سونی سرویس بازی‌های ابری خود را احیا خواهد کرد؟

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پلی استیشن Q-Lite
کنسول بازی ابری سونی که با نام رمز Q-Lite شناخته می‌شود، دردست ساخت است.
تبلیغات

با پایان یافتن پروژه‌ی گوگل استادیا، ظاهراً سونی قصد دارد تمرکز بیشتری روی بازی‌های ابری داشته باشد. با وجود اینکه اکثر شرکت‌های بزرگ فناوری به‌دلیل شرایط تورمی اقتصاد جهانی موجی از اخراج‌ها را به‌راه انداخته‌اند، سونی به‌دنبال استخدام ۲۲ نقش مرتبط با فناوری‌ بازی‌های ابری است. یکی از مشاغل موردنیاز غول فناوری ژاپنی، توسعه‌دهنده‌ی چشم‌انداز استراتژیک برای استریم بازی‌های ابری در اکوسیستم پلی‌استیشن است.

سونی همچنین قصد دارد پنج مهندس ارشد پلتفرم، سه‌ مهندس نرم‌افزار، دو مدیر پروژه‌ی فنی، حداقل یک نویسنده‌ی فنی، چهار مهندس و یک مدیر دیگر، مهندس توسعه‌دهنده‌ و مهندس شبکه استخدام کند. از دیگر مشاغل موردنیاز این شرکت می‌توان به تحلیل‌گیر ارشد هوش تجاری، معمار امنیتی و برنامه‌ریز ظرفیت شبکه اشاره کرد.

آگهی‌های استخدام سونی با توضیح زیر شروع می‌شوند:

به‌عنوان یکی از اعضای فناوری آینده‌ی سونی اینتراکتیو اینترتینمت (FTG)، شما این فرصت را دراختیار خواهید داشت تحولی عظیم در حوزه‌ی بازی‌های ابری ایجاد کنید. FTG در ارائه‌ی بازی‌های ویدیویی باکیفیت کنسولی روی دستگاه‌های مختلف، به‌عنوان یکی از پیشروان بازار عمل خواهد کرد.
- مقدمه آگهی استخدام جدید سونی

سونی قبلاً آگهی جذب مهندس سخت‌افزار را نیز فهرست کرده بود؛ شخصی که وظیفه‌ی او هدایت دیدگاه و تحقیق‌وتوسعه در زمینه‌ی سرورهای سفارشی SIE، طرح‌های رَک و فیبرهای پرسرعت و نوآوری در نسل بعدی فناوری‌های این شرکت است. سونی همچنین درسال ۲۰۲۱ به‌دنبال استخدام معمار سخت‌افزار و معمار سیستم‌عامل‌های بازی‌های ابری بود.

به‌نظر می‌رسد بخشی از فعالیت نیروی کار گروه فناوری‌های آینده‌ی سونی در زمینه‌ی تحقیق‌وتوسعه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی، کنترلرهای بازی و حتی ویژگی‌های نرم‌افزاری مثل درایور هوش مصنوعی GT Sophy در سرویسی که قبلاً با عنوان PlayStation Now شناخته می‌شد اختصاص داده شده است.

سرویس پلی استیشن ناو | PlayStation Now

به‌عنوان مثال، تحلیل‌گر ارشد هوش تجاری سونی در زمینه‌ی تجزیه‌وتحلیل تجربه‌ی بازی‌های ابری کار خواهد کرد. معمار امنیت نیز روی تجارت فناوری‌های آینده و بازی‌های ابری متمرکز خواهد بود. درواقع هدف سونی این است ازطریق دستگاه‌ها مختلف، دسترسی میلیون‌ها نفر را به بازی‌های ابری فراهم سازد.

بسیاری از آگهی‌های استخدامی جدید سونی نشان می‌دهند این شرکت به‌دنبال افرادی در کالیفرنیا است؛ جایی‌که خانه‌ی سابق Gaikai محسوب می‌شود. Gaikai یکی از پیشگامان بازی‌های ابری بود که سونی آن را یک دهه قبل به تصاحب خود درآورد. به‌نظر می‌رسد گروه فناوری‌های آینده‌ی سونی، نامی جدید برای مدیران و مهندسان فعال در این بخش است. این واحد قبلاً با عنوان مهندسی و زیرساخت بازی‌های ابری (CGEI) شناخته می‌شد. برخی از مشاغل موردنیاز سونی به کشور استرالیا اشاره دارند که نشان می‌دهد سرویس بازی‌های ابری برند ژاپنی احتمالاً در این کشور ارائه خواهد شد.

به‌نوشته‌ی ورج، مرور مشاغل موردنیاز سونی نشان می‌دهد این شرکت با همکاری Kubernetes و AWS درحال کار روی زیرساخت‌های ابری هیبریدی جدیدی است.

درحال حاضر هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که نشان دهد سونی به‌زودی سرویس بازی ابری جدید خود را راه‌اندازی خواهد کرد. این شرکت فعلاً درحال استخدام نیروهای متخصص است تا چشم‌انداز خود را در حوزه‌ی بازی‌های ابری ایجاد کند و زیرساخت‌های مهم را برای رسیدن به این هدف آماده سازد.

مارک سرنی، رهبری تیم توسعه‌ی پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ را برعهده داشت و این احتمال وجود دارد که به‌عنوان مدیر اصلی پروژه‌ی بازی‌های ابری سونی نیز فعالیت کند.

سونی همچنین سعی دارد پتنت‌های مختلفی در حوزه‌ی بازی‌های ابری به‌ثبت برساند. برخی از گواهی‌های حق‌اختراع این شرکت به روزهای اولیه‌ی پس‌از خرید Gaikai برمی‌گردد اما با توجه به توسعه‌ فناوری‌های سخت‌افزاری، شاهد ثبت پتنت‌های جدید سونی در حوزه‌ی گیمینگ هستیم.

سازنده‌ی پلی‌استیشن همچنین سعی دارد راهکارهایی را برای اشتراک‌گذاری پردازنده‌ی گرافیکی در چندین فناوری جدید توسعه دهد؛ اقدامی که می‌تواند به اقتصادی‌تر شدن سخت‌افزار بازی‌های ابری کمک کند. این شرکت برای ارائه‌ی خدمات بازی ابری باید از سرورهای قدرتمندی استفاده کند که امکان توقف و از سرگیری مجدد بازی‌ها را ازطریق اینترنت ارائه دهند.

اگر به خبرهای مرتبط با کنسول بازی دستی Q-Lite سونی توجه کنیم، بعید به‌نظر می‌رسد این محصول فقط برای اجرای راه‌دور بازی‌های پلی‌استیشن ۵ ازطریق Remote Play طراحی شود. ازطرفی امکان دارد سونی برای جبران عملکرد ضعیف در ارائه‌ی خدمات کنونی بازی‌های ابری خود، به‌دنبال فروش کنسول بازی دستی جدید باشد.

این احتمال هم وجود دارد که Q-Lite فقط به‌عنوان لوازم‌جانبی مدل جدید پلی‌استیشن معرفی شود. شاید سونی این محصول را با اشتراک چندساله‌ی پلی‌استیشن پلاس عرضه کند. این شرکت احتمالاً با آماده‌سازی نسل بعدی سرویس بازی‌های ابری خود از Q-Lite رونمایی و با بهره‌گرفتن از کنترلرهای یکپارچه و رابط و سخت‌افزاری استریم هدفمند، آن را به کنسول قابل‌ حمل جذابی تبدیل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات