلب و نرم‌افزارهای ضدتقلب با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات