تأثیر هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود

دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
اجرای بازی در لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی
ادغام هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف مزیت‌ها و معایبی دارد؛ اما ظاهراً این فناوری می‌تواند نتایج هیجان‌انگیزی در صنعت بازی داشته باشد.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر، هوش مصنوعی به سرتیتر داغ حوزه‌ی فناوری تبدیل شده است. از ChatGPT گرفته تا چت‌بات گوگل Bard و بینگ جدید مایکروسافت، همگی با اهداف بهبود تجربه‌ی کاربری در زمینه‌های مختلف مثل جست‌وجوی اینترنت و خلاصه‌سازی مقالات علمی روی کار آمده‌اند. پیش‌ازاین، روندهایی مثل NFT و وب ۳ را مشاهده کرده‌ایم که ابتدا سروصدای زیادی به‌پا می‌کنند و مدت کوتاهی بعد، به‌دست فراموشی سپرده می‌شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی آمده است که بماند و حتی بر بازار بازی‌های کامپیوتری نیز تأثیرات درخورتوجهی خواهد گذاشت.

اگرچه برخی دیدگاه منفی به هوش مصنوعی دارند، همه‌چیز درباره‌ی این فناوری تیره‌وتار نیست. این تکنولوژی به‌همراه یادگیری ماشینی از مدت‌ها قبل مزیت‌های جذاب خود را در حوزه‌های مختلف نشان داده‌اند و پیامدهای گسترده‌ای در نحوه‌ی ساخت و تجربه‌ی بازی‌ها دارند.

درحال‌حاضر هوش مصنوعی در صنعت بازی چگونه استفاده می‌شود؟

یکی از روش‌های مهم‌ و کاربردی‌ استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتر، فناوری ارتقای مقیاس انویدیا موسوم‌ به DLSS است. این تکنولوژی با یادگیری مدل‌محور خود می‌آموزد که چگونه فریم‌ها را هنگام اجرای بازی‌ها بازسازی کند. فناوری مذکور بازی را با وضوح کمتر رندر می‌کند و نتیجه‌ی نهایی را با کیفیت بسیار بیشتر به کاربران نمایش می‌دهد.

فناوری DLSS در انویدیا

عملکرد نسخه‌های اخیر DLSS واقعاً چشمگیر است و اگرچه رقبایی مثل FidelityFX Super Resolution (FSR) شرکت AMD نیز وجود دارند، انویدیا نشان داد به‌ روش بهتری از مزیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برد. DLSS 3 گواه برتری انویدیا در این حوزه است. این فناوری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی هنگام اجرای بازی‌ها و تولید فریم‌های اضافه‌، به افزایش کیفیت کمک می‌کند.

علاوه‌براین، انویدیا در پلتفرم‌ مودینگ RTX Remix مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی را برای بهبود بافت‌ها، اضافه‌کردن نور بیشتر به صحنه‌ها و... ارائه می‌دهد. Portal RTX مثالی عالی از تأثیر این ابزار است که نشان می‌دهد در احیای بازی‌های قدیمی چقدر توانمند عمل می‌کند.

ناگفته نماند انویدیا، تنها شرکتی نیست که از هوش مصنوعی در صنعت گیم بهره می‌برد؛ زیرا اخیراً از این فناوری برای افزودن خطوط صوتی به Morrowind کلاسیک استفاده شده است.

مزیت‌های اشاره‌شده فقط تعدادی از مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی هستند. به‌هرحال، باید اساس هوش مصنوعی را در دل بازی‌ها نیز در نظر بگیریم. ابزارهایی مثل MassEntity در موتور بازی‌سازی آنریل‌اینجین ۵ وعده داده است که دسته‌های بزرگی از شخصیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را با ورودی‌های ساده ارائه دهد و این یکی از جنبه‌های هیجان‌انگیز استفاده از فناوری مذکور در حوزه‌ی بازی‌های کامپیوتری است و سرعت توسعه‌ی عناوین مختلف را می‌تواند افزایش چشمگیری دهد.

توسعه‌ی بازی‌ها با روشی کارآمد

به‌نوشته‌ی دیجیتال‌ترندز، انویدیا در سال ۲۰۲۰ با هدف بازآفرینی Pac-Mac، یکی از مدل‌های هوش مصنوعی را آموزش داد. این بازی در ۵۰ هزار قسمت از بازی آموزش داده شد و دو شبکه‌ی عصبی موفق شدند نسخه‌ای قابل‌بازی از آن را بدون نیاز به موتور بازی‌سازی ایجاد کنند. هوش مصنوعی بدون نیاز به قوانین تنظیم‌کننده و هیچ پارامتری موفق شد بازی را به‌سادگی درک و آن را بازسازی کند.

تأثیر فناوری DLSS در بازی Spiderman

چنین پروژه‌هایی دلیل دیگری است که نشان می‌دهد هوش مصنوعی ازنظر سرعت‌بخشیدن به روند توسعه‌ی بازی‌ها، چقدر پیشرفت کرده است؛ البته نباید نگران این باشید که هوش مصنوعی نسخه‌های کاملی از بازی‌های مدنظر شما را بسازد. استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two، می‌گوید هوش مصنوعی به کسی اجازه نخواهد داد با ارائه‌ی درخواستی مثل «ساخت رقیبی بهتر برای Grand Theft Auto» چنین بازی محبوبی را بازسازی کند. البته قطعاً برخی افراد تلاش خواهند کرد چنین کاری انجام دهند؛ اما اقدام آن‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود.

زلنیک این موضوع را نیز تأیید می‌کند که هوش مصنوعی در‌زمینه‌ی توسعه‌ی بازی‌ها کاربردهای فراوانی دارد. یکی از مزیت‌های این فناوری که در چند سال اخیر شاهد گسترش استفاده از آن بوده‌ایم، آزمایش‌های تضمین کیفیت است. گیمرها معمولاً هزاران ساعت را صرف کشف برخی باگ‌های موجود در بازی‌ها می‌کنند؛ اما هوش مصنوعی می‌تواند هزاران آزمایش را روی یک بازی فقط در مدت چند ثانیه انجام دهد.

بازی AI Dungeon 2

علاوه‌براین، می‌توان از هوش مصنوعی برای ساخت بازی‌های پیچیده‌تر و متنوع‌تر استفاده کرد. به‌عنوان مثال، AI Dungeon 2 که سال ۲۰۱۹ منتشر شد، بازی ماجراجویی مبتنی‌بر متن است که با هوش مصنوعی تولید شده است و می‌تواند داستان‌ها را تا بی‌نهایت ادامه دهد. علاوه‌براین، هوش مصنوعی در بازی‌های مبتنی‌بر الگوریتم مثل No Man's Sky می‌تواند میلیاردها سیاره‌ی جدید را به‌راحتی ایجاد کند؛ ه‌طوری‌که گیمرها عملاً نمی‌توانند از سرتاسر محیط بازی دیدن کنند.

اگرچه بازی‌هایی مثل No Man's Sky جهان‌های جدیدی خلق می‌کنند، هسته‌ی آن‌ها را همچنان انسان‌ها طراحی کرده‌اند. هوش مصنوعی مولد بدون نیاز به پارامترهای ازپیش‌تنظیم‌شده و فقط با آموزش‌دیدن می‌تواند تجربیات کاملاً جدیدی خلق کند.

نگرانی‌های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی

توسعه دهنده بازی درحال مدل سازی سفیه فضایی روی مانیتور

همان‌طور‌که هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد، نگرانی‌هایی در این مسیر وجود دارد. ناگفته نماند هوش‌هایی مصنوعی مثل Starcraft 2 را دیده‌ایم که تقریباً می‌تواند هر گیمری را شکست دهد و تصور استفاده از این فناوری در بازی‌های رقابتی خیلی سخت نیست.

علاوه‌براین، بخش بزرگی از مشاغل مرتبط با توسعه‌ی بازی‌ها می‌تواند تحت‌تأثیر هوش مصنوعی قرار گیرد. این فناوری از ایجاد گرافیک‌ها گرفته تا طراحی سطوح بازی و صداپیشگی، می‌تواند به‌ بهترین نحو از عهده‌ی کار برآید و هزینه‌ی بسیار کمتری از یک تیم توسعه‌ی انسانی دارد. امید این است هوش مصنوعی درکنار نیروهای انسانی استفاده شود تا شاهد ازدست‌رفتن شغل برخی فعالان صنعت بازی‌سازی نباشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات